Проєктна діяльність як педагогічна умова формування проєктної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи

Наталя Іванова

Анотація


У статті розглянуто проблему формування практико орієнтованих професійних компетентностей майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи, зокрема проєктної компетентності як окремого складника їх професійної компетентності. Наголошено, що визначення шляхів вирішення означеної проблеми є необхідною передумовою підготовки фахівців, конкурентноздатних на ринку праці у сучасних умовах. Визначено, що формування проєктної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи – складний інтегрований процес, спрямований на усвідомлення мотивів, потреб в ефективному використанні засобів проєктної діяльності в професійній сфері. Проаналізовано поняття проєктної діяльності в контексті виконання проєктів в інформаційно-бібліотечній діяльності. У статті виділено ефективні педагогічні умови формування проєктної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи: забезпечення позитивної мотивації до оволодіння майбутньою професією; проєктування змісту дисциплін циклу фахової підготовки; використання інформаційно-комунікаційних технологій; оволодіння практичним досвідом здійснення проєктної діяльності для виконання відповідних обов’язків в майбутній професійній сфері; стимулювання рефлексивної позиції майбутніх фахівців на всіх етапах розвитку проєктної компетентності; формування особистісних та професійних якостей особистості майбутнього фахівця. Підкреслено та теоретично обґрунтовано проєктну діяльність як одну з пріоритетних педагогічних умов формування проєктної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи в процесі професійної підготовки. Зокрема, наголошено, що забезпечення цієї педагогічної умови уможливлює оволодіння здобувачем освіти системою методів, що дозволить йому добирати такий інструментарій у професійній діяльності, який гарантуватиме оптимальне та ефективне розв’язання певної практичної проблеми. Звернено увагу на той факт, що проєктна компетентність фахівців інформаційно-бібліотечної сфери визначається сукупністю чотирьох компонентів: ціннісно-мотиваційного (аксіологічного), знаннєво-змістового (когнітивного), технологічного (діяльнісно-практичного) і рефлексивно-оцінювального. Ефективність проєктної діяльності в процесі формування проєктної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи підтверджується з огляду урахування її технологічного компонента, оскільки здобувачі освіти мають набути вмінь і навичок практично реалізовувати принципи, підходи, застосовувати способи та методи реалізації проєктів у майбутній професійній діяльності. Підсумовано, що проєктна діяльність є фактором формування соціально-значимих знань і умінь, що створять підґрунтя для подальшої успішної професійної реалізації майбутніх фахівців та сприятимуть усвідомленню ними необхідності навчатися впродовж життя.

Ключові слова


проєктна діяльність; професійна компетентність; проєктна компетентність; педагогічні умови; майбутні фахівці з інформаційної, бібліотечної та архівної справи

Повний текст:

PDF

Посилання


1 В. Д. Базилевич, В. В. Базилевич, Інтелектуальна власність: креативи метафізичного пошуку. Київ, Україна: Знання, 2008.

2 Н. Тарасенко, «Проектна діяльність у бібліотечному обслуговуванні», на VI Міжнар. наук.-практ. конф. Сучасні проблеми діяльності бібліотеки в умовах інформаційного суспільства (10–11 верес. 2015 р., Львів); ред. кол.: О. В. Шишка та ін. Електронний ресурс. Львів, Україна: Вид-во Львів. політехніки, 2015, с. 312–316. Доступно: http://ena.lp.edu.ua/bitstream/ntb/33698/1/56-312-316.pdf

3 В. Загуменна, «Адвокація як важливий напрям діяльності сучасної бібліотеки», Вісник Книжкової палати, № 4, с. 25–28, 2019.

4 М. Уйсімбаєва, «Проектна діяльність: теоретичні аспекти», Витоки педагогічної майстерності. Серія: Педагогічні науки, Вип. 13, с. 258–262, 2014.

5 І. В. Косяк, «Елементи технічної творчості як основа проектної діяльності майбутніх педагогів професійного навчання з технологій легкої промисловості», Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, Вип. 9(3), с. 96–98, 2016.

6 О. В. Воскобойнікова-Гузєва, «Соціальне партнерство як чинник розвитку бібліотечно-інформаційної сфери України», Бібліотечний вісник, № 4, с. 3–7, 2014.

7 В. Скнарь, «Проектна діяльність як передумова інноваційного розвитку», Вісник книжкової палати, № 4, с. 24, 2003.

8 В. С. Пашкова, «Роль бібліотек у розвитку громадянського суспільства», Бібліотечний форум України, № 1, с. 4–16, 2006.

9 Г. Шемаєва, «Проектний менеджмент у галузі інформаційно-бібліотечної діяльності», Бібліотечний вісник, № 1, с. 15–18, 2006. Електронний ресурс.

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bv_2006_1_6.

10 В. Білоус, «Проектна діяльність як інструмент модернізації бібліотеки вищого навчального закладу», Вісник книжкової палати, № 4, с. 1–3, 2014.

11 S. Pryimа, O. Anishchenko, Y. Dayong, N. Ivanova, «Formation of the project competence of future specialists in information, library and archive services in a digital society», Information Technologies and Learning Tools, Vol. 70, № 2, pp. 121–140, 2019. Electronic resource. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2639.

12 Л. Лук’янова, «Технологія організації проектної діяльності», Імідж сучасного педагога, № 10, с. 16–21, 2009.

13 А. А. Педорич, «Проектна технологія навчання у закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання», Збірник наукових праць Херсонського держ. ун-ту. Педагогічні науки, Вип. LXXХVІ, с. 140–145, 2019. Доступно: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2019-86-25

14 Н. В. Зимівець, «Формування проектної компетентності особистості в освітньому середовищі шляхом реалізації соціальних ініціатив», на Всеукр. наук.-практ. конф. Провідна роль освітнього досвіду в становленні особистості (5–25 квіт. 2015 р.); Дніпропетровський нац. ун-т ім. Олеся Гончара, Електронний ресурс, с. 1–2.

Доступно: http://distance.dnu.dp.ua/ukr/conference/2015/osvitniy_dosvid_v_Ukraini/Zimovets.pdf.

15 Н. А. Іванова, «Педагогічні умови формування проєктної компетентності майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи», Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи: зб. наук. праць, Вип. 2(16), 2019.

16 Н. Іванова, «Проєктна компетентність майбутніх фахівців інформаційної, бібліотечної та архівної справи: структура, критерії та показники сформованості», Науковий вісник Мелітопольського держ. пед. ун-ту. Серія: Педагогіка, № 1(22), с. 186–195, 2019.

https://doi.org/10.33842/22195203-2019-22.

17 Т. В. Комар, «Методологія проектної діяльності: теоретичний аспект», Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», № 2(8), с. 102–107, 2013.

18 Л. О. Савченко, «Проектна діяльність в практиці вищої педагогічної школи», Science and Education a New Dimension; Society for Cultural and Scientific Progress in Central and Eastern Europe. Будапешт, Венгрия, 2013, с. 7–12.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.