Вітчизняні та європейські практики розвитку громадянських компетентностей керівників закладів освіти

Марина Єщенко

Анотація


У статті проаналізовано вітчизняні та європейські підходи щодо класифікації та визначення компетентностей керівників закладів освіти, зокрема громадянських, та особливостей їх розвитку. Зауважено, що немає єдиної класифікації компетентностей керівників закладів освіти та прослідковуються суттєві розбіжності у вітчизняних та європейських дослідженнях щодо визначення сутності та змісту поняття громадянських компетентностей, зокрема й керівників закладів освіти. Звернено увагу на оновлені ключові компетентності для навчання впродовж життя у контексті глобальних та європейських впливів. Встановлено, що громадянські компетентності є ключовими для керівників закладів освіти, особливо в умовах реформування, євроінтеграційних процесів, модернізації управління сучасним закладом освіти, що вимагає висококваліфікованого управлінця, менеджера, інноватора, стратега та лідера, готового впроваджувати цінності демократії. Наукові дослідження свідчать про те, що більшість науковців трактують громадянські компетентності керівників як сукупність знань, умінь, навичок, цінностей, ставлень, переконань особистості, які допомагають людині усвідомлювати своє місце в суспільстві; уміння застосовувати основні форми адміністративного й державно-громадського управління закладом освіти; налагоджувати партнерські відносини з іншими організаціями; ставлення: приносити користь суспільству та державі; повага до особистості, діяльність на принципах здоров’язбереження, толерантності, гуманності. Зазначено, що сформовані громадянські компетентності керівників закладів освіти сприяють ефективній управлінській, педагогічній діяльності та конкурентоспроможності. Проаналізовано особливості розвитку громадянських компетентностей керівників закладів освіти. Зазначено, що компетентність керівника закладу освіти – це мета й результат професійної підготовки у закладі вищої освіти та в процесі безперервної освіти. Звернено увагу на роль системи післядипломної педагогічної освіти у вирішенні питання постійного професійного розвитку керівників закладів освіти. Зосереджено увагу на розвиток громадянських компетентностей керівників у системі післядипломної педагогічної освіти, який характеризується системністю, інноваційністю, упровадженням кращих європейських практик й базується на демократичних принципах (добровільної участі, толерантності та поваги, прозорості та відкритості, інтерактивності, співробітництва та ін.). Зважаючи на актуальність зазначеної проблеми, визначено перспективи подальших досліджень.


Ключові слова


компетенції; компетентності; громадянська компетенція; компетенція громадянськості; компетентності керівника закладу освіти; громадянські компетентності

Повний текст:

PDF

Посилання


Г. В. Єльникова, «Компетентнісний підхід до моделювання професійної діяльності керівника вищого навчального закладу», Теорія та методика управління освітою, № 4, с. 10, 2010.

Н. О. Давидова, Компетентність керівника навчального закладу; Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, Ін-т суспільствознавства. Київ, Україна: [б. в.], 2012, 54 с.

Р. Х. Шакуров, Социально-психологические основы управления: руководитель и педагогический коллектив. Москва, Россия: Просвещение, 1990, 208 с.

Ð?. Ð. ЗимнÑÑ, Ключевые компетентноÑти как результативно-Ñ†ÐµÐ»ÐµÐ²Ð°Ñ Ð¾Ñнова компетентноÑтного подхода в образовании. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?ÑÑлед. центр проблем качеÑтва подготовки ÑпециалиÑтов, 2004, 40 Ñ.

«Рекомендація 2018/0008 (NLE) Європейського Парламенту та Ради (ЄС)». Електронний ресурс. Ключові компетентності для навчання впродовж життя 2018 – Цифрова компетентність; Europtan Cоmmission. Доступно: https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/council-recommendation-on-key-competences-for-lifelong-learning_en

Компетентнісний підхід до підготовки педагогів у зарубіжних країнах: теорія та практика: монографія. Кіровоград, Україна: Імекс-ЛТД, 2014, 280 с.

Н. І. Клокар, «Управління впровадженням європейських громадянських практик в освіту України», Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Edukation», № 6(2), с. 39–47, 2016.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.