Фахова підготовка майбутніх соціальних працівників до гендерно чутливої соціальної роботи

Олена Гончаренко

Анотація


У статті розглядається проблема фахової підготовки майбутніх соціальних працівників та формування їхньої готовності до здійснення гендерно чутливої професійної діяльності. Авторка наголошує на необхідності розробки і впровадження у навчальний процес гендерно орієнтованих дисциплін, вивчення яких сприятиме формуванню у майбутніх спеціалістів соціальної сфери сучасних егалітарних гендерних уявлень. Визначено, що навчальний курс «Гендерно чутлива соціальна робота», що читається для студентів Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (напрями підготовки 231 Соціальна робота та 232 Соціальне забезпечення), сприяє формуванню у майбутніх соціальних працівників гендерної сенситивності, гендерної лояльності і гендерної компетентності як домінуючих професійно значущих якостей. Програмою курсу передбачено вивчення таких тем, які піддають аналізу причини домашнього насильства, бідності, нерівності і дискримінації за статевою та расовою ознакою, гендерні особливості сфери зайнятості, зв’язок соціально-економічного розвитку, соціальних реформ і гендерних відносин, становища жінок і чоловіків у різних країнах, способи просування ідеалів гендерної рівності та реалізації на практиці принципів соціальної справедливості. Провідною ідеєю курсу є переконання, що ідеологія, соціальна структура і поведінка людини взаємопов’язані (наприклад, проблеми клієнта можуть бути наслідком твердих переконань щодо традиційних гендерних ролей). Такий підхід до соціальної роботи дозволяє критично досліджувати будь-яку соціальну систему з урахуванням конкретних відмінностей становища чоловіків і жінок в сучасному суспільстві. Результатом вивчення курсу «Гендерно чутлива соціальна робота» та опанування теоретичних і практичних засад ґендерного підходу у соціальній роботі є формування у майбутніх фахівців та фахівчинь гендерно чутливого світогляду.


Ключові слова


гендерний підхід; гендерна сенситивність; гендерна лояльність; гендерна компетентність; гендерно чутлива соціальна робота

Повний текст:

PDF

Посилання


AND TRANSLITERATED)

Ð. Б. Тугаров, У. О. ПетрÑшкина, Гендерный аÑпект практичеÑкой Ñоциальной работы: теоретико-методологичеÑкий анализ: монографиÑ; Т. Ð?. Лаврёновой, Ред. Пенза, РоÑÑиÑ: ГУМÐÐ?Ц ПГУ, 2016, 85 Ñ.

Е. Р. Ярская-Смирнова, П. В. Романов, «Гендер и этничность в учебниках по социальной работе и социальной политике», Социологические исследования, № 5, с. 117–126, 2006.

С. М. Гришак, «Підготовка майбутніх спеціалістів соціальної сфери до реалізації ідеї ґендерної рівності в професійній діяльності», автореф. дис. канд. наук. Луганськ, Україна, 2007, 20 с.

Ð?. С. Клёцина, Â«Ð“ÐµÐ½Ð´ÐµÑ€Ð½Ð°Ñ ÐºÐ¾Ð¼Ð¿ÐµÑ‚ÐµÐ½Ñ‚Ð½Ð¾ÑÑ‚ÑŒ личноÑти», Ð“ÐµÐ½Ð´ÐµÑ€Ð½Ð°Ñ Ð¿ÑихологиÑ: практикум. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ, 2009, Ñ. 316–339.

Насильство у соціокультурному вимірі сьогодення: стан, причини та механізми подолання; О. А. Луценко, А. О. Поляничко, Ред. Суми, Україна: ФОП Цьома, 2016, 296 с.

О. В. Гончаренко, О. А. Луценко, Скажемо «Ні!» насильству в сім’ї (Проблема домашнього насильства щодо жінок в сім’ї і як їй протистояти). Суми, Україна: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2010, 51 с.

Е. Ð?. ХолоÑтова, Ð¡Ð¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñ€Ð°Ð±Ð¾Ñ‚Ð° Ñ Ð¿Ð¾Ð¶Ð¸Ð»Ñ‹Ð¼Ð¸ людьми. МоÑква, РоÑÑиÑ, 2009, 296 Ñ.

Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей; М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової, Ред. Київ, Україна: Критика, 2017, 220 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.