Формування духовних цінностей у здобувачів вищої освіти як один із пріоритетних напрямів освітнього менеджменту
Анотація
Глибокі соціальні, духовні й економічні зрушення, що відбуваються нині в Україні, спонукають до утвердження людини як найвищої соціальної цінності. Це не може не позначатися на стилі управління у багатьох галузях діяльності людини і в менеджменті освіти зокрема. Держава потребує фахівців нового зразка – інтелектуальних, креативних, цілеспрямованих, динамічних, з високими духовними потребами. Вища школа переживає процес модернізації, спрямований на входження до європейського освітнього простору, збереження національних традицій вищої освіти, на підготовку фахівців міжнародного рівня і високодуховних людей, здатних до ствердження і збагачення духовних цінностей. Тому актуальними залишаються проблеми пошуку способів для духовно-морального відродження українського народу. У програмі діяльності уряду, зокрема, зазначається, що Україна вступила в період духовного піднесення. Формування єдиної, сучасної нації ґрунтуватиметься на утвердженні принципів духовності, розвитку та збереження культурної спадщини, формування нового привабливого іміджу України. Особливі вимоги постають перед закладами освіти, які мають виховувати молодь на найвищих зразках загальнолюдської моралі, на основі національно-патріотичних та духовних цінностей, формувати у неї нове планетарне мислення. Надмірна інтелектуалізація сприяла забуванню духовних основ. Вищій школі слід будувати освітній процес так, щоб викладач не лише знайомив студента з певними знаннями, а й допомагав відчути відповідальність ученого перед суспільством. Така взаємодія допоможе сформувати не лише майбутнього професіонала в широкому розумінні цього слова, а й особистість, здатну до продуктивних, соціально виправданих дій. Аналіз проблеми формування духовних цінностей свідчить про те, що це є одним із пріоритетних напрямів освітньої системи ХХІ століття, вищі заклади світи за своїм статусом зобов’язані не тільки професійно готувати дипломованих фахівців, а й виховувати духовно розвинених громадян. Таке взаємовигідне поєднання можна вважати одним із найважливіших чинників оновлення духовних цінностей. Проблема формування духовних цінностей у здобувачів вищої освіти, як один із пріоритетних напрямів освітнього менеджменту, є невід’ємною складовою системи освіти України. Освітній процес вищої школи передбачає розвиток соціально-гуманітарної освіти. Важливу роль соціально-гуманітарна освіта відіграє у формуванні інтегрального знання у системі наук, вона сприяє також розширенню кругозору, інтелектуальності, духовності, глибокого мислення, активізації позиції людини. При цьому важливим завданням є засвоєння світового досвіду соціально-гуманітарної освіти в умовах діяльності закладів вищої освіти України, що сприятиме широкому і творчому використанню цього досвіду у подальшій практичній діяльності. Останнє має на меті здійснити переоцінку всіх суспільних та індивідуально-особистісних цінностей, сформувати на цій основі нову систему світоглядної орієнтації особистості. Фахівець нового зразка має володіти цілим спектром соціокультурних навичок. Практична реалізація визначеного завдання залежить, насамперед, від загальної культури фахівця, здатного вільно орієнтуватися в соціальних і природних умовах, розуміти особливості розвитку культури, оволодівати науковою інформацією. Професіонал у галузі освіти має глибоко усвідомлювати місце й роль освітніх процесів і систем у світовому культурному просторі, поєднувати глибокі фундаментальні теоретичні знання й практичну підготовку
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 38–39, ст. 380 «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Верховна Рада України. (1991, Квіт. 23). Закон № 987-XII «Про свободу совісті та релігійні організації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/987-12
Верховна Рада України. (2015, Черв. 02). Закон № 498-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо заснування релігійними організаціями навчальних закладів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/498-19
Президент України. (2019, Трав. 19). Указ № 286/2019 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.president.gov.ua/documents/2862019-27025
О. В. Алейнікова, «Особливості стратегії інноваційного управління освітньою системою», ScienceRise: спецвип. «Педагогічні науки», № 4/5(9), с. 8–12, 2015.
Т. І. Бурлаєнко, «Ретроспективний аналіз економічного аспекту підготовки менеджерів освіти в міжнародній історії менеджменту», ROCZNIK POLSKO-UKRAIŃSKI, Вип. ХІХ, с. 323–338, 2017.
O. Bodnar, T. Burlayenko, «Rozwój działalności doradczej jako komponentu zarządzania zasobami ludzkimi», Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Т. 80, nr 3, s. 53–67, 2018.
М. В. Гриньова, «Проект підготовки магістра напряму "Педагогічна освіта" спеціальності "Християнська етика" на кафедрі педагогічної майстерності та менеджменту Полтавського педагогічного університету», Стратегія духовного розвитку України: єдність духу в союзі миру, на ІІІ Покровських міжнар. місіонерсько-просвіт. читаннях (26–28 жовт. 2010 р.). Полтава, Україна: ТОВ «АСМІ», 2010, с. 24–31.
Г. А. Дмитренко, І. В. Хлівна, Концептуальні та технологічні засади підвищення конкурентоспроможності національної економіки і системи освіти в процесі їх модернізації. Київ, Україна, 2017, 304 с.
О. Кислашко, І. Сіданіч, Християнська педагогіка: навч. посіб. ВБФ «Східноєвропейська гуманітарна місія», 2018, 328 с.
Н. І. Мачинська, Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю: монографія; С. О. Сисоєва, Ред. Львів, Україна: ЛьвДУВС, 2013, 416 с.
Педагогічний словник; М. Д. Ярмаченка, Ред. Київ, Україна: Пед. думка, 2001, 478 с.
Пріоритети державної політики в галузі свободи совісті: шляхи реалізації: зб. наук. матеріалів. Київ, Україна: Світ Знань, 2007.
«Рівень і характер релігійності українського суспільства», Державно-конфесійні відносини в Україні, їх особливості і тенденції розвитку, інформац.-аналіт. матеріали до «круглого столу» на тему: Релігія і влада в Україні: проблеми взаємовідносин (8 лют. 2011 р.). Київ, Україна: Центр Разумкова, 2011.
Статут вищого навчального закладу «Український католицький університет» (нова редакція). [Електронний ресурс]. Доступно: http://ucu.edu.ua/files/2015/06/statut-vnz-uku-2015_080615.pdf
М. Й. Боришевський, «Духовні цінності як детермінанта розвитку й саморозвитку особистості», Педагогіка і психологія, № 2, с. 18–22, 2008.
Ю. С. Кайданович, «Формування управлінської культури державного службовця в галузі освіти», Інвестиції: практика та досвід, № 12, с. 103–106, 2011.
Л. В. Ткачук, «Духовно-моральні цінності у професійному становленні особистості майбутнього вчителя», Професійна освіта: методологія, теорія та технології, № 2, с. 201–215, 2015.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.