Управління самоосвітою вчителя як пріоритетною формою саморозвитку професійної компетентності в опорному закладі освіти

Олена Онаць, Михайло Топузов

Анотація


У статті представлено результати дослідження управління самоосвітою вчителя в опорному закладі освіти як пріоритетною формою саморозвитку його професійної компетентності та принципи управління. Здійснено аналіз трактування поняття «самоосвіта» у словниках та розвідках, яке науковці детермінують у двох площинах: особистісному та процесуальному; висвітлено визначення ними характерних відмінних особливостей самоосвіти вчителя та структурних елементів поняття «самоосвіта»: самооцінювання, самовизначення, самоорганізація, самоаналіз, самоконтроль; а також сукупності компонентів – когнітивний, операційний, мотиваційний та аспектів самоосвіти вчителя: педагогічний – навчально-виховна та методична діяльність; психологічний – діагностична та консультативна діяльність; соціальний – участь у міжособистісних взаємодіях. Відображено результати вивчення стану управління самоосвітою як пріоритетною формою саморозвитку професійної компетентності вчителя у опорному закладі освіти за такими питаннями: ступінь розуміння вчителями змісту і структури; значення самоосвітньої діяльності, її рушійних сил, мотивації до самоосвіти; цільової спрямованості самоосвіти: когнітивної, процесуальної та особистісної; встановлення рівня розуміння вчителями, що самоосвіта є пріоритетною складовою розвитку професійної компетентності; структури самоосвітньої діяльності з погляду вчителів, які визначають її, як: самодіагностику, самопізнання, самооцінювання, самовизначення, самоствердження, самоорганізацію, саморефлексію, самоаналіз та самоконтроль; мотиви самоосвіти: діяльнісно-процесуальні та діяльнісно-результативні (орієнтація на процес та результат самоосвітньої діяльності), мотиви соціальної співпраці, міжособистісного спілкування, розвитку і самореалізації; спрямованість організації самоосвіти за науковими галузями: предметною, дидактичною, психологічною. Виділено принципи організації самоосвіти вчителя та управління: принцип науковості, практичної спрямованості, особистісно-індивідуального підходу, самостійності і добровільності, систематичності та наступності, комплексності, соціальної детермінації, гуманізації, мотиваційної основи, актуальності, гласності й наочності. Найпріоритетнішими за результатами дослідження названі: принцип цілеспрямованості, перспективності, оптимальності. Авторами окреслено основні проблеми управління самоосвітою вчителя як формою саморозвитку професійної компетентності: відсутність адаптованих до особистісних потреб, особливо молодого вчителя, цілей та узгодженості діяльності опорного закладу освіти та філій, оскільки більшість із них знаходяться на етапі становлення; недостатня розробленість та застосування сучасних інтерактивних технологій тощо, а також визначені можливі способи забезпечення ефективності діяльності: комплексне і систематичне вивчення рівня кваліфікації та особистості кожного вчителя, його професійної діяльності та її результатів; застосування підвищення його кваліфікацій із застосуваннях різних видів освіти; надання вчителю інформаційної та консультативної допомоги у виборі технологій самопізнання, самоствердження, саморозвитку; створення разом з ним програми його професійного та особистісного саморозвитку; забезпечення управлінського супроводу та підтримки на основі налагодженого зворотного зв’язку; стимулювання вчителя до самоосвіти і професійного розвитку; вибудовування стратегії управління розвитком та саморозвитком професійної компетентності вчителя.


Ключові слова


самоосвіта; управління; професійна компетентність; саморозвиток; принципи; опорний заклад освіти; аналіз

Повний текст:

PDF

Посилання


Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь, Україна: ВТФ «Перун», 2001, 1440 с.

С. У. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна: Либідь, 1997, 373 с.

І. П. Жерносек. Науково-методична робота в навчальних закладах системи загальної середньої освіти. Київ, Україна, 2000, 124 с.

Л. М. Калініна, «Опорні заклади освіти як центри управління в умовах децентралізації», Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2018 рік. Київ, Україна, 2018, с. 216–218.

Л. М. Калініна, М. О. Топузов, «Аналіз базових засад управління опорним закладом освітнього округу», Комп’ютер у школі та сім’ї, № 3, с. 21–27, 2018.

А. К. Маркова, «Психологические критерии и ступени профессионализма учителя», Педагогика, № 6, с. 55–63, 1995.

В. В. Мелешко, «Особливості управління опорними закладами освіти в умовах децентралізації», Педагогічна освіта: теорія і практика, № 25, с. 113–120, 2018.

О. М. Онаць, «Стан управління опорними закладами освіти в умовах децентралізації та ОТГ», Анотовані результати науково-дослідної роботи Інституту педагогіки НАПН України за 2018 рік. Київ, Україна, 2018, с. 222–223.

О. М. Онаць, «Інноваційні технології в управлінській діяльності керівника опорного закладу освіти в підручнику для менеджера», Проблеми сучасного підручника, № 20, с. 287–296, 2018.

Педагогічний словник; Ярмаченко М. Д. Ред. – Київ, Україна: Пед. думка, 2001, 514 с.

Кабінет міністрів України (2019, Черв. 19). Постанова № 532, «Про затвердження Положення про освітній округ і опорний заклад освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-polozhennya-pro-osvitnij-okrug-i-opornij-zaklad-osvit-m-190619

Психологический словарь. Москва, Россия: Педагогика-Пресс, 1997, 438 с.

Дж. Равен, Педагогическое тестирование: проблемы, заблуждения, перспективы; пер. с англ. Москва, Россия, 2001, 142 с.

В. Радул, «Соціально-педагогічна зрілість молодого вчителя», Початкова школа, № 7, с. 42–43, 1998.

М. О. Топузов, «Проектування інформаційно-освітнього середовища опорних закладів освіти в підручнику для керівника», Проблеми сучасного підручника, № 20, с. 473–484, 2018.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.