Структура управлінської компетентності керівника освітнього закладу в системі післядипломної педагогічної освіти

Петро Олешко, Неля Кінах

Анотація


Управлінська компетентність керівника розуміється як інтегральна здатність вибудовувати свій поступальний професійний розвиток із постійним ускладненням завдань і зростанням рівнів досягнень у процесі підготовки в системі післядипломної педагогічної освіти. Цей різновид компетентності передбачає сформованість таких основних компетенцій у керівників освітніх закладів: усвідомлення власних дій відповідно до цілей і умов майбутньої професійної діяльності; вміння визначати стратегію та організувати діяльність освітніх установ, якими вони будуть керувати; стимулювання у майбутніх підлеглих інтересу до педагогічної діяльності та встановлення з ними порозуміння на гуманістичній основі; здатність знаходити нестандартні підходи у процесі прийняття управлінських рішень; прагнення до досконалості педагогічної діяльності. У науковій розвідці розкрито сутність та зміст поняття «управлінська компетентність» як системного феномену з різних наукових позицій. Проаналізовано структурні компоненти і технології формування управлінської компетентності. Визначено, що управлінська компетентність сучасного керівника закладу освіти передбачає: усвідомлення потреб, інтересів та ціннісних орієнтацій щодо управлінської діяльності; оцінку професійно важливих якостей та регулювання на цій основі свого професійного становлення. Акцентовано увагу на підходах, що визначають структуру управлінської компетентності, основними з яких є: функціонально-рольовий (основними одиницями якого є управлінські функції, управлінські ролі, вимірювання управлінської поведінки) та особистісно-діяльнісний (це мотиви, цілі, особистісний смисл і способи їх реалізації, між якими існують складні взаємозв'язки і переходи) підходи, що безпосередньо впливають на професіоналізм керівника освітнього закладу в системі післядипломної педагогічної освіти. Запропоновано у структурі управлінської компетентності керівника закладу освіти, що пов’язана з управлінським процесом, виділити такі компоненти: економічний, маркетинговий, планово-прогностичний, стратегічний, організаційний, контрольний, інформаційно-аналітичний. Визначено основні типи управління, які сприяють оптимізації структури управлінської компетентності в системі підвищення кваліфікації та професійного рівня керівника закладу освіти.


Ключові слова


управлінська компетентність; керівник; управління; структура управлінської компетентності; компонент управління

Повний текст:

PDF

Посилання


С. П. Загородній, «Розвиток у керівників загальноосвітніх навчальних закладів інноваційної компетентності у системі післядипломної освіти», дис. канд. наук., фак-т інформ.; Вінницький держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, Україна, 2017.

В. М. Лугова, Д. О. Сєріков, «Напрями розвитку професійної Я-концепції керівника», на VIІІ Міжнар. наук.-практ. конф. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. Харків, Україна, 2014, с. 86–87.

В. М. Лугова, Д. О. Сєріков, «Уточнення структури управлінської компетентності керівника», на Всеукр. наук.-практ. конф. Розвиток європейського простору очима молоді: економічні, соціальні та правові аспекти. Харків, Україна: ХНЕУ ім. С. Кузнеця, 2016, с. 221–226.

В. М. Лугова, Д. О. Сєріков, «Діагностика управлінської компетентності керівника», Актуальные научные исследования в современном мире, № 3(23), ч. 4, с. 36–41, 2017.

О. І. Мармаза, Інноваційний менеджмент. Харків, Україна: Планета-принт, 2016.

В. В. Олійник, «Відкрита післядипломна педагогічна освіта: стан та перспективи розвитку», Післядипломна освіта в Україні, № 1, с. 3–11, 2017.

Міністерство освіти і науки України. (2018, Січ. 15). Наказ № 36, «Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://drive.google.com/file/d/1mG7U91TLtuHS7aEaBW1B_MuTP5fdgIis/view

Л. М. Сергеєва, «Сучасні орієнтири змісту управлінської компетентності керівника навчального закладу», Теорія та методика управління освітою, № 3, с. 23, 2010.

Т. М. Сорочан, «Післядипломна педагогічна освіта: можливі відповіді на виклики модернізації», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 9–12, 2015.

Т. М. Сорочан, «Розвиток професіоналізму управлінської діяльності керівників загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної освіти», дис. д-ра наук, фак-т інформ., Луганський нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. Луганськ, Україна, 2005.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.