Провідні принципи професійного розвитку викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти

Наталія Сиско

Анотація


Досліджено концептуальні підходи щодо змісту та перспектив розвитку професійно-педагогічної освіти. Визначено провідні принципи функціонування системи професійно-педагогічної освіти та професійного розвитку викладачів закладів професійної (професійно-технічної) освіти (ЗП(ПО)О). Проаналізовано концептуальні документи, прийняті у системі професійно-технічної освіти України. Визначено, що функціонування ефективної системи професійного розвитку викладачів ЗП(ПТ)О має ґрунтуватися на головній ідеї педагогічної теорії та стати концептуальним провідним задумом, який має реалізовуватися за конструктивними принципами різних видів педагогічної діяльності у процесі професійного зростання педагогів. Зазначено, що система неперервного професійного розвитку викладачів ЗП(ПТ)О має сприяти самоактуалізації та самореалізації педагога в умовах трансформаційних соціально-економічних змін, забезпечувати максимально сприятливі умови для повного розкриття творчого потенціалу викладача, набуття ним нових та удосконалення набутих компетентностей, розширення професійно-педагогічного профілю відповідно до власних освітніх потреб з врахуванням програмних цілей начального закладу, суспільних очікувань та вимог ринку праці. Провідними принципами в обґрунтуванні авторської концепції професійного розвитку викладачів ЗП(ПТ)О визначено: людиноцентризм; синергізм; цільовий підхід; динамізм професійно-педагогічного розвитку; діагностичний підхід до вибудови індивідуальної траєкторії педагогічного розвитку; активізація мотиваційної сфери, відповідальності, академічної мобільності викладача; забезпечення особистісно орієнтованого змісту навчання та особистісно-діяльнісного підходу в освітньому процесі; персоналізація професійного розвитку; вільний вибір виду, форми, провайдера освітніх послуг; запровадження різних моделей, технік, процедур професійного розвитку викладачів ЗП(ПТ)О.

Ключові слова


викладач закладу професійної (професійно-технічної) освіти; професійний розвиток; концепція; провідні принципи; неперервна освіта

Повний текст:

PDF

Посилання


Л. Ф. Ð?льичев, ФилоÑофÑкий ÑнциклопедичеÑкий Ñловарь. МоÑква, РоÑÑиÑ: Сов. ÑнциклопедиÑ, 1983, 836 Ñ.

В. Яременко, О. Сліпушко, Новий тлумачний словник української мови, у 3-х т., 2-ге вид. Київ, Україна: Вид-во «АКОНІТ», 2007, т. 1, 926 с.

А. М. Прохоров, и др. Большой энциклопедический словарь. Москва, Россия: Большая рос. энцикл., Санкт Петербург, Россия: Норинт, 1997, 1456 с.

С. У. Гончаренко, Український педагогічний словник. Київ, Україна: Либідь, 1997, 374 с.

І. А. Зязюн, Філософія педагогічної дії. Київ, Черкаси: Україна: ЧПУ ім. Богдана Хмельницького, 2008, 608 с.

Т. В. Новацький, Людська праця. Аналіз поняття, пер. з польської Юлії Родик. Львів, Україна: Літопис, 2010, 182 с.

В. Г. Кремень, «Філософія людиноцентризму як теоретична складова національної ідеї», Дзеркало тижня, № 31, 2005.

В. В. Олійник, Наукові основи управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти. Київ, Україна: Міленіум, 2003, 594 с.

Э. Ф. Зеер, Концепция инженерно-педагогического образования. Свердловск, СССР: Свердл. инж.-пед. ин-т, 1989, 27 с.

Ð’. Ð. Федоров, ПрофеÑÑионально-педагогичеÑкое образование: теориÑ, Ñмпирика, практика. Ектеринбург, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Урал. гоÑ. проф.-пед. ун-та, 2001, 330 Ñ.

С. П. Романов, «Развитие дуальной системы инженерно-педагогического образования в высшем учебном заведении», дис. д-ра наук. Н. Новгород, Россия, 2008, 405 с.

Е. РучаевÑкаÑ, «Ð?нтегрированнаÑ, многоуровневаÑ, Ð¸Ð½Ð½Ð¾Ð²Ð°Ñ†Ð¸Ð¾Ð½Ð½Ð°Ñ Ð¼Ð¾Ð´ÐµÐ»ÑŒ ÑƒÑ‡Ñ€ÐµÐ¶Ð´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð½Ð¾Ð²Ð¾Ð³Ð¾ типа», Педагог профеÑÑиональной школи. Київ, Україна: Ðаук. Ñвіт, вип. 6, Ñ. 241–254, 2004.

І. Є. Каньковський, Система професійної підготовки інженерів-педагогів автотранспортного профілю. Хмельницький, Україна: ФОП Цюпак А. А., 2014, 562 с.

Л. Б. Лук’янова, Концепція розвитку освіти дорослих в України. Ніжин, Україна: ПП Лисенко М. М., 2011, 24 с.

Л. Б. Лук’янова, Концепція розвитку освіти дорослих в України, вид. 2-ге, допов. Київ, Україна: ДКС-Центр, 2016, 25 с.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 28). Закон № 38–39, ст. 380 «Про освіту». [Електронний ресурс].

Доступно: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Міністерство освіти і науки України. (2018, Лип. 16). Наказ № 776 «Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti.

Кабінет Міністрів України. (2017, Груд. 13) Розпорядження № 903-р. «Про затвердження плану заходів на 2017–2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/903-2017-%D1%80.

Кабінет Міністрів України. (2019, Черв. 12). Розпорядження № 419-р. «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти "Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта" на період до 2027 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80?lang=uk.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.