Формування громадянської компетентності педагога нової української школи

Тетяна Кравчинська

Анотація


У статті визначено й розкрито основні акценти щодо формування громадянської компетентності педагога Нової української школи (НУШ). Ці акценти пропонуються для формування громадянина, для якого демократичне громадянське суспільство є осередком для розкриття його творчих можливостей, задоволення особистих та суспільних інтересів. Підкреслено необхідність формування громадянина України як освіченої, творчої особистості, в якій органічно поєднуються високі моральні риси, громадянська зрілість, патріотизм, професійна компетентність, потреба у самовдосконаленні. Встановлено, що основними стратегічними напрямами громадянської освіти є правова освіта громадян, зокрема щодо розуміння та вміння реалізовувати власні конституційні права й обов’язки; здатність брати участь у суспільному житті та використовувати можливості впливу на процеси ухвалення рішень на місцевому та всеукраїнському рівнях. Автор акцентує увагу на теоретичному дослідженні громадянської компетентності, на джерелах для вивчення питання формування громадянської компетентності, на термінологічному впорядкуванні понять та термінів на основі законодавчої й нормативної баз України, на комплексі завдань для формування громадянської компетентності педагога Нової української школи. Відповідно до Рамкової програми оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя схарактеризовано основні знання, уміння, навички та ставлення, пов’язані з громадянською компетентністю. За Концепцією розвитку громадянської освіти в Україні визначено перелік основних вимог до формування громадянської компетентності педагога Нової української школи. Сформульовано комплекс завдань для формування громадянської компетентності педагога Нової української школи, на основі цих завдань розкрито складові формування громадянської компетентності педагога Нової української школи.


Ключові слова


громадянська компетентність; громадянин; педагог; професійний розвиток; Нова українська школа

Повний текст:

PDF

Посилання


С. Й. Вовканич, «Україна і світ: синергетичні чинники боротьби із загрозами глобальної гібридизації», Стратегічні пріоритети, № 4, с. 211–219, 2017.

А. А. Головка, «Громадянське суспільство як суб’єкт протидії загрозам національній безпеці в інформаційній сфері», дис. канд. наук; Національний ін-т стратегічних досліджень. Київ, Україна, 2018, 226 с.

О. О. Горбань, «Інформаційна війна проти України та засоби її ведення», Вісник нац. академії держ. управління. Інформаційні технології, вип. 1, с. 136–141, 2015.

О. П. Дем’янчук, «Теорія і практика громадянської освіти: світовий досвід», Наукові записки НаУКМа. Політичні науки, т. 19, с. 64–69, 2001.

Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України. [Електронний ресурс].

Доступно: http://dnpb.gov.ua/ua/.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 5). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

К. В. Камінська, Гід з громадянської освіти в Україні: наук.-допоміж. бібліограф. покажчик. Донецьк, Україна, 2003, 166 с.

С. Ф. Клепко, «Громадянська освіта: необхідні утопії», Наукові записки НаУКМа. Політичні науки, т. 20, с. 61–65, 2002.

Міністерство освіти і науки України. (2016, Жовт. 27). Концепція Нової української школи. [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Кабінет Міністрів України. (2018, Жовт. 03). Розпорядження № 710-р «Про схвалення Концепції розвитку громадянської освіти в Україні». [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/710-2018-%D1%80?lang=ru.

О. В. Овчарук, Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики. Київ, Україна: К.І.С., 2004, 112 с.

Освіта на основі життєвих навичок: адвокаційний модуль для керівних кадрів. [Електронний ресурс]. Доступно: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53.

О. І. Пометун, «Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки», Вісник програм шкільних обмінів, № 23, с. 18–24, 2005.

П. А. Рзаєв, «Наукові підходи до визначення змісту терміна "громадянське суспільство"». Молодий вчений, № 6(09), червень, с. 186–189, 2014.

М. І. Скрипник, «Практична андрагогіка: особливості навчання дорослих», Наукові записки КУТЕП, № 23, с. 160–174, 2016.

С. Соляр, «Громадянське суспільство: загальнотеоретичні підходи до визначення», Вісник Академії правових наук України, № 1, с. 271–279, 2013.

О. Сухомлинська, «Ідеї громадянськості і школа України», Шлях освіти, № 4, с. 20–25, 1999.

О. Сушинський, «Україноцентризм і відповідальність – сутність інновацій сучасного конституціоналізму», Управління інноваційним розвитком території на наук.-практ. конф. за міжнар. участю. Дніпропетровськ, Україна, 2014, с. 49–54.

В. М. Яблонський та ін., Громадянське суспільство України: сучасні практики та виклики розвитку: аналітична доповідь. Київ, Україна: НІСД, 2018, 128 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.