Специфіки діяльності викладача ІТ-технологій у закладах вищої освіти
Abstract
У статті розглядається специфіка професійної діяльності викладача інформаційних технологій у закладах вищої освіти України в контексті стрімкого розвитку ІТ-галузі, цифровізації освітнього простору та зростаючих вимог ринку праці до компетентностей випускників. Проаналізовано методичні особливості викладання ІТ-дисциплін, зумовлені швидким оновленням технологій, практико-орієнтованим характером навчання, необхідністю використання спеціалізованого програмного забезпечення та тісною інтеграцією з індустрією. Визначено та систематизовано ключові компетентності сучасного викладача ІТ-технологій, включаючи професійно-технічну, педагогічну, цифрову, комунікативну, дослідницьку, організаційно-управлінську та рефлексивну компетентності. Особливу увагу приділено системі необхідних soft skills: емоційному інтелекту, адаптивності, критичному мисленню, тайм-менеджменту, командній роботі, креативності, стресостійкості, лідерству та міжкультурній компетентності. Обґрунтовано критичну важливість розвитку м'яких навичок поряд з технічною експертизою для ефективної викладацької діяльності в динамічному середовищі ІТ-освіти. Обґрунтовано необхідність безперервного професійного розвитку викладача через постійне навчання, участь у професійних спільнотах, наукову діяльність, вдосконалення педагогічної майстерності та міжнародну співпрацю. Дослідження базується на комплексному використанні теоретичних методів (аналіз, синтез, систематизація, порівняльний аналіз, моделювання) та емпіричних методів (анкетування, інтерв'ювання, спостереження, вивчення педагогічного досвіду). Результати дослідження враховують специфіку української системи вищої освіти, сучасні тенденції цифровізації та виклики воєнного часу. Стаття має практичну цінність для викладачів ІТ-дисциплін, адміністрації закладів вищої освіти, розробників освітніх програм та дослідників проблем педагогіки вищої школи.
Keywords
Full Text:
PDF (Українська)References
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES
Верховна Рада України. (2014, Лип. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Кабінет Міністрів України. (2018, Січ. 17). Розпорядження № 67-р «Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text
В. Ю. Биков, О. М. Спірін, О. П. Пінчук, «Сучасні завдання цифрової трансформації освіти», Вісник Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта XXI століття», № 1, с. 27–36, 2020.
Н. В. Морзе, О. В. Базелюк, І. П. Воротнікова, Н. П. Дементієвська, О. Г. Захар, Т. В. Нанаєва, О. В. Пасічник, Л. А. Чернікова, «Опис цифрової компетентності педагогічного працівника», Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, вип. 6, с. 1–53, 2019.
О. М. Спірін, «Інформаційно-комунікаційні та інформатичні компетентності як компоненти системи професійно-спеціалізованих компетентностей вчителя інформатики», Інформаційні технології і засоби навчання, № 5(13), 2009.
Ю. С. Рамський, П. О. Тадеєв, «Сучасні підходи до організації навчання програмування», Фізико-математична освіта, вип. 2(20), с. 115–120, 2019.
М. І. Жалдак, Ю. С. Рамський, М. В. Рафальська, «Модель системи соціальних сервісів для інформаційно-аналітичної підтримки педагогічних досліджень», Комп'ютер у школі та сім'ї, № 8, с. 3–8, 2013.
В. В. Лапінський, «Електронні освітні ресурси як засіб модернізації навчального процесу», Інформаційні технології і засоби навчання, т. 33, № 1, с. 15–19, 2013.
М. П. Шишкіна, О. М. Спірін, Ю. Г. Запорожченко, «Проблеми інформатизації освіти України в контексті розвитку досліджень оцінювання якості ІКТ-засобів навчання», Інформаційні технології і засоби навчання, № 1(27), 2012.
А. М. Гуржій, О. В. Овчарук, «Дискусійні аспекти інформатизації освіти: ІКТ, компетентності, компетенції», Інформаційні технології в освіті, № 15, с. 7–16, 2013.
ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED
Verkhovna Rada Ukrainy. (2014, Lyp. 01). Zakon № 1556-VII «Pro vyshchu osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (in Ukrainian).
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2018, Sich. 17). Rozporiadzhennia № 67-r «Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80#Text (in Ukrainian).
V. Yu. Bykov, O. M. Spirin, O. P. Pinchuk, «Suchasni zavdannia tsyfrovoi transformatsii osvity», Visnyk Kafedry YuNESKO «Neperervna profesiina osvita XXI stolittia», № 1, s. 27–36, 2020. (in Ukrainian).
N. V. Morze, O. V. Bazeliuk, I. P. Vorotnikova, N. P. Dementiievska, O. H. Zakhar, T. V. Nanaieva, O. V. Pasichnyk, L. A. Chernikova, «Opys tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka», Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu, vyp. 6, s. 1–53, 2019. (in Ukrainian).
O. M. Spirin, «Informatsiino-komunikatsiini ta informatychni kompetentnosti yak komponenty systemy profesiino-spetsializovanykh kompetentnostei vchytelia informatyky», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 5(13), 2009. (in Ukrainian).
Iu. S. Ramskyi, P. O. Tadeiev, «Suchasni pidkhody do orhanizatsii navchannia prohramuvannia», Fizyko-matematychna osvita, vyp. 2(20), s. 115–120, 2019. (in Ukrainian).
M. I. Zhaldak, Yu. S. Ramskyi, M. V. Rafalska, «Model systemy sotsialnykh servisiv dlia informatsiino-analitychnoi pidtrymky pedahohichnykh doslidzhen», Kompiuter u shkoli ta simi, № 8, s. 3–8, 2013. (in Ukrainian).
V. V. Lapinskyi, «Elektronni osvitni resursy yak zasib modernizatsii navchalnoho protsesu», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, t. 33, № 1, s. 15–19, 2013. (in Ukrainian).
M. P. Shyshkina, O. M. Spirin, Yu. H. Zaporozhchenko, «Problemy informatyzatsii osvity Ukrainy v konteksti rozvytku doslidzhen otsiniuvannia yakosti IKT-zasobiv navchannia», Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, № 1(27), 2012. (in Ukrainian).
A. M. Hurzhii, O. V. Ovcharuk, «Dyskusiini aspekty informatyzatsii osvity: IKT, kompetentnosti, kompetentsii», Informatsiini tekhnolohii v osviti, № 15, s. 7–16, 2013. (in Ukrainian).
Refbacks
- There are currently no refbacks.