Публічне управління освітньою галуззю України у контексті європейської інтеграції

В’ячеслав Супрун

Abstract


У статті досліджуються теоретичні засади та практичні аспекти публічного управління освітньою галуззю в Україні в сучасних умовах трансформаційних змін в контексті європейської інтеграції, сутнісні характеристики публічного управління освітою, система органів державного управління освітою в Україні. Проаналізовано теоретичні аспекти формування сучасних механізмів впливу органів публічної влади на розвиток освітньої галузі України, формування ефективної системи публічного управління у сфері освіти України в умовах інноваційного розвитку та інтеграції до європейського освітнього простору. Розглянуто концептуальні основи модернізації, проаналізовано європейський досвід публічного управління та можливості його адаптації в українських реаліях. Визначено основні напрями модернізації, зокрема впровадження інноваційних моделей управління, розвиток людського капіталу. Освітня галузь України розглядається як об’єкт публічного управління в умовах децентралізації та становлення державно-громадського управління на основі європейського досвіду. Зазначено, що важливого значення набуває науково-теоретичне обґрунтування інноваційного розвитку освітньої галузі на засадах публічного управління, розробка рекомендацій з провадження ефективного управління в освіті в цілому як пріоритет державної освітньої політики України в сучасних умовах модернізації освіти та децентралізації управління. Визначено, що система публічного управління розвитком освітньої галузі передбачає реалізацію стратегічних заходів на національному, регіональному, місцевому і локальному рівнях, на кожному з яких визначається відповідний перелік адміністративних, фінансово-економічних та інших інструментів, ресурсного забезпечення, що сприятимуть ефективності державного регулювання освітньої галузі. Систематизовано основні функції органів публічної влади у сфері освіти (прогностично-цільова, організаційно-правова, координуючо-регулювальна, мотиваційно-стимулююча, консолідуюча, інформаційна, соціальна, контролююча, коригувльна) та механізми, необхідні для реалізації освітньої політики та її інноваційного розвитку (нормативно-правовий, організаційний, мотиваційний, інформаційний). Сформовано відповідні напрями удосконалення публічного управління інноваційним розвитком освітньої галузі України як інструменту посилення спроможності територіальних громад та впорядкування системи органів державного управління галуззю освіти в сучасних умовах. Запропоновано комплекс механізмів впровадження європейських практик публічного управління з урахуванням національних особливостей України в умовах набуття статусу кандидата на вступ до Європейського Союзу

Keywords


галузь освіти; освітня політика; децентралізація; управління; публічне управління; європейська інтеграція; цифрова трансформація; людиноцентричність; інноваційні моделі управління; людський капітал, модернізація управління

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

В. В. Борщевський, О. Б. Василиця, Є. Е. Матвєєв, «Публічне управління в умовах воєнного стану: інституційні трансформації, стратегічне планування та механізми розвитку», Держава та регіони. Серія: Державне управління та адміністрування, № 2(76), с. 30–35, 2022.

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Н. Т. Гончарук, Л. В. Прудиус, Модернізація державної служби у контексті зміни парадигми публічного управління. Київ, Україна : НАДУ, 2020.

Н. Гончарук, А. Чередниченко, «Модернізація публічного управління в Україні в умовах війни та в поствоєнний період у контексті європейських цінностей», Аспекти публічного управління, № 10(6), с. 46–54, 2022. https://doi.org/10.15421/152243

Б. Данилишин, «Якими мають бути стратегічні напрями відбудови національної економіки», Економічна правда, 2025. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/09/1/691022/ Дата звернення: Берез. 02, 2025.

Кабінет Міністрів України. (2021, Лип. 21). Розпорядження № 831-р «Деякі питання реформування державного управління України». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/831-2021-%D1%80#Text

Г. В. Єльникова, «Теоретичні підходи до моделювання державно-громадського управління», Директор школи, № 40(280), с. 10–11, 2003.

Н. І. Клокар, Г. Г. Науменко, Л. В. Гунько, «Освіта в ОТГ: нові підходи до управління в умовах децентралізації влади», Рідна школа. № 11/12, с. 27–31, 2017.

Ю. О. Мельков, Демократична детермінанта розвитку суспільства: цінність, культура, практика, на Всеукр. наук.-практ. конф. Київ: ДЗВО «Ун-т менедж. освіти», 2022.

Реформування освіти в Україні: державно-управлінський аспект / Н. Г. Протасова, В. І. Луговий, Ю. О. Молчанова та ін.; Н. Г. Протасова, Ред. Київ – Львів, Україна : НАДУ, 2012.

Україна отримала статус кандидата на вступ до ЄС. 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://yur-gazeta.com/golovna/ukrayina-otrimala-status-kandidata-na-vstup-do-es--komentar-eva.html Дата звернення: Берез. 02, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

V. V. Borshchevskyi, O. B. Vasylytsia, Ye. E. Matvieiev, «Publichne upravlinnia v umovakh voiennoho stanu: instytutsiini transformatsii, stratehichne planuvannia ta mekhanizmy rozvytku», Derzhava ta rehiony. Seriia: Derzhavne upravlinnia ta administruvannia, № 2(76), s. 30–35, 2022. (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Veres. 05). Zakon № 2145-VIII «Pro osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

N. T. Honcharuk, L. V. Prudyus, Modernizatsiia derzhavnoi sluzhby u konteksti zminy paradyhmy publichnoho upravlinnia. Kyiv, Ukraina : NADU, 2020. (in Ukrainian).

N. Honcharuk, A. Cherednychenko, «Modernizatsiia publichnoho upravlinnia v Ukraini v umovakh viiny ta v postvoiennyi period u konteksti yevropeiskykh tsinnostei», Aspekty publichnoho upravlinnia, № 10(6), s. 46–54, 2022. https://doi.org/10.15421/152243 (in Ukrainian).

B. Danylyshyn, «Iakymy maiut buty stratehichni napriamy vidbudovy natsionalnoi ekonomiky», Ekonomichna pravda, 2025. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.epravda.com.ua/columns/2022/09/1/691022/ Data zvernennia: Berez. 02, 2025. (in Ukrainian).

Kabinet Ministriv Ukrainy. (2021, Lyp. 21). Rozporiadzhennia № 831-r «Deiaki pytannia reformuvannia derzhavnoho upravlinnia Ukrainy». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/831-2021-%D1%80#Text (in Ukrainian).

H. V. Yelnykova, «Teoretychni pidkhody do modeliuvannia derzhavno-hromadskoho upravlinnia», Dyrektor shkoly, № 40(280), s. 10–11, 2003.

N. I. Klokar, H. H. Naumenko, L. V. Hunko, «Osvita v OTH: novi pidkhody do upravlinnia v umovakh detsentralizatsii vlady», Ridna shkola. № 11/12, s. 27–31, 2017. (in Ukrainian).

Iu. O. Melkov, Demokratychna determinanta rozvytku suspilstva: tsinnist, kultura, praktyka, na Vseukr. nauk.-prakt. konf. Kyiv : DZVO «Un-t menedzh. osvity», 2022. (in Ukrainian).

Reformuvannia osvity v Ukraini: derzhavno-upravlinskyi aspekt / N. H. Protasova, V. I. Luhovyi, Yu. O. Molchanova ta in.; N. H. Protasova, Red. Kyiv – Lviv, Ukraina : NADU, 2012. (in Ukrainian).

Ukraina otrymala status kandydata na vstup do YeS. 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://yur-gazeta.com/golovna/ukrayina-otrimala-status-kandidata-na-vstup-do-es--komentar-eva.html Data zvernennia: Berez. 02, 2025. (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.