Професійна ідентичність учителя як психологічний механізм увідповіднення себе зі світом

Ольга Петрунько, Тетяна Даценко

Abstract


У статті висвітлюється феномен ідентичності особистості як високофункціональний психологічний механізм увідповіднення себе зі Світом, який функціонує на засадах реляційної взаємодії, тобто перманентного обміну і постійних зворотних зв’язків між людиною і Світом. Проаналізовано суть цієї взаємодії, що полягає в трансляції людиною у Світ своїх запитів на комунікацію з ним, які репрезентують особливості її внутрішнього, індивідуально-психологічного світу та сформовану систему ідентичностей – систему уявлень про себе, про Світ у його різноманітті та про способи ефективної взаємодії з ним. Звернено увагу на те, що у відповідь на ці запити Світ або виконує їх (і тоді людина робить висновок про відповідність її уявлень та ідентичностей), або ж у певний спосіб транслює свою відмову (що спонукає людину до коригування наявних механізмів увідповіднення). Визначено, що ідентичність як механізм взаємодії людини з різними сферами Світу є динамічним психологічним утворенням, яке перебуває в процесі постійного формування й удосконалення під взаємовпливом особистісних і ситуаційних чинників. Саме під таким кутом зору розглянуто професійну ідентичність учителя, яка виступає інтегральним показником його особистої професійної компетентності. Зазначено, що вона характеризує його як представника педагогічної професії і, з одного боку, має виразну індивідуально-психологічну специфіку, а з іншого – характеризує вчителя як суб’єкта педагогічної діяльності, надаючи цій ідентичності соціального змісту. Акцентовано увагу на функції механізму увідповіднення себе із виконуваною педагогічною діяльністю, оцінки її успішності та рівня задоволення нею, яку виконує професійна ідентичність. Наголошено на тому, що професійна ідентичність – це динамічний процес, який реалізується через взаємозв’язки між учителем як суб’єктом професійної взаємодії (з його унікальним внутрішнім світом), іншими учасниками педагогічної взаємодії (керівництвом, колегами, учнями) та контекстуальними умовами здійснення професійної діяльності. Підкреслено, що вдосконалення вже існуючих чи формування нових професійних ідентичностей є шляхом до саморозвитку й самоактуалізації в межах професії, а заперечення цієї стратегії веде до професійного вигорання, внутрішніх конфліктів та невротизації

Keywords


ідентичність; професійна ідентичність; ідентичність учителя; система ідентичностей; самоактуалізація

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. Петрунько, «Утворення нових ідентичностей в процесі адаптації особистості до травмівних подій життя», Вчені записки Університету «КРОК», № 4(72), с. 165–174, 2023. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2023-72-165-174

E. H. Erikson, Identity: Youth and Crisis. New York, USA : W. W. Norton & Company, 1968.

A. H. Maslow, Motivation and Personality. New York, NY, USA : Harper and Row, 1954.

C. Rogers, On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy. Boston : Houghton Mifflin, 1961. [Online]. Available: https://teots.org/wp-content/uploads/2021/08/On-becoming-a-person-by-Rogers-Carl-R.-z-lib.org_.pdf Application date: January 05, 2025.

E. L. Shostrom, «Self-Actualization: A Scientific Ethic», The Counseling Psychologist, vol. 4, is. 2, pp. 29–35, 1973. https://doi.org/10.1177/001100007300400211

Т. М. Титаренко, Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ, Україна : Либідь, 2003. ISBN 996-06-0280-4.

E. T. Canrinus, M. Helms-Lorenz, D. Beijaard, J. Buitink, & A. Hofman, «Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity», European Journal of Psychology of Education, vol. 27, pp. 115–132, 2012. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0069-2

M. C. Pennington, & J. C. Richards, «Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors», RELC Journal, vol. 47, is. 1, pp. 5–23, 2016. https://doi.org/10.1177/0033688216631219

J. Sachs, «Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes», Journal of Education Policy, vol. 16, is. 2, pp. 149–161, 2001. https://doi.org/10.1080/02680930116819

C. Beauchamp, & L. Thomas, «Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education», Cambridge Journal of Education, vol. 39, is. 2, pp. 175–189, 2009. https://doi.org/10.1080/03057640902902252

О. Петрунько, «Реляційний підхід як перспективний напрямок дослідження та корекції перфекційної мотивації», Вчені записки Університету «КРОК», № 1(77), с. 432–440, 2025. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-432-440

V. Liaudanske, «Self-reflection as a tool of professional identity formation of future pedagogues», Humanities Studies, vol. 9(86), pp. 91–100, 2021. https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-10

T. Даценко, «Психологічна компетентність учителів у контексті нового професійного стандарту: виклики та можливості розвитку», Вчені записки Університету «КРОК», № 4(76), С. 345–350, 2024. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-345-350

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. Petrunko, «Utvorennia novykh identychnostei v protsesi adaptatsii osobystosti do travmivnykh podii zhyttia», Vcheni zapysky Universytetu «KROK», № 4(72), s. 165–174, 2023. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2023-72-165-174 (in Ukrainian).

E. H. Erikson, Identity: Youth and Crisis. New York, USA : W. W. Norton & Company, 1968. (in English).

A. H. Maslow, Motivation and Personality. New York, NY, USA : Harper and Row, 1954. (in English).

C. Rogers, On Becoming a Person: A Therapist’s View of Psychotherapy. Boston : Houghton Mifflin, 1961. [Online]. Available: https://teots.org/wp-content/uploads/2021/08/On-becoming-a-person-by-Rogers-Carl-R.-z-lib.org_.pdf Application date: January 05, 2025. (in English).

E. L. Shostrom, «Self-Actualization: A Scientific Ethic», The Counseling Psychologist, vol. 4, is. 2, pp. 29–35, 1973. https://doi.org/10.1177/001100007300400211 (in English).

T. M. Tytarenko, Zhyttievyi svit osobystosti: u mezhakh i za mezhamy budennosti. Kyiv, Ukraina : Lybid, 2003. ISBN 996-06-0280-4. (in Ukrainian).

E. T. Canrinus, M. Helms-Lorenz, D. Beijaard, J. Buitink, & A. Hofman, «Self-efficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators of teachers’ professional identity», European Journal of Psychology of Education, vol. 27, pp. 115–132, 2012. https://doi.org/10.1007/s10212-011-0069-2 (in English).

M. C. Pennington, & J. C. Richards, «Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors», RELC Journal, vol. 47, is. 1, pp. 5–23, 2016. https://doi.org/10.1177/0033688216631219 (in English).

J. Sachs, «Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes», Journal of Education Policy, vol. 16, is. 2, pp. 149–161, 2001. https://doi.org/10.1080/02680930116819 (in English).

C. Beauchamp, & L. Thomas, «Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education», Cambridge Journal of Education, vol. 39, is. 2, pp. 175–189, 2009. https://doi.org/10.1080/03057640902902252 (in English).

O. Petrunko, «Reliatsiinyi pidkhid yak perspektyvnyi napriamok doslidzhennia ta korektsii perfektsiinoi motyvatsii», Vcheni zapysky Universytetu «KROK», № 1(77), s. 432–440, 2025. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2025-77-432-440 (in Ukrainian).

V. Liaudanske, «Self-reflection as a tool of professional identity formation of future pedagogues», Humanities Studies, vol. 9(86), pp. 91–100, 2021. https://doi.org/10.26661/hst-2021-9-86-10 (in English).

T. Datsenko, «Psykholohichna kompetentnist uchyteliv u konteksti novoho profesiinoho standartu: vyklyky ta mozhlyvosti rozvytku», Vcheni zapysky Universytetu «KROK», № 4(76), s. 345–350, 2024. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2024-76-345-350 (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.