Професійне вигоряння та суб’єктивне сімейне благополуччя педагогічних працівників в умовах війни

Наталія Муранова, Олена Волярська

Abstract


У статті розглядається проблема професійного вигорання педагогічних працівників в умовах воєнного стану та його зв’язок із суб’єктивним сімейним благополуччям. Професійне вигорання визначено як стан психолого-фізичного виснаження педагогічних працівників, що виникає у процесі професійної діяльності. Увага приділена емоційним і психофізіологічним симптомам вигорання, зокрема емоційному виснаженні, дратівливості, втраті мотивації та підтримки. Комплексне вивчення взаємозв’язку між сімейним благополуччям і професійною ефективністю визначено як актуальний і перспективний напрям сучасної психологічної науки. Суб’єктивне сімейне благополуччя розуміється як екзистенційне переживання, що відображає ставлення людини до власного життя та пов’язане з реалізацією базових потреб і цінностей. Особливу увагу приділено аналізу взаємозв’язку між професійним вигоранням педагогів і суб’єктивним сімейним благополуччям в умовах війни. У межах дослідження здійснено теоретичний аналіз проблеми і проведено емпіричне дослідження. Дослідно-експериментальна процедура включала п’ять етапів: від збору первинних даних до розроблення практичних рекомендацій. Було використано авторську анкету, методику К. Маслач і С. Джексон, а також опитувальник WHO-5. У дослідженні брали участь 74 педагоги, більшість з яких є жінками зі значним професійним стажем. Зібрані дані показали високий рівень впливу сімейного благополуччя на професійне вигорання. Значна частина респондентів вказала на відсутність повного суб’єктивного сімейного благополуччя, попри тривалі шлюбні стосунки. Понад половина респондентів частково або повністю задоволені педагогічною діяльністю під час війни. Водночас відчувається вплив сімейних обставин на професійну ефективність. Отримані дані свідчать про потребу в психологічній підтримці педагогів. Виявлені ознаки професійного вигорання підкреслюють важливість збереження психоемоційного ресурсу в умовах війни. Результати дослідження мають прикладне значення для системи освіти та психологічної допомоги

Keywords


діагностика; емоційне вигорання; педагогічні працівники; професійне вигорання; психологічне благополуччя; суб’єктивного сімейного благополуччя

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. І. Бондарчук, «Професійна деформація особистості керівників загальноосвітніх навчальних закладів у процесі їх соціалізації», Актуальні проблеми психології, т. Х, ч. 1, с. 27–33, 2018.

О. Л. Главацька, «Попередження та подолання професійного вигорання соціальних працівників», Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, вип. 2(45), с. 41–45, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2019_2_9 Дата звернення: Січ. 20, 2025.

Л. М. Карамушка, Т. В. Зайчикова, «Проблема синдрому «професійного вигорання» в педагогічній діяльності в зарубіжній та вітчизняній психології», Актуальні проблеми психології, т. 1, с. 210–217, 2002.

Н. В. Каргіна, «Аналіз взаємозв’язків між показниками життєстійкості особистості та переживанням психологічного благополуччя», Теоретичні і прикладні проблеми психології, № 2(43), с. 121–130, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tippp_2017_2_15 Дата звернення: Січ. 20, 2025.

Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко, В. І. Лагодзінська, В. М. Івкін, О. С. Ковальчук, Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій; Л. М. Карамушки, Ред. Київ, Україна : Ін-т психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2023.

С. Миколюк, «Професійне вигорання соціальних працівників в умовах війни», Ввічливість. Humanitas, № 6, с. 31–36, 2023. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.5

Л. С. Пілецька, «Психологічні особливості самореалізації особистості в умовах шлюбу», Теоретичні і прикладні проблеми психології, № 3(38), с. 6–14, 2015.

Р. П. Федоренко, Психологія сім’ї. Луцьк, Україна : Вежа-Друк, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/21440/1/posibnyk_simia%202021.pdf Дата звернення: Січ. 20, 2025.

Л. В. Яценко, Н. А. Перхайло, «Гендерні особливості професійного вигоряння фахівців із соціальної роботи», Габітус, вип. 25, с. 27–31, 2021. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.25.4

H. B. Bradley, «Community-based treatment for young adult offenders», Crime and Delinquency, vol. 15, іs. 3, рр. 359–370, 1969. [Online]. Available: http://cad.sagepub.com/content/15/3/359.short Application date: January 20, 2025.

Е. Diener, Е. Suh, «Measuring quality of life: Economic, social, and subjective indicators», Social Indicators Research, vol. 40, іs. 1-2, рр. 189–216, 2013. https://doi.org/10.1023/A:1006859511756

H. J. Freudenberger, G. Richelson, Burn-out: The high cost of high achievement. Garden City, NY : Archor Press. 1980. [Online]. Available: https://archive.org/details/burnouthighcosto00freu/page/n13/mode/2up Application date: January 20, 2025.

А. Längle, «Why do we suffer? Understanding, treatment and processing of suffering in terms of existential analysis», National Psychological Journal, vol. 4, іs. 4, рр. 23–33, 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/315062239_Why_do_we_suffer_Understanding_treatment_and_processing_of_suffering_in_terms_of_existential_analysis/references Application date: January 20, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. I. Bondarchuk, «Profesiina deformatsiia osobystosti kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv u protsesi yikh sotsializatsii», Aktualni problemy psykholohii, t. Х, ch. 1, s. 27–33, 2018.. (in Ukrainian).

O. L. Hlavatska, «Poperedzhennia ta podolannia profesiinoho vyhorannia sotsialnykh pratsivnykiv», Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota, vyp. 2(45), s. 41–45, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2019_2_9 Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).

L. M. Karamushka, T. V. Zaichykova, «Problema syndromu «profesiinoho vyhorannia» v pedahohichnii diialnosti v zarubizhnii ta vitchyznianii psykholohii», Aktualni problemy psykholohii, t. 1, s. 210–217, 2002. (in Ukrainian).

N. V. Karhina, «Analiz vzaiemozviazkiv mizh pokaznykamy zhyttiestiikosti osobystosti ta perezhyvanniam psykholohichnoho blahopoluchchia», Teoretychni i prykladni problemy psykholohii, № 2(43), s. 121–130, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tippp_2017_2_15 Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).

L. M. Karamushka, O V. Kredentser, K. V. Tereshchenko, V. I. Lahodzinska, V. M. Ivkin, O. S. Kovalchuk, Metodyky doslidzhennia psykhichnoho zdorovia ta blahopoluchchia personalu orhanizatsii; L M. Karamushky, Red. Kyiv, Ukraina : In-t psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 2023. (in Ukrainian).

S. Mykoliuk, «Profesiine vyhorannia sotsialnykh pratsivnykiv v umovakh viiny», Vvichlyvist. Humanitas, № 6, s. 31–36, 2023. https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.6.5 (in Ukrainian).

L. S. Piletska, «Psykholohichni osoblyvosti samorealizatsii osobystosti v umovakh shliubu», Teoretychni i prykladni problemy psykholohii, № 3(38), s. 6–14, 2015. (in Ukrainian).

R. P. Fedorenko, Psykholohiia simi. Lutsk, Ukraina : Vezha-Druk, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/21440/1/posibnyk_simia%202021.pdf Data zvernennia: Sich. 20, 2025. (in Ukrainian).

L. V. Yatsenko, N. A. Perkhailo, «Henderni osoblyvosti profesiinoho vyhoriannia fakhivtsiv iz sotsialnoi roboty», Habitus, vyp. 25, s. 27–31, 2021. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.25.4 (in Ukrainian).

H. B. Bradley, «Community-based treatment for young adult offenders», Crime and Delinquency, vol. 15, іs. 3, рр. 359–370, 1969. [Online]. Available: http://cad.sagepub.com/content/15/3/359.short Application date: January 20, 2025. (in English).

Е. Diener, Е. Suh, «Measuring quality of life: Economic, social, and subjective indicators», Social Indicators Research, vol. 40, іs. 1-2, рр. 189–216, 2013. https://doi.org/10.1023/A:1006859511756 (in English).

H. J. Freudenberger, G. Richelson, Burn-out: The high cost of high achievement. Garden City, NY : Archor Press. 1980. [Online]. Available: https://archive.org/details/burnouthighcosto00freu/page/n13/mode/2up Application date: January 20, 2025. (in English).

А. Längle, «Why do we suffer? Understanding, treatment and processing of suffering in terms of existential analysis», National Psychological Journal, vol. 4, іs. 4, рр. 23–33, 2016. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/315062239_Why_do_we_suffer_Understanding_treatment_and_processing_of_suffering_in_terms_of_existential_analysis/references Application date: January 20, 2025. (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.