Організаційно-психологічний супровід формування професійно важливих якостей у майбутніх психологів в умовах психологічної кризи в Україні

Олександра Брюховецька, Тетяна Чаусова

Abstract


У статті презентовано результати теоретичного аналізу особливостей організаційно-психологічний супровід формування професійно важливих якостей у майбутніх психологів. Виокремлено три ключові підходи до визначення поняття «професійно важливі якості» (ПВЯ). Встановлено, що професійно важливі якості є окремими динамічними рисами особистості, окремими психічними і психомоторними властивостями (виражаються рівнем розвитку відповідних психічних і психомоторних процесів), а також фізичними якостями, що відповідають вимогам до людини певної професії і сприяють успішному оволодінню цією професією. Виявлено відсутність єдиного консенсусу щодо вичерпного переліку професійно важливих якостей психолога та охарактеризовано ключові професійно важливі якості психолога: професійна компетентність, комунікативні здібності, емоцйна стійкість, професійна спостережливість, критичне мислення, професійна етика і культура, цілеспрямованість та організованість, психологічна стабільність, автентичність та прийняття, рефлексивність та самоусвідомлення. Проаналізовано чотирирівневу структуру професійно важливих якостей психолога. Констатовано необхідність організаційно-психологічного супроводу формування професійно важливих якостей майбутніх психологів, що передбачає систему організаційних заходів, визначення змісту, створення оптимальних організаційно-психологічних умов, розробку комплексу взаємопов'язаних інноваційних форм і методів для підтримки формування ПВЯ психологів під час їхньої професійної підготовки. Визначено та охарактеризовано основні компоненти організаційно-психологічного супроводу: цільовий, організаційний, змістовий, результативний. Підкреслено, що організаційно-психологічний супровід майбутніх психологів має реалізовуватися через модернізовану психологічну службу закладу вищої освіти. Розкрити переваги організаційно-психологічного супроводу майбутніх психологів в контексті сучасної України

Keywords


професійно важливі якості; майбутні психологи; формування професійно важливих якостей; психологічний супровід; організаційно-психологічний супровід

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. В. Брюховецька, «Особливості організаційно-психологічного супроводі формування професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів», на ХІІ Міжнар. наук.-практ. конф. з організ. та екон. психології Організаційна та економічна психологія в Україні: сприяння регіональному розвитку»Організаційна та економічна психологія в Україні: сприяння регіональному розвитку. Київ-Харків : Гуманітарний центр, 2017, с 47–48.

С. С. Гончаренко, Професійно важливі якості психолога консультанта: сутність і розвиток. Київ, Україна : Вид-во «Психологія», 2008.

С. В. Манахов, С. Г. Іванов, Професійно важливі якості психолога-консультанта. 2012. (російською). [Електронний ресурс]. Доступно: https://conf-a.narod.ru/2.06.08.2012.pdf Дата звернення: Жовт. 06, 2024.

Н. Й. Метельcька, «Рoзвитoк прoфеciйнo важливих якocтей майбутнiх пcихoлoгiв як чинник фoрмування їх прoфеciйнoї cамocвiдoмocтi», Науковий вісник Херсонського Державного університету. Серія «Психологічні науки», т. 2, вип. 3, с. 58–62, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/507313.pdf Дата звернення: Жовт. 06, 2024.

З. Огороднійчук, & О. Дубовик, «Вивчення професійно-особистісних якостей майбутніх спеціальних психологів», Проблеми сучасної психології, № 30, с. 437–347, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://kmlpj.ukma.edu.ua/index.php/2227-6246/article/view/158095 Дата звернення: Жовт. 06, 2024.

Особистісно‐орієнтована підготовка майбутніх психологів у системі післядипломної педагогічної освіти / П. В. Лушин, Н. Ю. Волянюк, О. В. Брюховецька та ін.; НАПН України, Ун‐т менедж. освіти. Київ, Україна, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/GgiElu Дата звернення: Жовт. 06, 2024.

В. Г. Панок, «Професійне становлення практичних психологів: досвід і перспективи», Психологія та суспільство, № 3, с. 135–141, 2013. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis_2013_3_18 Дата звернення: Жовт. 06, 2024.

Ю. І. Паршина, Вивчення професійно важливих якостей психолога. Харків, 2008. [Електронний ресурс]. Доступно: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/114/1/Паршина%20Ю.І.%20Вивчення%20професійно%20важливих%20якостей%20психолога.pdf Дата звернення: Жовт. 06, 2024.

В. Пілецький, «Акмеологічна модель професійної діяльності практичного психолога», Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи, т. 2, № 3(56), с. 216–226, 2021. https://doi.org/10.33216/2219-2654-2021-56-3-2-216-226

Н. В. Прoрoк, «Практичний пcихoлoг: прoфеciйнo‐важливi якocтi», Прoблеми загальнoї та педагoгiчнoї психології; C. Д. Макcименка, Ред., т. III, ч. 8, с. 190–194, 2001.

О. О. Силкін, «Зміст терміну «професійно значущі якості особистості» і технологія визначення цих якостей для окремого фахівця», Педагогіка, психологія і соціологія, № 9(19), с. 46–49, 2011.

В. Ташматов, «Особливості професійної діяльності психологів державної служби України з надзвичайних ситуацій в умовах війни», Disaster and crisis psychology problems, № 3, 2022. https://doi.org/10.52363/dcpp-2022.3.3

О. Цільмак, «Класифікація професійно важливих якостей психолога-консультанта», Юридична психологія, № 2(27), с. 17–23, 2020. https://doi.org/10.33270/03202702.17

Н. В. Чепелева, Н. І. Пов'якель, «Теоретичне обґрунтування моделі особистості практичного психолога», Психологія: зб. наук. праць, вип. 3, с. 35–41, 1998.

О. С. Штепа, «Тенденції особистісного саморозвитку майбутніх психологів: ресурсний аспект», Вісник Львівського ун‐ту. Серія: Психологічні науки, вип. 16, с. 232–240, 2013.

А. Юрков, «Професіограма офіцера-психолога збройних сил України, як кінцевий результат формування професійної готовності до діяльності в екстремальних та бойових умовах», Перспективи та інновації науки, № 10(15), с. 331–338, 2022. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)-331-338

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. V. Briukhovetska, «Osoblyvosti orhanizatsiino-psykholohichnoho suprovodi formuvannia profesiinoi tolerantnosti kerivnykiv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv», na KhII Mizhnar. nauk.-prakt. konf. z orhaniz. ta ekon. psykholohii Orhanizatsiina ta ekonomichna psykholohiia v Ukraini: spryiannia rehionalnomu rozvytku»Orhanizatsiina ta ekonomichna psykholohiia v Ukraini: spryiannia rehionalnomu rozvytku. Kyiv-Kharkiv : Humanitarnyi tsentr, 2017, s 47–48. (in Ukrainian).

S. S. Honcharenko, Profesiino vazhlyvi yakosti psykholoha konsultanta: sutnist i rozvytok. Kyiv, Ukraina : Vyd-vo «Psykholohiia», 2008. (in Ukrainian).

S. V. Manakhov, S. H. Ivanov, Profesiino vazhlyvi yakosti psykholoha-konsultanta. 2012. (rosiiskoiu). [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://conf-a.narod.ru/2.06.08.2012.pdf Data zvernennia: Zhovt. 06, 2024. (in Russian).

N. Y. Metelcka, «Rozvytok profeciino vazhlyvykh yakoctei maibutnikh pcykholohiv yak chynnyk formuvannia yikh profeciinoi camocvidomocti», Naukovyi visnyk Khersonskoho Derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky», t. 2, vyp. 3, s. 58–62, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/507313.pdf Data zvernennia: Zhovt. 06, 2024.

Z. Ohorodniichuk, & O. Dubovyk, «Vyvchennia profesiino-osobystisnykh yakostei maibutnikh spetsialnykh psykholohiv», Problemy suchasnoi psykholohii, № 30, s. 437–347, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://kmlpj.ukma.edu.ua/index.php/2227-6246/article/view/158095 Data zvernennia: Zhovt. 06, 2024. (in Ukrainian).

Osobystisno‐oriientovana pidhotovka maibutnikh psykholohiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity / P. V Lushyn, N. Yu. Volianiuk, O. V. Briukhovetska ta in.; NAPN Ukrainy, Un‐t menedzh. osvity. Kyiv, Ukraina, 2015. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/GgiElu Data zvernennia: Zhovt. 06, 2024. (in Ukrainian).

V. H. Panok, «Profesiine stanovlennia praktychnykh psykholohiv: dosvid i perspektyvy», Psykholohiia ta suspilstvo, № 3, s. 135–141, 2013. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis_2013_3_18 Data zvernennia: Zhovt. 06, 2024. (in Ukrainian).

Iu. I. Parshyna, Vyvchennia profesiino vazhlyvykh yakostei psykholoha. Kharkiv, 2008. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/114/1/Паршина%20Ю.І.%20Вивчення%20професійно%20важливих%20якостей%20психолога.pdf Data zvernennia: Zhovt. 06, 2024. (in Ukrainian).

V.Piletskyi, «Akmeolohichna model profesiinoi diialnosti praktychnoho psykholoha», Teoretychni i prykladni problemy psykholohii ta sotsialnoi roboty, t. 2, № 3(56), s. 216–226, 2021. https://doi.org/10.33216/2219-2654-2021-56-3-2-216-226 (in Ukrainian).

N. V. Prorok, «Praktychnyi pcykholoh: profeciino‐vazhlyvi yakocti», Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii; C. D. Makcymenka, Red., t. III, ch. 8, s. 190–194, 2001. (in Ukrainian).

O. O. Sylkin, «Zmist terminu «profesiino znachushchi yakosti osobystosti» i tekhnolohiia vyznachennia tsykh yakostei dlia okremoho fakhivtsia», Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia, № 9(19), s. 46–49, 2011. (in Ukrainian).

V. Tashmatov, «Osoblyvosti profesiinoi diialnosti psykholohiv derzhavnoi sluzhby Ukrainy z nadzvychainykh sytuatsii v umovakh viiny», Disaster and crisis psychology problems, № 3, 2022. https://doi.org/10.52363/dcpp-2022.3.3 (in Ukrainian).

O. Tsilmak, «Klasyfikatsiia profesiino vazhlyvykh yakostei psykholoha-konsultanta», Yurydychna psykholohiia, № 2(27), s. 17–23, 2020. https://doi.org/10.33270/03202702.17 (in Ukrainian).

N. V. Chepeleva, N. I. Poviakel, «Teoretychne obgruntuvannia modeli osobystosti praktychnoho psykholoha», Psykholohiia: zb. nauk. prats, vyp. 3, s. 35–41, 1998. (in Ukrainian).

O. S. Shtepa, «Tendentsii osobystisnoho samorozvytku maibutnikh psykholohiv: resursnyi aspekt», Visnyk Lvivskoho un‐tu. Seriia: Psykholohichni nauky, vyp. 16, s. 232–240, 2013. (in Ukrainian).

A. Yurkov, «Profesiohrama ofitsera-psykholoha zbroinykh syl Ukrainy, yak kintsevyi rezultat formuvannia profesiinoi hotovnosti do diialnosti v ekstremalnykh ta boiovykh umovakh», Perspektyvy ta innovatsii nauky, № 10(15), s. 331–338, 2022. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-10(15)-331-338 (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.