Психологічні особливості прояву травмівних переживань, пов’язаних з війною, у дітей молодшого шкільного віку

Дафна Шарон Максимов

Abstract


У статті висвітлено поняття травмівних переживань та особливостей їх прояву в дітей молодшого шкільного віку. Охарактеризовано рівні прояву травмівних переживань молодших школярів у когнітивно-рефлексивній, емоційно-афективній, мотиваційно-поведінковій та фізично-соматичній сферах. Виявлено зв’язок між показниками сфер травмівних переживань дітей молодшого шкільного віку, що спричинені війною. Зокрема, із зміною показників когнітивно-рефлексивної сфери, що пов’язані із поверненням дитини до травматичного досвіду під впливом життєвих подій, змінюються показники фізично-соматичної сфери, коли, насамперед, йдеться про погіршення фізичного самопочуття школяра. Водночас змінюються показники мотиваційно-поведінкової та емоційно-афективної сфер, що проявляється у песимістичній зорієнтованості, негативній налаштованості на майбутнє, відсутності планів і мрій. І навпаки, з покращенням показників фізично-соматичної сфери пов’язані зворотні характеристики зазначених сфер травмівних переживань дітей молодшого шкільного віку. У результаті кластерного аналізу методом К-середніх виділено три типи переживання молодшими школярами травмівних подій, пов’язаних з війною: адаптивно-позитивний, сенситивний (чутливий) та помірно-рефлексивний. Діти, яким властивий адаптивно-позитивний тип травмівних переживань, рідше повертаються до травматичного досвіду, пов’язаного з війною. У таких дітей констатовано нижчий вплив складних життєвих обставин та складність переживань. Вони більше зорієнтовані на майбутнє, мрійливі (забарвлення мрій позитивне), проявляють готовність розповідати про травматичну подію, отримувати та надавати емоційну підтримку, мають менше фізичних проблем, стимульованих стресом. Сенситивний (чутливий) тип характеризується частими і більш деструктивними для особистості дитини поверненнями до травматичного досвіду, негативною орієнтацією на майбутнє, плануванням без довгострокової перспективи, меншою особистісною активністю для подолання наслідків травматичної ситуації, більшою тривожністю, агресивністю, самотністю, низьким рівнем контролю власних поведінкових реакцій та проблем на рівні не дуже гарного фізичного самопочуття. Для помірно-рефлексивного типу властиве прагнення пошуку ресурсів подолання складних ситуацій, обговорення й усвідомлення своїх переживань, реалістична оцінка ситуації, емоційний баланс у переживаннях та між чутливістю і адаптацією до складних життєвих обставин

Keywords


психологічна травма; переживання; травмівні переживання; травматичний досвід; складні життєві обставини; стрес; діти молодшого шкільного віку; війна

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

C. Б. Кузікова, В. Л. Зливков, та С. О. Лукомська, «Вікові особливості переживання травм війни: інтегративний підхід», Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки, № 2, с. 64–70, 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/1272 Дата звернення: Жовт. 23, 2024.

О. Д. Кресан, «Психологічні аспекти переживання життєвих подій учасниками АТО», Технології розвитку інтелекту, т. 2, № 3(14), 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.ndu.edu.ua:8080/dspace/bitstream/123456789/3127/1/%D0%9A%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%B0%D0%BD_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%90%D0%A2%D0%9E.pdf Дата звернення: Жовт. 23, 2024.

О. Л. Туриніна, Психологія травмуючих ситуацій. Київ, Україна : ДП «Видав. дім «Персонал»», 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/psiholog_travm.pdf Дата звернення: Жовт. 23, 2024.

А. М. Шевчук, «Особливості психологічного захисту у осіб, які пережили екстремальні події», Проблеми сучасної психології, № 3(14), рр. 127, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/161067 Дата звернення: Жовт. 23, 2024.

R. Tedeschi, and L. Calhoun, «The foundations of posttraumatic growth: New consideration», Psychological Inquiry, vol. 15, pp. 93–102, 2004.

М. В. Папуча, Проблеми психології переживання. Ніжин, Україна: Вид-во НДУ імені Миколи Гоголя, 2019.

Дж. Герман, Психологічна травма та шлях до видужання. Київ, Україна: Вид-во Старого Лева, 2010.

Т. Таран, «Психологічна травма як чинник виникнення психічних розладів», Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Серія: Психологія, № 1(3), с. 108–110, 2015.

S. Freud, Introductory Lectures On Psychoanalysis. W. W. Norton Company, 1977.

M. Basson, J. Guinn, J. McElligott, R. Vitale, W. Brown, and L. Fielding, «Behavioral disturbances in children after trauma», National Library of Medicine, № 31(10), рр. 1363–1368, 1991.

J. Bowlby, Attachment and Loss. New York, USA : Basic Books, 1969.

M. Carlson, and A. Birkeet, Physiology of behavior. New York, USA: Books of Edition, 2022.

K. Kaplan-Solms, and M. Solms, Clinical research in neuropsychoanalysis. Introduction to deep neuropsychology. New York, USA: Books of Edition, 2016.

P. Levin, and B. Reis, «The use of the Rorschach in assessing trauma». In J. Wilson and T. Keane (Eds.), Assessing Psychological Trauma and PTSD: A handbook for practitioners. NY, USA: Guilford Press, 1996.

F. Rupert, Trauma, Bonding & Family Constellations : Understanding and Healing Injuries of the Soul. Green balloon publishing, 2010.

Н. Пророк, та ін., Психологічна допомога дітям в умовах воєнного стану: довідник вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Україна: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022.

О. А. Резнікова, Психологія травмуючих ситуацій. Слов’янськ, Україна: ДВНЗ ДДПУ, 2018.

Адаптація дітей у 1, 5, 10-х класах, Т. Червонна. Київ, Україна: Шкільний світ, 2008.

Л. Хей, Станьте щасливим за 21 день. Харків, Україна: Клуб сімейного дозвілля, 2020.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

C. B. Kuzikova, V. L. Zlyvkov, ta S. O. Lukomska, «Vikovi osoblyvosti perezhyvannia travm viiny: intehratyvnyi pidkhid», Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Psykholohichni nauky, № 2, s. 64–70, 2022. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/1272 Data zvernennia: Zhovt. 23, 2024. (in Ukrainian).

O. D. Kresan, «Psykholohichni aspekty perezhyvannia zhyttievykh podii uchasnykamy ATO», Tekhnolohii rozvytku intelektu, t. 2, № 3(14), 2016. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://lib.ndu.edu.ua:8080/dspace/bitstream/123456789/3127/1/%D0%9A%D1%80%D0%B5%D1%81%D0%B0%D0%BD_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9F%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%D0%90%D0%A2%D0%9E.pdf Data zvernennia: Zhovt. 23, 2024. (in Ukrainian).

O. L. Turynina, Psykholohiia travmuiuchykh sytuatsii. Kyiv, Ukraina : DP «Vydav. dim «Personal»», 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/psiholog_travm.pdf Data zvernennia: Zhovt. 23, 2024. (in Ukrainian).

A. M. Shevchuk, «Osoblyvosti psykholohichnoho zakhystu u osib, yaki perezhyly ekstremalni podii», Problemy suchasnoi psykholohii, № 3(14), s. 127, 2011. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/161067 Data zvernennia: Zhovt. 23, 2024. (in Ukrainian).

R. Tedeschi, and L. Calhoun, «The foundations of posttraumatic growth: New consideration», Psychological Inquiry, vol. 15, s. 93–102, 2004. (in English).

M. V. Papucha, Problemy psykholohii perezhyvannia. Nizhyn, Ukraina: Vyd-vo NDU imeni Mykoly Hoholia, 2019. (in Ukrainian).

Dzh. Herman, Psykholohichna travma ta shliakh do vyduzhannia. Kyiv, Ukraina: Vyd-vo Staroho Leva, 2010. (in Ukrainian).

T. Taran, «Psykholohichna travma yak chynnyk vynyknennia psykhichnykh rozladiv», Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Seriia: Psykholohiia, № 1(3), s. 108–110, 2015. (in Ukrainian).

S. Freud, Introductory Lectures On Psychoanalysis. W. W. Norton Company, 1977. (in English).

M. Basson, J. Guinn, J. McElligott, R. Vitale, W. Brown, and L. Fielding, «Behavioral disturbances in children after trauma», National Library of Medicine, № 31(10), s. 1363–1368, 1991. (in English).

J. Bowlby, Attachment and Loss. New York, USA : Basic Books, 1969. (in English).

M. Carlson, and A. Birkeet, Physiology of behavior. New York, USA: Books of Edition, 2022. (in English).

K. Kaplan-Solms, and M. Solms, Clinical research in neuropsychoanalysis. Introduction to deep neuropsychology. New York, USA: Books of Edition, 2016. (in English).

P. Levin, and B. Reis, «The use of the Rorschach in assessing trauma». In J. Wilson and T. Keane (Eds.), Assessing Psychological Trauma and PTSD: A handbook for practitioners. NY, USA: Guilford Press, 1996. (in English).

F. Rupert, Trauma, Bonding & Family Constellations : Understanding and Healing Injuries of the Soul. Green balloon publishing, 2010. (in English).

N. Prorok, ta in., Psykholohichna dopomoha ditiam v umovakh voiennoho stanu: dovidnyk vykhovateliv doshkilnykh navchalnykh zakladiv i vchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv. Kyiv, Ukraina: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy, 2022. (in Ukrainian).

O. A. Reznikova, Psykholohiia travmuiuchykh sytuatsii. Sloviansk, Ukraina: DVNZ DDPU, 2018. (in Ukrainian).

Adaptatsiia ditei u 1, 5, 10-kh klasakh, T. Chervonna. Kyiv, Ukraina: Shkilnyi svit, 2008. (in Ukrainian).

L. Khei, Stante shchaslyvym za 21 den. Kharkiv, Ukraina: Klub simeinoho dozvillia, 2020. (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.