Миротворча освіта як засіб унеможливлення війн на планеті

Едуард Помиткін

Abstract


Актуалізуються проблеми спрямованості та змісту освіти, її ролі в розвитку особистості та в історичному поступі людства. Окрема увага приділялася аналізу шкільних предметів і підручників на предмет розвитку особистості учнів. Зміст освіти розглянуто з позиції впливу на розвиток особистісних якостей, які сприятимуть унеможливленню війн на планеті, таких як прагнення до краси, добра та істини, ідентифікація з власним духовним «Я», морально-духовна саморегуляція, відповідальність за близьких, країну, людство, планету. Утверджується ідея необхідності зміни освітніх пріоритетів на такі, які унеможливлять насильство, що зумовлює потребу у створенні загальнолюдського ціннісного модулю освіти. Наводяться результати дослідження відповідності змісту освіти її миротворчій функції і різнобічному розвитку особистості на прикладі початкової школи. Узагальнення отриманих результатів дозволило встановити, що для більшості респондентів повний обсяг шкільних знань у дорослому житті не знадобився. Найбільш потрібними у практичному плані виявилися предмети, які вивчалися в початковій школі. Для дослідження спрямованості змісту шкільних предметів і підручників на різнобічний розвиток особистості учня виокремлено фізичний розвиток, розвиток спілкування, емоційно-вольовий розвиток, інтелектуальний, творчий, моральний і духовний види розвитку. Аналіз результатів дав підстави вважати, що існуючі шкільні предмети безпосередньо не спрямовані на виховання загальнолюдських цінностей і не сприяють зміцненню миру. Акцентується увага на тому, що до змісту освіти різних народів має бути включений загальнолюдський компонент миротворчої освіти, який формує вищі духовні цінності, серед яких краса, добро, істина, сприяє розвитку свідомості особистості. Його зміст має ґрунтуватися на духовних цінностях людства, які беруть свої витоки з мистецтва, релігії, науки та народної мудрості. Розробка та впровадження миротворчої освіти мають здійснюватися під патронатом таких авторитетних міжнародних організацій як ООН та ЮНЕСКО. У перспективі мова йде про системні та цілісні навчальні курси, спрямовані на розвиток особистості, зокрема, саме тих її якостей, які сприяють унеможливленню війн на планеті

Keywords


миротворча освіта; загальнолюдський ціннісний модуль; різнобічний розвиток; миротворчі якості; види особистісного розвитку; джерела духовних цінностей; унеможливлення війн на планеті

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

М. Я. Грот, Вибрані психологічні твори. Ніжин, Україна : НДУ ім. М. Гоголя. 2006. ISBN 966-7391-52-3. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/pbbyUi Дата звернення: Верес. 05, 2024.

Як зробити освіту в Україні світовим лідером з формування кращих людських якостей / Г. А. Дмитренко, Н. В. Головач, Л. О. Згалат-Лозинська, І. А. Семенец-Орлова,; Г. А. Дмитренка, Ред. Київ, Україна : ДКС-Центр, 2022. ISBN 978-617-7300-98-3. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/bBndFb Дата звернення: Верес. 05, 2024.

Стратегія розвитку людства. Новий гуманізм в освіті / Г. А. Дмитренко, Н. В. Головач, Л. О. Згалат-Лозинська; Г. А. Дмитренко, Ред. Київ, Україна : ДКС-Центр, 2021. ISBN 978-617-7300-96-9. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/W0gOPY Дата звернення: Верес. 05, 2024.

Проф. Є. Онацький, Українська мала енциклопедія. Літери Д–Є. Буенос-Айрес, Аргентина, 1958, т. 2, кн. 3. [Електронний ресурс]. Доступно: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/3868/file.pdf Дата звернення: Верес. 05, 2024.

І. А. Зязюн, Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти; Л. Л. Товажнянського та О. Г. Романовського, Ред., Харків, Україна : НТУ «ХПІ», 2003, вип. 1(5).

В. А. Кудін, Земні тривоги космічного життя. Вінниця, Україна : «ПП ТД Едельвейс та К», 2019. (російською мовою)

Л. Бородинська, «Устихотворена Библія Пантелейомна Куліша», Богомисліє: літературно-богословський журнал. Начерки історії перекладів біблії, № 30, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: http://almanah.bogomysliye.com/article/view/236432 Дата звернення: Верес. 05, 2024.

А. Маслоу, Нові рубежі людської природи; Г. А. Балла, А. Н. Киричука, Д. А. Леонтьєва, Ред. Москва, Росія : Сенс, 1999. [Електронний ресурс]. Доступно: http://psyberia.ru/book/maslow01.pdf Дата звернення: Верес. 05, 2024.

Е. Помиткін, Л. Помиткіна, «Миротворча роль освіти у ХХІ столітті», у Освіта для миру [Edukacja dla pokoju]: зб. наук. праць у 2 т.; В. Г. Кремень та ін., Ред. Київ, Україна : Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», 2019, т. 1, 720 с., с. 264–273. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ipood.com.ua/data/UAPLForum2019/volume_1_2019.pdf Дата звернення: Верес. 05, 2024.

Е. А. Помиткін, 12 шляхів духовності. Київ, Україна: «Освіта України», 2007. (російською мовою).

П. С. Таран, Анатомія мудрості: 120 філософів: у 2-х т. Сімферополь, Україна : Таврія, 1996, т. 1. (російською мовою).

Р. Фрейджер, Д. Фейдімен, Особистість. Теорії, вправи, експерименти. СПб. : Прайм-ЄВРОЗНАК, 2006. (російською мовою).

Г. П. Шевченко, «Проблема духовного пробудження особистості», Духовність особистості: методологія, теорія і практика, т. 1, № 2(101), с. 284–297, 2021. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.snu.edu.ua/index.php/DOMTP_SNU/article/view/517 Дата звернення: Верес. 05, 2024.

Цільове управління: вимірювання результативності діяльності учнів і педагогів / Г. А. Дмитренко, В. В. Олійник, О. Л. Ануфрієва. Київ, Україна : УІПКККО, 1996.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

M. Ya. Hrot, Vybrani psykholohichni tvory. Nizhyn, Ukraina : NDU im. M. Hoholia. 2006. ISBN 966-7391-52-3. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/pbbyUi Data zvernennia: Veres. 05, 2024. (in Ukrainian).

Yak zrobyty osvitu v Ukraini svitovym liderom z formuvannia krashchykh liudskykh yakostei / H. A. Dmytrenko, N. V. Holovach, L. O. Zghalat-Lozynska, I. A. Semenets-Orlova,; H. A. Dmytrenka, Red. Kyiv, Ukraina : DKS-Tsentr, 2022. ISBN 978-617-7300-98-3. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/bBndFb Data zvernennia: Veres. 05, 2024. (in Ukrainian).

Stratehiia rozvytku liudstva. Novyi humanizm v osviti / H. A. Dmytrenko, N. V. Holovach, L. O. Zghalat-Lozynska; H. A. Dmytrenko, Red. Kyiv, Ukraina : DKS-Tsentr, 2021. ISBN 978-617-7300-96-9. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://is.gd/W0gOPY Data zvernennia: Veres. 05, 2024. (in Ukrainian).

Prof. Ye. Onatskyi, Ukrainska mala entsyklopediia. Litery D–Ie. Buenos-Aires, Arhentyna, 1958, t. 2, kn. 3. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/3868/file.pdf Data zvernennia: Veres. 05, 2024.

I. A. Ziaziun, Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity; L. L. Tovazhnianskoho ta O. H. Romanovskoho, Red., Kharkiv, Ukraina : NTU «KhPI», 2003, vyp. 1(5). (in Ukrainian).

V. A Kudin, Zemni tryvohy kosmichnoho zhyttia. Vinnytsia, Ukraina : «PP TD Edelveis ta K», 2019. (in Russian).

L. Borodynska, «Ustykhotvorena Bybliia Panteleiomna Kulisha», Bohomysliie: literaturno-bohoslovskyi zhurnal. Nacherky istorii perekladiv biblii, № 30, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://almanah.bogomysliye.com/article/view/236432 Data zvernennia: Veres. 05, 2024. (in Ukrainian).

A. Maslou, Novi rubezhi liudskoi pryrody; H. A. Balla, A. N. Kyrychuka, D. A. Leontieva, Red. Moskva, Rosiia : Sens, 1999. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://psyberia.ru/book/maslow01.pdf Data zvernennia: Veres. 05, 2024. (in Russian).

E. Pomytkin, L. Pomytkina, «Myrotvorcha rol osvity u ХХI stolitti», u Osvita dlia myru [Edukacja dla pokoju]: zb. nauk. prats u 2 t.; V. H. Kremen ta in., Red. Kyiv, Ukraina : Vyd-vo TOV «Iurka Liubchenka», 2019, t. 1, 720 s., s. 264–273. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://ipood.com.ua/data/UAPLForum2019/volume_1_2019.pdf Data zvernennia: Veres. 05, 2024. (in Ukrainian).

E. A. Pomytkin, 12 shliakhiv dukhovnosti. Kyiv, Ukraina : «Osvita Ukrainy», 2007. (in Russian).

P. S. Taran, Anatomiia mudrosti: 120 filosofiv: u 2-kh t. Simferopol, Ukraina : Tavriia, 1996, t. 1. (in Russian).

R. Freidzher, D. Feidimen, Osobystist. Teorii, vpravy, eksperymenty. SPb. : Praim-YeVROZNAK, 2006. (in Russian).

H. P. Shevchenko, «Problema dukhovnoho probudzhennia osobystosti», Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, t. 1, № 2(101), s. 284–297, 2021. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journals.snu.edu.ua/index.php/DOMTP_SNU/article/view/517 Data zvernennia: Veres. 05, 2024. (in Ukrainian).

Tsilove upravlinnia: vymiriuvannia rezultatyvnosti diialnosti uchniv i pedahohiv / H. A. Dmytrenko, V. V. Oliinyk, O. L. Anufriieva. Kyiv, Ukraina : UIPKKKO, 1996. (in Ukrainian).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.