Особливості психологічного благополуччя молодших школярів з різними рівнями сприйнятого стресу

Олена Бондарчук

Abstract


У статті проаналізовано особливості взаємозв’язку психологічного благополуччя молодших школярів і рівнями сприйнятого ними стресу. Обґрунтовано актуальність дослідження, що зумовлене доцільністю дослідження рівня сприйнятого стресу молодшими школярами як суттєвого індикатора задоволеності ними життя і, як наслідок – психологічного благополуччя. Наведено аналіз результатів емпіричного дослідження особливостей психологічного благополуччя молодших школярів з різними рівнями сприйнятого стресу, за яким, зокрема, встановлено, що значна кількість учнів початкових класів характеризуються середнім і високим рівнем такого стресу, що може негативно позначитися на здоров’ї дітей та переживання ними соціальної підтримки. Про це опосередковано свідчать відмінності у рівнях сприйнятого стресу залежно від кількості дітей у сім’ях досліджуваних учнів початкових класів. При цьому аналіз даних свідчить про особливості сприйнятого стресу залежно від приналежності молодших школярів до нової соціальної групи, а саме внутрішньо переміщених осіб (ВПО), що пов’язано з їх релокацією в умовах війни, та модальності стосунків у сім’ях дітей. Презентовано результати дослідження рівнів сприйнятого стресу залежно від статі молодших школярів, аналіз яких дозволив припустити вплив гендерних стереотипів на сприйняття стресу. За результатами дисперсійного аналізу виявлені статистично значущі відмінності в особливостях особливості психологічного благополуччя молодших школярів з різними рівнями сприйнятого стресу. У якості індикатора такого благополуччя було використано показник задоволеності життям як такого, що найбільше відповідає віковим особливостям учням початкових класів. У результаті було підтверджено гіпотезу про зворотний характер зв’язку сприйнятого стресу та психологічного благополуччя досліджуваних молодших школярів. Констатовано доцільність розроблення та апробації програми розвитку здатності молодших школярів та інших учасників освітнього процесу до опанування сприйнятого стресу як важливого фактору їх психологічного благополуччя

Keywords


стрес; сприйнятий стрес; складні життєві обставини; психотравма; травмівні переживання; молодші школярі; взаємодія батьків з дітьми; модальність стосунків у сім’ї; психологічне благополуччя; задоволеність життям

References


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

I. Д. Бех, Виховання особистості. Київ, Україна : Либідь, 2008.

M. В. Бігун, Особливості стресу в жінок: вплив на організм, як боротися? 2022 [Електронний ресурс]. Доступно: https://omegamc.ua/ua/spravochnik/klinicheskij/osoblivosti-stresu-u-zhinok-vpliv-na-organizm-yak-borotisya.html Дата звернення: Жовт. 10, 2024

A. С. Вавілова, «Психологічні особливості страхів у молодших школярів», Теорія і практика сучасної психології, т. 1, № 1, с. 140–144, 2020. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2020.1-1.26

Л. Журавльова, Л. Хильченко, «Статева диференціація ознак стресу в умовах війни», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки, вип. 21(66), с. 17–25, 2023. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2023.21(66).02

T. Ілляшенко, Чому їм важко вчитися? Діагностика і корекція труднощів у навчанні молодших школярів. Київ, Україна : Початкова школа, 2003.

Н. Кривоконь, «Соціально-психологічна підтримка як чинник подолання скрутних життєвих ситуацій», Проблеми сучасної психології : зб. наук. праць, № 29, с. 319–327, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/158333 Дата звернення: Жовт. 10, 2024.

Л. С. Овчаренко, Д. Н. Шелудько, А. А. Вертегел, «Вплив психоемоційного перенапруження у дітей молодшого шкільного віку на частоту рекурентних захворювань респіраторного тракту та функціональний стан міокарда», Zdorov’ye Rebenka, т. 12, № 7, с. 760–767, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://childshealth.zaslavsky.com.ua/index.php/journal/article/view/1075/1314 Дата звернення: Жовт. 10, 2024.

O. Петрук, «Особливості сучасних молодших школярів: орієнтири для навчальної взаємодії», Український педагогічний журнал, № 1, с. 132–140, 2024. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-132-140

PSS Шкала сприйнятого стресу. [Електронний ресурс]. Доступно: https://start.ua-test.com/pub/files/pss-manual.pdf Дата звернення: Жовт. 10, 2024.

С. Симоненко, Н. Овадюк, «Особливості роботи практичного психолога з внутрішньо переміщеними дітьми молодшого шкільного віку», Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Психологія, № 1(54), с. 68–77, 2022. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.10

I. Г. Сухопара, «Вікові особливості молодших школярів у контексті розвитку емоційного інтелекту», Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, № 62, с. 225–229, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31747/ Дата звернення: Жовт. 10, 2024.

М. Г. Ткалич, «Психологія гендерної взаємодії персоналу організацій», дис. д-ра наук. Київ, 2016.

Т. М. Титаренко, Л. А. Лєпіхова, Психологічна профілактика стресових перевантажень шкільної молоді. Київ, Україна : Міленіум, 2006.

І. М. Хоржевська, А. Ю. Погорєлова, «Особливості емоційного стану дитини з неповної сім’ї», ГАБІТУС, вип. 32, с. 125–128, 2021. https://doi.org/10.32843/2663-5208. 2021.32.21

Д. Шарон-Максимов, «Модель трансформації травмівних переживань дитини методом Хібукі-терапії», Вісник Київського національного університету. Серія: Соціальна робота, т. 1, № 9, с. 75–79, 2023. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2023/9-1/12

N. N. Adizov, «Psychological Characteristics of Primary School Students of General Secondary School», Texas Journal of Multidisciplinary Studies, vol. 8, pp. 218–221, 2022. [Online]. Available: https://zienjournals.com/index.php/tjm/article/view/1756 Application date: October 10, 2024.

M. Argyle, A. Furnham, J. A. Graham, «Stressful situations», іn Social Situations. Cambridge University Press, 1981, рр. 319–357.

E. Botta, C. Şensin, du E. R. Mérac, «Investigating Psychological Well-being of Primary School Students: Instrument Characteristics and Preliminary Results», Italian Journal of Educational Research, vol. 31, рр. 38–49, 2023. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/376688042_Investigating_Psychological_Well-being_of_Primary_School_Students_Instrument_Characteristics_and_Preliminary_Results Application date: October 10, 2024.

S. Cohen, & D. Janicki-Deverts, «Who's stressed? Distributions of psychological stress in the United States in probability samples from 1983, 2006, and 2009», Journal of Applied Social Psychology, vol. 42, is. 6, pp. 1320–1334, 2012. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2012.00900.x

C. Davis, J. M.Turner-Cobb, «The Perceived Stress Scale for Kids (PeSSKi): Initial development of a brief measure for children aged 7-11 years», Stress Health, vol. 39, is. 1, рр. 125–136, 2023. https://doi.org/10.1002/smi.3174

E. Diener, E. M. Suh, R. E. Lucas, & H. L. Smith, «Subjective well-being: Three decades of progress», Psychological Bulletin, vol. 125, is. 2, рр. 276–302, 1999. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276

N. Eisenberg, & R. Lennon, «Sex differences in empathy and related capacities», Psychological Bulletin, vol. 94, is. 1, рр. 100–131, 1983. https://doi.org/10.1037/0033-2909.94.1.100

A. A. Ellis, R. D. Nixon, & P. Williamson, «The effects of social support and negative appraisals on acute stress symptoms and depression in children and adolescents», British Journal of Clinical Psychology, vol. 48, is. 4, 347–361, 2009. https://doi.org/10.1348/014466508X401894

Т. Hentschel, M. Heilman, С. Peus, «The Multiple Dimensions of Gender Stereotypes: A Current Look at Men’s and Women’s Characterizations of Others and Themselves», Frontiers in Psychology, vol. 10, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00011

E. S. Huebner, «Initial development of the Students’ Life Satisfaction Scale», School Psychology International, vol. 12, рр. 231–243, 1991.

R. S. Lazarus, & S. Folkman, Stress, coping and adaptation. New York, USA : Springer, 1984.

A. J. Lundervold, M. Heimann, T. Manger, «Behaviour-emotional characteristics of primary-school children rated as having language problems», British Journal of Educational Psychology, vol. 78, is. 4, рр. 567–580, 2008. https://doi.org/10.1348/000709908X320480

E. Papachristou, E. Flouri, E. Midouhas et al., «The Role of Primary School Composition in the Trajectories of Internalising and Externalising Problems across Childhood and Adolescence», Journal of Abnormal Child Psychology, vol. 48, рр. 197–211, 2020. https://doi.org/10.1007/s10802-019-00584-9

A. C. Phillips, «Perceived Stress», іn Encyclopedia of Behavioral Medicine. New York, NY, 2013. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1005-9_479

A. Poormahmood, F. Moayedi, K. H. Alizadeh, «Relationships between psychological well-being, happiness and perceived occupational stress among primary school teachers», Archives of Hellenic Medicine / Arheia Ellenikes Iatrikes, vol. 34(4), рр. 504, 2017.

N. Rashid, F. B. Masath, & M. Nkuba, «Pre-primary school children’s psychological wellbeing and their association with Kiswahili pre-reading outcomes in Tanzania», Cogent Psychology, vol. 11, is. 1, 2024. https://doi.org/10.1080/23311908.2024.2330243

C. D. Ryff, «Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia», Psychotherapy and Psychosomatics, vol. 83, is. 1, рр. 10–28, 2014. https://doi.org/10.1159/000353263

G. M. Slavich, «Social safety theory: A biologically based evolutionary perspective on life stress, health, and behavior», Annual Review of Clinical Psychology, vol. 16, рр. 265–295, 2020. [Online]. Available: https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev-clinpsy-032816-045159 Application date: October 10, 2024.

J. M. Taylor, «Psychometric analysis of the Ten-Item Perceived Stress Scale», Psychological Assessment, vol. 27, is. 1, рр. 90–101, 2015. https://doi.org/10.1037/a0038100

H. Yaribeygi, Y. Panahi, H. Sahraei, T. P. Johnston, A. Sahebkar, «The impact of stress on body function: A review», EXCLI Journal, vol. 16, рр. 1057–1072, 2017. https://doi.org/10.17179/excli2017-480

Y. Yu, Ya. Zhang, «Personality and Developmental Characteristics of Primary School Students. Personality Types», Frontiers in Psychology, vol. 12, 2021. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.693329

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

I. D. Bekh, Vykhovannia osobystosti. Kyiv, Ukraina : Lybid, 2008. (in Ukrainian).

M. V. Bihun, Osoblyvosti stresu v zhinok: vplyv na orhanizm, yak borotysia? 2022 [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://omegamc.ua/ua/spravochnik/klinicheskij/osoblivosti-stresu-u-zhinok-vpliv-na-organizm-yak-borotisya.html Data zvernennia: Zhovt. 10, 2024. (in Ukrainian).

A. S. Vavilova, «Psykholohichni osoblyvosti strakhiv u molodshykh shkoliariv», Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii, t. 1, № 1, s. 140–144, 2020. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2020.1-1.26 (in Ukrainian).

L. Zhuravlova, L. Khylchenko, «Stateva dyferentsiatsiia oznak stresu v umovakh viiny», Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia 12. Psykholohichni nauky, vyp. 21(66), s. 17–25, 2023. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series12.2023.21(66).02 (in Ukrainian).

T. Illiashenko, Chomu yim vazhko vchytysia? Diahnostyka i korektsiia trudnoshchiv u navchanni molodshykh shkoliariv. Kyiv, Ukraina : Pochatkova shkola, 2003. (in Ukrainian).

N. Kryvokon, «Sotsialno-psykholohichna pidtrymka yak chynnyk podolannia skrutnykh zhyttievykh sytuatsii», Problemy suchasnoi psykholohii : zb. nauk. prats, № 29, s. 319–327, 2015. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/158333 Data zvernennia: Zhovt. 10, 2024. (in Ukrainian).

L. S. Ovcharenko, D. N. Sheludko, A. A. Vertehel, «Vplyv psykhoemotsiinoho perenapruzhennia u ditei molodshoho shkilnoho viku na chastotu rekurentnykh zakhvoriuvan respiratornoho traktu ta funktsionalnyi stan miokarda», Zdorovye Rebenka, t. 12, № 7, s. 760–767, 2017. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://childshealth.zaslavsky.com.ua/index.php/journal/article/view/1075/1314 Data zvernennia: Zhovt. 10, 2024. (in Ukrainian).

O. Petruk, «Osoblyvosti suchasnykh molodshykh shkoliariv: oriientyry dlia navchalnoi vzaiemodii», Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, № 1, s. 132–140, 2024. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-132-140 (in Ukrainian).

PSS Shkala spryiniatoho stresu. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://start.ua-test.com/pub/files/pss-manual.pdf Data zvernennia: Zhovt. 10, 2024. (in Ukrainian).

S. Symonenko, N. Ovadiuk, «Osoblyvosti roboty praktychnoho psykholoha z vnutrishno peremishchenymy ditmy molodshoho shkilnoho viku», Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi akademii upravlinnia personalom. Psykholohiia, № 1(54), s. 68–77, 2022. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2022.1.10 (in Ukrainian).

I. H. Sukhopara, «Vikovi osoblyvosti molodshykh shkoliariv u konteksti rozvytku emotsiinoho intelektu», Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia, № 62, s. 225–229, 2020. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/31747/ Data zvernennia: Zhovt. 10, 2024. (in Ukrainian).

M. H. Tkalych, «Psykholohiia hendernoi vzaiemodii personalu orhanizatsii», dys. d-ra nauk. Kyiv, 2016. (in Ukrainian).

T. M. Tytarenko, L. A. Liepikhova, Psykholohichna profilaktyka stresovykh perevantazhen shkilnoi molodi. Kyiv, Ukraina : Milenium, 2006. (in Ukrainian).

I. M. Khorzhevska, A. Yu. Pohorielova, «Osoblyvosti emotsiinoho stanu dytyny z nepovnoi simi», HABITUS, vyp. 32, s. 125–128, 2021. https://doi.org/10.32843/2663-5208. 2021.32.21 (in Ukrainian).

D. Sharon-Maksymov, «Model transformatsii travmivnykh perezhyvan dytyny metodom Khibuki-terapii», Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Sotsialna robota, t. 1, № 9, s. 75–79, 2023. https://doi.org/10.17721/2616-7786.2023/9-1/12 (in Ukrainian).

N. N. Adizov, «Psychological Characteristics of Primary School Students of General Secondary School», Texas Journal of Multidisciplinary Studies, vol. 8, pp. 218–221, 2022. [Online]. Available: https://zienjournals.com/index.php/tjm/article/view/1756 Application date: October 10, 2024. (in English).

M. Argyle, A. Furnham, J. A. Graham, «Stressful situations», іn Social Situations. Cambridge University Press, 1981, рр. 319–357. (in English).

E. Botta, C. Şensin, du E. R. Mérac, «Investigating Psychological Well-being of Primary School Students: Instrument Characteristics and Preliminary Results», Italian Journal of Educational Research, vol. 31, рр. 38–49, 2023. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/376688042_Investigating_Psychological_Well-being_of_Primary_School_Students_Instrument_Characteristics_and_Preliminary_Results Application date: October 10, 2024. (in English).

S. Cohen, & D. Janicki-Deverts, «Who's stressed? Distributions of psychological stress in the United States in probability samples from 1983, 2006, and 2009», Journal of Applied Social Psychology, vol. 42, is. 6, pp. 1320–1334, 2012. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2012.00900.x (in English).

C. Davis, J. M.Turner-Cobb, «The Perceived Stress Scale for Kids (PeSSKi): Initial development of a brief measure for children aged 7-11 years», Stress Health, vol. 39, is. 1, рр. 125–136, 2023. https://doi.org/10.1002/smi.3174 (in English).

E. Diener, E. M. Suh, R. E. Lucas, & H. L. Smith, «Subjective well-being: Three decades of progress», Psychological Bulletin, vol. 125, is. 2, рр. 276–302, 1999. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.2.276 (in English).

N. Eisenberg, & R. Lennon, «Sex differences in empathy and related capacities», Psychological Bulletin, vol. 94, is. 1, рр. 100–131, 1983. https://doi.org/10.1037/0033-2909.94.1.100 (in English).

A. A. Ellis, R. D. Nixon, & P. Williamson, «The effects of social support and negative appraisals on acute stress symptoms and depression in children and adolescents», British Journal of Clinical Psychology, vol. 48, is. 4, 347–361, 2009. https://doi.org/10.1348/014466508X401894 (in English).

Т. Hentschel, M. Heilman, С. Peus, «The Multiple Dimensions of Gender Stereotypes: A Current Look at Men’s and Women’s Characterizations of Others and Themselves», Frontiers in Psychology, vol. 10, 2019. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00011 (in English).

E. S. Huebner, «Initial development of the Students’ Life Satisfaction Scale», School Psychology International, vol. 12, рр. 231–243, 1991. (in English).

R. S. Lazarus, & S. Folkman, Stress, coping and adaptation. New York, USA : Springer, 1984. (in English).

A. J. Lundervold, M. Heimann, T. Manger, «Behaviour-emotional characteristics of primary-school children rated as having language problems», British Journal of Educational Psychology, vol. 78, is. 4, рр. 567–580, 2008. https://doi.org/10.1348/000709908X320480 (in English).

E. Papachristou, E. Flouri, E. Midouhas et al., «The Role of Primary School Composition in the Trajectories of Internalising and Externalising Problems across Childhood and Adolescence», Journal of Abnormal Child Psychology, vol. 48, рр. 197–211, 2020. https://doi.org/10.1007/s10802-019-00584-9 (in English).

A. C. Phillips, «Perceived Stress», іn Encyclopedia of Behavioral Medicine. New York, NY, 2013. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-1005-9_479 (in English).

A. Poormahmood, F. Moayedi, K. H. Alizadeh, «Relationships between psychological well-being, happiness and perceived occupational stress among primary school teachers», Archives of Hellenic Medicine / Arheia Ellenikes Iatrikes, vol. 34(4), рр. 504, 2017. (in English).

N. Rashid, F. B. Masath, & M. Nkuba, «Pre-primary school children’s psychological wellbeing and their association with Kiswahili pre-reading outcomes in Tanzania», Cogent Psychology, vol. 11, is. 1, 2024. https://doi.org/10.1080/23311908.2024.2330243 (in English).

C. D. Ryff, «Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia», Psychotherapy and Psychosomatics, vol. 83, is. 1, рр. 10–28, 2014. https://doi.org/10.1159/000353263 (in English).

G. M. Slavich, «Social safety theory: A biologically based evolutionary perspective on life stress, health, and behavior», Annual Review of Clinical Psychology, vol. 16, рр. 265–295, 2020. [Online]. Available: https://www.annualreviews.org/content/journals/10.1146/annurev-clinpsy-032816-045159 Application date: October 10, 2024. (in English).

J. M. Taylor, «Psychometric analysis of the Ten-Item Perceived Stress Scale», Psychological Assessment, vol. 27, is. 1, рр. 90–101, 2015. https://doi.org/10.1037/a0038100 (in English).

H. Yaribeygi, Y. Panahi, H. Sahraei, T. P. Johnston, A. Sahebkar, «The impact of stress on body function: A review», EXCLI Journal, vol. 16, рр. 1057–1072, 2017. https://doi.org/10.17179/excli2017-480 (in English).

Y. Yu, Ya. Zhang, «Personality and Developmental Characteristics of Primary School Students. Personality Types», Frontiers in Psychology, vol. 12, 2021. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.693329 (in English).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.