Переживання підлітками батьківсько-дитячих стосунків та рівень осмисленості ними життя

Олена Бондарчук

Анотація


У статті проаналізовано особливості взаємозв’язку переживань підлітками батьківсько-дитячих стосунків та рівня осмисленості ними життя. Обґрунтовано актуальність дослідження, зумовленого доцільністю дослідження батьківсько-дитячих стосунків як важливого чинника осмисленості підлітками життя, і, як наслідок – їх здатності до усвідомленого переживання й саморегуляції негативних і психотравмівних психічних станів. Наведено аналіз результатів емпіричного дослідження ставлення підлітків до батьків і до сім’ї в цілому, за яким, зокрема, встановлено, що значна кількість підлітків виявляє позитивне ставлення до матері та амбівалентне ставлення до батька. Показано, що в цілому особливості ставлення матері до підлітків переживається ними яскравіше ніж ставлення до них батька. При цьому аналіз даних свідчить про певну суперечливість в уявленнях підлітків про ставлення батьків – позитивний інтерес та автономність, з одного боку, і директивність й непослідовність з іншого боку для доволі значної кількості досліджуваних. Презентовано результати дослідження рівнів осмисленості життя підлітками, аналіз яких дозволив констатувати наявність низького рівня у понад половини досліджуваних, тоді як високого – лише кожного шостого з підлітків. При цьому за результатами дисперсійного аналізу виявлені статистично значущі відмінності в особливостях переживання підлітками з різними рівнями осмисленості життя ставлення до них батьків. Зокрема, йдеться про наявність прямого, статистично значущого зв’язку між уявленнями підлітка про рівень прояву позитивного інтересу з боку матері й батька та рівнем осмисленості ними життя. Натомість у випадку уявлень про непослідовність як матері, так і батька, ворожість матері та директивність батьків такий зв’язок виявився оберненим. Констатовано, що подібні результати з урахуванням низького рівня осмисленості життя, властивого практично половині досліджуваних, свідчать про перебування значної частини підлітків у складних життєвих обставинах й відповідно зоні ризику в контексті успішного подолання психотравмівних ситуацій в умовах війни.


Ключові слова


переживання; складні життєві обставини; психотравма; травмівні переживання; підлітки; батьківсько-дитячі стосунки; осмисленість життя.

Повний текст:

PDF

Посилання


M. I. Alieksieieva, M. T. Dryhus, Vyvchennia osobystosti pidlitka. Kyiv, Ukraina : In-t psykholohii APN Ukrainy, 1994. (in Ukraine).

O. Yu. Bulhakova, O. V. Azarkina, «Teoretychni osnovy vyvchennia dytiacho-batkivskykh stosunkiv u psykholohichnykh doslidzhenniakh», Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia, t. 31(70), № 3, s. 100–104. 2020. https://doi.org/10.32838/2709-3093/2020.3/17 (in Ukraine).

O. Bondarchuk, I. Pustovalov, «Psykholohichni osoblyvosti oriientatsii uchniv pidlitkovoho viku na liderstvo zalezhno vid typu zakladu zahalnoi serednoi osvity. Orhanizatsiina psykholohiia. Ekonomichna psykholohiia», t. 4, № 21, s. 7–17, 2020. https://doi.org/10.31108/2.2020.4.21.1 (in Ukraine).

V. L. Zlyvkov, S. O. Lukomska, O. V. Fedan, Psykhodiahnostyka osobystosti u kryzovykh zhyttievykh sytuatsiiakh. Kyiv, Ukraina : Pedahohichna dumka, 2016. (in Ukraine).

Iu. I. Lanovenko, «Psykholohichni osoblyvosti perezhyvannia subiektom yunatskoi kryzy», dys. kand. nauk; Natsionalnyi pedahohichnyi un-t im. M. P. Drahomanova. Kyiv, 2005. (in Ukraine).

M. V. Papucha, Problemy psykholohii perezhyvannia. Nizhyn, Ukraina : Vyd-vo NDU imeni Mykoly Hoholia, 2019. (in Ukraine).

Psykholohiia perezhyvannia podii; M. V. Papuchi, Red. Nizhyn, Ukraina : NDU im. M. Hoholia, 2020. (in Ukraine).

T. M. Tytarenko, Posttravmatychne zhyttietvorennia: sposoby dosiahnennia psykholohichnoho blahopoluchchia. Kropyvnytskyi, Ukraina : Imeks-LTD, 2020. (in Ukraine).

H. M. Fedoryshyn, Psykholohichni problemy simeinoho vykhovannia. Ivano-Frankivsk, Ukraina : Misto NV, 2013. (in Ukraine).

Z. Froid, Vstup do psykhoanalizu. Novi vysnovky. Ternopil, Ukraina : Navch. knyha «Bohdan», 2021. (in Ukraine).

O. S. Chaban, O. O. Khaustova, «Medyko-psykholohichni naslidky dystresu viy̆ny v Ukraïni: shcho my ochikuiemo ta shcho potribno vrakhovuvaty pry nadanni medychnoï dopomohy», Ukrainskyi medychnyi chasopys, № 4(150), s. 1–11, 2022. https://doi.org/10.32471/umj.1680-3051.150.232297 (in Ukraine).

T. M. Yablonska, Rozvytok identychnosti dytyny v systemi simeinykh vzaiemyn. Sumy, Ukraina : Vyd-vo SumDPU im. A. S. Makarenka, 2013. (in Ukraine).

O. Yankovych, O. Kikinezhdi, O. Kozubovska, I. Polishchuk, V. Radchuk ta in., Teoriia ta praktyka profilaktychnoi roboty z ditmy, skhylnymy do deviantnoi povedinky: ukrainskyi i mizhnarodnyi dosvid. Ternopil, Ukraina : Osadtsa Yu. V., 2018. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/12407/1/Yankovych_Kikinezhdi_Kol_mon.pdf Data zvernennia: Serp. 10, 2024. (in Ukraine).

D. Baumrind, «Current patterns of parental authority», Developmental Psychology, vol. 4, is. 1, Pt. 2, р. 1–103, 1971. https://doi.org/10.1037/h0030372 (in English).

S. Ch. Flaherty, L. S. Sadler, «A Review of Attachment Theory in the Context of Adolescent Parenting», Journal of Pediatric Health Care, vol. 25, is. 2, р. 114–121, 2011. https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2010.02.005 (in English).

I. M. Hrytsiuk, «Psykhosomatychni proiavy psykholohichnykh porushen u ditei, shcho perezhyly psykhotravmuiuchu sytuatsiiu», Nauka i osvita, № 2/3, s. 121–124, 2016. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-2-3-21 (in Ukraine).

L. Kring, E. Iversen, B. Ibsen, & M. Fehsenfeld, «Exploring the impact of stressful life events on quality of life: meaningmaking and narrative reconstruction», International journal of qualitative studies on health and well-being, vol. 19, is. 1, 2024. https://doi.org/10.1080/17482631.2024.2330117 (in English).

I. Livandovska, «Scientific investigations of the influence of psychotraumatic events on the emotional sphere of a person», Sworld-Us Conference Proceedings, № 1(usc23-01), р. 139–144, 2024. https://doi.org/10.30888/2709-2267.2024-23-00-019 (in English).

F. Rupert, Trauma, Bonding & Family Constellations: Understanding and Healing Injuries of the Soul. Publisher : Green balloon publishing. 2008. (in English).

С. E. Schaefer, T. F. Di Geronimo, Ages and Stages: A Parent's Guide to Normal Childhood Development. Wiley, 2008. (in English).

E. S. Schaefer, «Children’s Reports of Parental Behavior: An Inventory», Child Development, vol. 36, is. 2, р. 413–424, 1965. https://doi.org/10.2307/1126465 (in English).

D. Sharon Maksimov, «Transformation of mental trauma in children using the hibuki-therapy method», Psychological Journal, vol. 8, is. 3(59), р. 20–26, 2022. https://doi.org/10.31108/1.2022.8.3.2 (in English).

K. Vitzthum, S. Mache, R. Joachim, D. Quarcoo, D. A. Groneberg, «Psychotrauma and effective treatment of post-traumatic stress disorder in soldiers and peacekeepers», Journal of Occupational Medicine and Toxicology, vol. 4, is. 21, р. 1–7, 2009. https://doi.org/10.1186%2F1745-6673-4-21 (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.