Маркетинг територіальних громад як ключовий інструмент у формуванні стратегії їх розвитку

Арутюн Папоян

Анотація


У статті проаналізовано поточний стан маркетингу територіальних громад в Україні, визначено основні виклики та надано рекомендації щодо його покращення, виходячи з вітчизняного та міжнародного досвіду. Здійснено порівняльний аналіз застосування маркетингу територіальних громад з оцінкою найбільш вдалих та невдалих інструментів, які допомагають, або ж навпаки заважають розвитку територіального маркетингу, а відповідно і просуванню іміджу та бренду конкретної територіальної одиниці. Опрацьовано і надано конкретні рекомендації та практичні інструменти, які можуть застосовуватися територіальними громадами в умовах сьогодення. Наголошено на ролі військового стану, який докорінно змінює сам підхід до маркетингу територій. Розглянуто поняття «унікальної торгової пропозиції» та можливість її застосування під час побудови стратегії територіального маркетингу. Зазначено на перевагах, які може запропонувати жителям територіальної громади використання унікальної торгової пропозиції. Здійснено аналіз стану маркетингу територіальних громад в умовах воєнного стану в Україні та виділено ключові виклики. Наведено приклади впровадження маркетингових інструментів, які демонструють як успішні, так і менш вдалі практики. Дійшли до висновку, про важливість комплексного підходу та залучення громади у процесі розробки та впровадження маркетингових стратегій територіальних громад. Отримані результати можуть сприяти розробці рекомендацій для органів місцевого самоуправління, розробників та інших зацікавлених сторін щодо використання маркетингових підходів у стратегіях міського розвитку, що сприятиме покращенню життя мешканців, збільшенню конкурентоспроможності міст та залученню інвестицій до територіальних громад в умовах воєнного та мирного часу. А також по застосуванню такого інструменту як унікальна торгова пропозиція у побудові маркетингових стратегій територіальних громад.


Ключові слова


територіальна громада; маркетинг; інструмент; інвестиція; туризм; маркетингова стратегія; імідж; унікальна торгова пропозиція.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Т. М. Безверхнюк, Н. О. Котова, С. А. Попов, Управління проектами в публічній сфері. Одеса, Україна : ОРІДУ НАДУ, 2011.

Н. В. Боровских, «Сущность и концепция территориального маркетинга», Молодой ученый, № 13(117), с. 380–383, 2016. [Электронный ресурс]. Доступно: https://moluch.ru/archive/117/32098/ Дата звернення: Січ. 21, 2024.

M. Burgi, Local government and metropolitan regions in Federal systems. Ithaca: McGilll-Queen’s Universuty Press Montreal & Kingstone, 2009.

В. Вакуленко, «Міський маркетинг як інструмент стратегічного планування економічного розвитку міста», Управління сучасним містом, № 4/6(6), с. 92–95, 2002.

О. Вендина, «Невидимые сдвиги в развитии городов», Население и общество, № 407/408, 2010. [Электронный ресурс]. Доступно: https://www.demoscope.ru/weekly/2010/0407/analit01.php Дата звернення: Серп. 21, 2023.

З. В. Герасимчук, «Особливості маркетингового управління містом», Збірник наукових праць Луцького державного технічного університету, вип. 5(18), ч. 1, 2003.

Н. Ю. Глинський, «Застосування маркетингової концепції в управлінні розвитком міста», Вісник національного університету «Львівська політехніка». Серія Логістика, № 594, с. 33–41, 2007.

T. Dubovyk, I. Buchatska, A. Zerkal, V. Lebedchenko, «Digital Marketing in the Condition of Wartime Posture in Ukraine», International Journal of Computer Science and Network Security, vol. 22, № 7, р. 206–212, 2022. https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.7.25 Application date: March 05, 2024.

Звіт про сприйняття України у світі. [Електронний ресурс]. Доступно: https://brandukraine.org.ua/uk/analytics/zvit-pro-sprijnyattya-ukrayini-u-sviti-2022/ Дата звернення: Серп. 21, 2023.

Верховна Рада України. (1999, Груд. 24). Постанова № 1359-XIY «Про Концепцію сталого розвитку населених пунктів». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1359-14#Text

M. Korneyev, I. Berezhniuk, V. Dzhyndzhoian, T. Kubakh, K. Horb, «Business marketing activities in Ukraine during wartime», Innovative Marketing, vol. 18(3), рр. 48–58, 2022. https://doi.org/10.21511/im.18(3).2022.05 Application date: March 05, 2024.

Г. В. Кравчук, Регіональний маркетинг у системі управління економічними процесами. Київ, Україна, 2006.

В. С. Кравцов, І. А. Колодійчук, П. М. Грицишин, Ю. І. Стадницький, Карпатський регіон: сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку. Львів, Україна, 2003.

Р. Р. Ларіна, «Регіональний митний маркетинг: організаційно-економічні аспекти», автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. наук. Донецьк, 1999.

О. Лук’янченко, «Основні напрями й переваги стратегії розвитку європейського міста (на прикладі м. Донецька)», Схід, № 1(108), с. 5–7, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/svoit Дата звернення: Серп. 21, 2023.

Муніципальний менеджмент; Ю. Шарова, Ред. Дніпропетровськ, Україна : ДРІДУ НАДУ, 2009.

Управління сучасним містом / О. В. Берданова, О. В. Бойко-Бойчук, В. М. Вакуленко та ін.; В. М. Вакуленка, М. К. Орлатого, Ред. Київ, Україна : НАДУ, 2008.

М. А. Саєнсус, О. Е. Полянська, О. В. Берназ, «Плив маркетингових стратегій на формування бренду: від ідеї до реалізації», на V Міжнар. наук.-практ. конф. Сучасний менеджмент економічних систем в координатах парадигми сталого розвитку. Одеса, 2023, с. 41–44. [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/svohx Дата звернення: Серп. 21, 2023.

М. А. Окландер, «Макромаркетинг: маркетинг в секторі загального державного управління», Маркетинг в Україні, № 6, с. 31–37, 2003.

Йеспер Кунде. Унікальність тепер... або ніколи. 2005.

У Львові визначили сім стратегічних напрямів розвитку міста в умовах воєнного стану [Електронний ресурс]. Доступно: http://surl.li/svohg Дата звернення: Серп. 21, 2023.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

T. M. Bezverkhniuk, N. O. Kotova, S. A. Popov, Upravlinnia proektamy v publichnii sferi. Odesa, Ukraina : ORIDU NADU, 2011. (in Ukraine)

N. V. Borovskih, «Sushchnost' i koncepciya territorial'nogo marketinga», Molodoj uchenyj, № 13(117), s. 380–383, 2016. [Elektronnyj resurs]. Dostupno: https://moluch.ru/archive/117/32098/ Data zvernennia: Sich. 21, 2024. (in Russian)

M. Burgi, Local government and metropolitan regions in Federal systems. Ithaca: McGilll-Queen’s Universuty Press Montreal & Kingstone, 2009. (in English)

V. Vakulenko, «Miskyi marketynh yak instrument stratehichnoho planuvannia ekonomichnoho rozvytku mista», Upravlinnia suchasnym mistom, № 4/6(6), s. 92–95, 2002. (in Ukraine)

O. Vendina, «Nevidimye sdvigi v razvitii gorodov», Naselenie i obshchestvo, № 407/408, 2010. [Elektronnyj resurs]. Dostupno: https://www.demoscope.ru/weekly/2010/0407/analit01.php Data zvernennia: Serp. 21, 2023. (in Russian)

Z. V. Herasymchuk, «Osoblyvosti marketynhovoho upravlinnia mistom», Zbirnyk naukovykh prats Lutskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu, vyp. 5(18), ch. 1, 2003. (in Ukraine)

N. Yu. Hlynskyi, «Zastosuvannia marketynhovoi kontseptsii v upravlinni rozvytkom mista», Visnyk natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia Lohistyka, № 594, s. 33–41, 2007. (in Ukraine)

T. Dubovyk, I. Buchatska, A. Zerkal, V. Lebedchenko, «Digital Marketing in the Condition of Wartime Posture in Ukraine», International Journal of Computer Science and Network Security, vol. 22, № 7, р. 206–212, 2022. https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.7.25 Application date: March 05, 2024. (in English)

Zvit pro spryiniattia Ukrainy u sviti. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://brandukraine.org.ua/uk/analytics/zvit-pro-sprijnyattya-ukrayini-u-sviti-2022/ Data zvernennia: Serp. 21, 2023. (in Ukraine)

Verkhovna Rada Ukrainy. (1999, Hrud. 24). Postanova № 1359-XIY «Pro Kontseptsiiu staloho rozvytku naselenykh punktiv». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1359-14#Text (in Ukraine)

M. Korneyev, I. Berezhniuk, V. Dzhyndzhoian, T. Kubakh, K. Horb, «Business marketing activities in Ukraine during wartime», Innovative Marketing, vol. 18(3), рр. 48–58, 2022. https://doi.org/10.21511/im.18(3).2022.05 Application date: March 05, 2024. (in English)

H. V. ravchuk, Rehionalnyi marketynh u systemi upravlinnia ekonomichnymy protsesamy. Kyiv, Ukraina, 2006. (in Ukraine)

V. S. Kravtsov, I. A. Kolodiichuk, P. M. Hrytsyshyn, Yu. I. Stadnytskyi, Karpatskyi rehion: suchasnyi stan, problemy ta perspektyvy rozvytku. Lviv, Ukraina, 2003. (in Ukraine)

R. R. Larina, «Rehionalnyi mytnyi marketynh: orhanizatsiino-ekonomichni aspekty», avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stup. kand. ekon. nauk. Donetsk, 1999. (in Ukraine)

O. Lukianchenko, «Osnovni napriamy y perevahy stratehii rozvytku yevropeiskoho mista (na prykladi m. Donetska)», Skhid, № 1(108), s. 5–7, 2011. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://surl.li/svoit Data zvernennia: Serp. 21, 2023. (in Ukraine)

Munitsypalnyi menedzhment; Yu. Sharova, Red. Dnipropetrovsk, Ukraina : DRIDU NADU, 2009. (in Ukraine)

Upravlinnia suchasnym mistom / O. V. Berdanova, O. V. Boiko-Boichuk, V. M. Vakulenko ta in.; V. M. Vakulenka, M. K. Orlatoho, Red. Kyiv, Ukraina : NADU, 2008. (in Ukraine)

M. A. Saiensus, O. E. Polianska, O. V. Bernaz, «Plyv marketynhovykh stratehii na formuvannia brendu: vid idei do realizatsii», na V Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Suchasnyi menedzhment ekonomichnykh system v koordynatakh paradyhmy staloho rozvytku. Odesa, 2023, s. 41–44. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://surl.li/svohx Data zvernennia: Serp. 21, 2023. (in Ukraine)

M. A. Oklander, «Makromarketynh: marketynh v sektori zahalnoho derzhavnoho upravlinnia», Marketynh v Ukraini, № 6, s. 31–37, 2003. (in Ukraine)

Yesper Kunde. Unikalnist teper... abo nikoly. 2005. (in Ukraine)

U Lvovi vyznachyly sim stratehichnykh napriamiv rozvytku mista v umovakh voiennoho stanu [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://surl.li/svohg Data zvernennia: Serp. 21, 2023. (in Ukraine)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.