Визначення і зміст поняття «Soft-Skills» майбутніх фахівців

Іван Чаусов, Олександра Брюховецька

Анотація


У сучасну епоху інформатизації суспільства основною конкурентною перевагою є наявність у майбутніх фахівців саме «м’яких» навичок («soft skills»). У статті розкривається сутність «soft skills» як уніфікованих, які з урахуванням особистих якостей людини визначають його здатність вирішувати складні завдання, включаючи прийняття рішень, управління людьми та особистим розвитком, ведення переговорів, тайм-менеджмент, лідерство, командну та комунікативну діяльність та ін. Підкреслюється універсальний характер «soft skills», їх надпредметність і надпрофесійність, застосовність в будь-якій професії і в повсякденному житті. Проаналізовано визначення поняття «soft skills» у зарубіжній і українській науковій літературі. З’ясовано, що всі існуючі визначення поняття частково взаємопов’язані та взаємозалежні, а деякі з них тісно переплітаються один з одним. Розглянуто структуру «soft skills», наголошено, що сталого переліку, як і класифікації «soft skills», не існує. Виділено основні ознаки «soft skills»: нетехнічні компетенції; відносяться до сукупності рис особистості; складно виміряти, оцінка найчастіше є суб’єктивною; дозволяють досягти успіху на своєму робочому місці; не є обов’язковими, але визначають у поєднанні зі спеціальними навичками професіоналізм робітника; підвищують ефективність роботи; є цінними на будь-якому місці роботи; корисні не тільки для роботи, а й для повсякденного життя також. Визначено проблеми у розвитку «soft skills» майбутніх фахівців під час навчання у закладах вищої освіти: неувага до формування надпрофесійних компетенцій під час складання навчальних програм; недостатнє залучення роботодавців до цього процесу; складності спостереження та вимірювання навичок; розбіжність очікувань роботодавців та сформованих під час навчання у закладі вищої освіти навичок та ін.


Ключові слова


«м’які» навички; гнучкі навички; «soft skills»; поняття; структура; основні ознаки«soft skills»; майбутні фахівці.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Вікіпедія. Вільна енциклопедія. [Електронний ресурс]. Доступно: http://uk.wikipedia.org/wiki Дата звернення: Берез. 05, 2024.

О. Г. Глазунова, Т. В. Волошина, В. І. Корольчук, «Розвиток "Soft skills" у майбутніх фахівців з інформаційних технологій: методи, засоби, індикатори оцінювання», Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, спецвип., с. 93–106, 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_spetsvip._10 Дата звернення: Берез. 05, 2024.

О. Делія, «Особистість керівника як чинник ефективного управління», Економічний аналіз, т. 11(2), с. 187–189, 2012.

Н. А. Длугунович, «Soft skills як необхідна складова підготовки IT-фахівців», Вісник Хмельницького національного університету, № 6(219), с. 239–242, 2014.

Л. В. Іванова, О. В. Скорнякова, «"Soft skills" як важлива складова конкурентоспроможності фахівця з інформаційних технологій», Young Scientis, № 12(64), с. 83–87, 2018.

К. О. Коваль, «Розвиток "Soft skills" у студентів – один з важливих чинників працевлаштування», Вісник Вінницького політехнічного інституту, № 2, с. 162–167, 2015.

Н. Коляда, О. Кравченко, «Практичний досвід формування "Soft skills" в умовах закладу вищої освіти», Актуальні питання гуманітарних наук, № 3(27), с. 137–145, 2020.

С. А. Наход, «Значущість "Soft skills" для професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій», Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи, № 63, с. 131–135, 2018.

R. Bar-On, «The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description and summary of psychometric properties», іn G. Geher, Ed., Measuring Emotional Intelligence: Common Ground and Controversy. New York, USA : Nova Science Publishers, 2004, pp. 115–145.

D. V. Chowdary, «The importance of training engineering students in soft-skills», Abhinav: International Monthly Refereed Journal of Research in Management & Technology, Vol. 3(1), 2014. [Online]. Available: https://is.gd/ox8mrU Application date: March 05, 2024.

H. Chasidim, D. Almog, S. Mark, «Fostering soft skills in project-oriented learning within an agile atmosphere», European Journal of Engineering Education, Vol. 43(4), р. 638–650, 2018. https://doi.org/10.1080/03043797.2017.1401595 Application date: March 05, 2024.

R. Latif, S. Mumtaz, R. Mumtaz, A. Hussain, «A comparison of debate and role play in enhancing critical thinking and communication skills of medical students during problem based learning», Biochemistry and Molecular Biology Education, Vol. 46(4), р. 336–342, 2018. https://doi.org/10.1002/bmb.21124 Application date: March 05, 2024.

L. H. Lippman, R. Ryberg, R. Carney, A. Kristin, «Workforce connections: key "Soft skills" that foster youth workforce success: toward a consensus across fields», Child Trends Publication, 2015. [Online]. Available: https://www.voced.edu.au/content/ngv:68660 Application date: March 05, 2024.

P. Moss, C. Tilly, «Soft skills and race: An investigation of black men’s employment problems», Work and Occupations, Vol. 23(3), р. 252, 1996.

A. M. Mohamed, D. Abdullah, T. N. M. Dom, «Soft skills of dental students’competence: What is important for patients and how do students fare?», World Journal of Dentistry, № 8(3), р. 157–163, 2017. [Online]. Available: https://ukm.pure.elsevier.com/en/publications/soft-skills-of-dental-studentscompetence-what-is-important-for-p Application date: March 05, 2024.

B. A. Ritter, E. E. Small, J. W. Mortimer, J. L. Doll, «Designing management curriculum for workplace readiness: developing students’ soft skills», Journal of Management Education, № 42(1), р. 80–103, 2018. https://doi.org/10.1177/1052562917703679 Application date: March 05, 2024.

M. M. Robles, «Executive Perceptions of the Top 10 soft skills needed in today’s workplace», Business Communication Quarterly, № 75(4), р. 453–465, 2012. https://doi.org/10.1177/1080569912460400 Application date: March 05, 2024.

J. S. Vogler, P. Thompson, D. W. Davis, B. E. Mayfield, P. M. Finley, D. Yasseri, «The hard work of soft skills: augmenting the project-based learning experience with interdisciplinary teamwork», Instructional Science, № 46(3), р. 457–488, 2018. https://doi.org/10.1007/s11251–017–9438–9 Application date: March 05, 2024.

M. Watts & R. K. Watts, «Developing Soft Skills in Students», The International Journal of Learning Annual Review, Vol. 15(12), р. 1–10, 2009. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/290728890_Developing_Soft_Skills_in_Students Application date: March 05, 2024.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Vikipediia. Vilna entsyklopediia. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://uk.wikipedia.org/wiki Data zvernennia: Berez. 05, 2024. (in Ukraine)

O. H. Hlazunova, T. V. Voloshyna, V. I. Korolchuk, «Rozvytok "Soft skills" u maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii: metody, zasoby, indykatory otsiniuvannia», Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu, spetsvyp., s. 93–106, 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2019_spetsvip._10 Data zvernennia: Berez. 05, 2024. (in Ukraine)

O. Deliia, «Osobystist kerivnyka yak chynnyk efektyvnoho upravlinnia», Ekonomichnyi analiz, t. 11(2), s. 187–189, 2012. (in Ukraine)

N. A. Dluhunovych, «Soft skills yak neobkhidna skladova pidhotovky IT-fakhivtsiv», Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, № 6(219), s. 239–242, 2014. (in Ukraine)

L. V. Ivanova, O. V. Skorniakova, «"Soft skills" yak vazhlyva skladova konkurentospromozhnosti fakhivtsia z informatsiinykh tekhnolohii», Young Scientis, № 12(64), s. 83–87, 2018. (in Ukraine)

K. O. Koval, «Rozvytok "Soft skills" u studentiv – odyn z vazhlyvykh chynnykiv pratsevlashtuvannia», Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, № 2, s. 162–167, 2015. (in Ukraine)

N. Koliada, O. Kravchenko, «Praktychnyi dosvid formuvannia "Soft skills" v umovakh zakladu vyshchoi osvity», Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, № 3(27), s. 137–145, 2020. (in Ukraine)

S. A. Nakhod, «Znachushchist "Soft skills" dlia profesiinoho stanovlennia maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii», Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, № 63, s. 131–135, 2018. (in Ukraine)

R. Bar-On, «The Bar-On Emotional Quotient Inventory (EQ-i): Rationale, description and summary of psychometric properties», іn G. Geher, Ed., Measuring Emotional Intelligence: Common Ground and Controversy. New York, USA : Nova Science Publishers, 2004, pp. 115–145. (in English)

D. V. Chowdary, «The importance of training engineering students in soft-skills», Abhinav: International Monthly Refereed Journal of Research in Management & Technology, vol. 3(1), 2014. [Online]. Available: https://is.gd/ox8mrU Application date: March 05, 2024. (in English)

H. Chasidim, D. Almog, S. Mark, «Fostering soft skills in project-oriented learning within an agile atmosphere», European Journal of Engineering Education, vol. 43(4), р. 638–650, 2018. https://doi.org/10.1080/03043797.2017.1401595 Application date: March 05, 2024. (in English)

R. Latif, S. Mumtaz, R. Mumtaz, A. Hussain, «A comparison of debate and role play in enhancing critical thinking and communication skills of medical students during problem based learning», Biochemistry and Molecular Biology Education, vol. 46(4), р. 336–342, 2018. https://doi.org/10.1002/bmb.21124 Application date: March 05, 2024. (in English)

L. H. Lippman, R. Ryberg, R. Carney, A. Kristin, «Workforce connections: key "Soft skills" that foster youth workforce success: toward a consensus across fields», Child Trends Publication, 2015. [Online]. Available: https://www.voced.edu.au/content/ngv:68660 Application date: March 05, 2024. (in English)

P. Moss, C. Tilly, «Soft skills and race: An investigation of black men’s employment problems», Work and Occupations, vol. 23(3), р. 252, 1996. (in English)

A. M. Mohamed, D. Abdullah, T. N. M. Dom, «Soft skills of dental students’competence: What is important for patients and how do students fare?», World Journal of Dentistry, № 8(3), р. 157–163, 2017. [Online]. Available: https://ukm.pure.elsevier.com/en/publications/soft-skills-of-dental-studentscompetence-what-is-important-for-p Application date: March 05, 2024. (in English)

B. A. Ritter, E. E. Small, J. W. Mortimer, J. L. Doll, «Designing management curriculum for workplace readiness: developing students’ soft skills», Journal of Management Education, № 42(1), р. 80–103, 2018. https://doi.org/10.1177/1052562917703679 Application date: March 05, 2024. (in English)

M. M. Robles, «Executive Perceptions of the Top 10 soft skills needed in today’s workplace», Business Communication Quarterly, № 75(4), р. 453–465, 2012. https://doi.org/10.1177/1080569912460400 Application date: March 05, 2024. (in English)

J. S. Vogler, P. Thompson, D. W. Davis, B. E. Mayfield, P. M. Finley, D. Yasseri, «The hard work of soft skills: augmenting the project-based learning experience with interdisciplinary teamwork», Instructional Science, № 46(3), р. 457–488, 2018. https://doi.org/10.1007/s11251–017–9438–9 Application date: March 05, 2024. (in English)

M. Watts & R. K. Watts, «Developing Soft Skills in Students», The International Journal of Learning Annual Review, vol. 15(12), р. 1–10, 2009. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/290728890_Developing_Soft_Skills_in_Students Application date: March 05, 2024. (in English)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.