Формування державної політики стратегічного розвитку професійної освіти України в умовах глобальних викликів і сучасних загроз

В’ячеслав Супрун

Анотація


У статті розглянуто ключові аспекти формування стратегічних засад державної політики управління розвитком професійної освіти України в умовах глобальних викликів і загроз, що мають бути враховані на всіх рівнях вітчизняної освітньої політики вже в найближчому майбутньому. Запропоновано упровадження відповідних механізмів впливу органів публічної влади на розвиток освітньої галузі України в цілому та сфери професійної освіти зокрема, формування ефективної системи управління у сфері професійної освіти України в умовах євроінтеграції і глобалізації, воєнного стану та у поствоєнний період. Зазначено, що важливого значення набуває науково-теоретичне обґрунтування інноваційного розвитку професійної освіти на засадах  публічного управління, розробка рекомендацій з провадження ефективного управління в професійній освіті як пріоритет державної політики України в сучасних умовах модернізації освіти та децентралізації управління. Визначено, що система публічного управління розвитком професійної освіти передбачає реалізацію стратегічних заходів на національному, регіональному, місцевому і локальному рівнях, на кожному з яких визначається відповідний перелік адміністративних, фінансово-економічних та інших інструментів, ресурсного забезпечення, що сприятимуть ефективності державного регулювання освітньої галузі в умовах глобальних викликів і загроз. Окреслено перелік проблем об’єктивного та суб’єктивного характеру інноваційного розвитку професійної освіти України на сучасному етапі трансформаційних змін, в умовах воєнного стану та у поствоєнний період. Доведено необхідність упровадження відповідної оновленої тактики і стратегії держави в новостворюваному законі України про професійну освіту та інших спеціальних законах, як основних інструментів для реалізації державної освітньої політики, орієнтованої на повоєнне відновлення економіки України та перехід до сталого розвитку. Рекомендовано створення нового центрального органу виконавчої влади – Національного агентства з питань розвитку трудового потенціалу та відповідних його регіональних і місцевих державних органів управління на принципово нових засадах публічного управління, удосконалення їх наукового і кадрового забезпечення, розширення використання механізмів державно-приватного партнерства та саморегулювання ринкових відносин у сфері освітніх послуг та праці, які враховують систему національних інтересів, пріоритетів та особливостей в умовах воєнного стану та у поствоєнний період. Визначено перспективи подальших наукових досліджень

Ключові слова


освіта; освітня політика; професійна освіта; інноваційний розвиток; модернізація; децентралізація; управління; ринок праці та освітніх послуг; ефективність, євроінтеграція, глобалізація; воєнний стан; поствоєнний період; сталий розвиток

Повний текст:

PDF

Посилання


Верховна Рада України. (2021, Черв. 02). Указ Президента України № 150/2015 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року "Про Стратегію людського розвитку"». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/225/2021#Text

Кабінет Міністрів України. (2019, Черв. 12). Розпорядження № 419-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти “Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта” на період до 2027 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80#Text

Кабінет Міністрів України. (2020, Серп. 05). Постанова № 695 «Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/695-2020-%D0%BF#Text

Верховна Рада України. (2022, Черв. 19). Закон України № 2312-IX «Про внесення змін до Закону України "Про професійну (професійно-технічну) освіту" щодо окремих аспектів підготовки кваліфікованих робітників в умовах воєнного стану та відновлення економіки». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/889-19#Text

Практика застосування Закону України «Про професійно-технічну освіту»: фінансове забезпечення навчальних закладів і установ : матеріали виїзного засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти 12 лютого 2014 року / редкол. Л. М. Гриневич (голов.), В. О. Дзоз, А. М. Дорохов, О. М. Сич, В. П. Головінов, Є. В. Красняков, Н. Г. Ничкало, В. В. Супрун, Б. Г. Чижевський. Київ : Парл. вид-во, 2015.

Колегія Міністерства освіти і науки України. (2020, Груд. 21). Рішення № 12/2-3 «Про проект Стратегії розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на період до 2023 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/kolegiyaministerstva/2020/12/Proyekt%20Stratehiyi%20rozvytku%20proftekhosvity%20do%202023.pdf

V. Suprun, V. Karbysheva, O. Lokshyna, A. Lutskaya, L. Scherbak, O. Scherbak, I. Lynnyk, Analysis of the system of vocational education and training in Ukraine in the framework of the «Torino Process»; Olena Lokshyna, Ed. Kyiv, Ukraine: ETF, MESYSU,2013.

Кабінет Міністрів України. (2021, Берез. 03). Постанова № 179 «Про затвердження Національної економічної стратегії на період до 2030 року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-nacionalnoyi-eko-a179

К. В. Супрун, «Публічне управління інноваційним розвитком сфери зайнятості населення», дис. … д-ра філософії; ДЗВО «Ун-т менедж. освіти». Київ, 2022.

В. Радкевич, & Л. Єршова, «Стан готовності системи професійної освіти до протидії реальним і потенційним загрозам національній безпеці та національним інтересам України в умовах зовнішніх і внутрішніх викликів», Професійна педагогіка, № 1(24), с. 4–17, 2022. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.4-17


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.