Особливості залученості до роботи освітян залежно від ідеального образу учителя

Олена Прокопенко

Анотація


У статі презентовано результати емпіричного дослідження особливостей залученості до роботи освітян залежно від ідеального образу учителя. Представлено результати дослідження уявлень учителів закладів загальної середньої освіти про ідеальний образ учителя, та їх факторного аналізу що свідчать про амбівалентну структуру таких уявлень і як наслідок, проблеми професійної самореалізації значної кількості освітян, що потребує відповідної психологічної роботи. Крім того, висвітлено результати кластерного аналізу, а яким виявлено 4 кластери досліджуваних освітян за переважаючим типом уявлення про ідеальний образ учителя. Констатовано, що отримані результати варто врахувати в психологічному навчанні освітян як такі, що складають певний особистісний ресурс їх професійного розвитку. Також презентовано результати вивчення особливостей залученості до роботи у досліджуваних учителів, та її індикаторів – енергійності, захоплення роботою й відданості, що свідчать про недостатній рівень їх прояву у доволі значної кількості досліджуваних учителів. За результатами дисперсійного аналізу виявлено особливості залученості до роботи вчителів закладів загальної середньої освіти різного віку залежно від їх уявлень про ідеальний образ учителя, які дозволяють порівняти особливості ідеального образу вчителів у різних групах досліджуваних. Показано, що найвищі показники залученості до роботи встановлено у вчителів, у яких ідеальний образ учителя асоціюється з самовдосконаленням і професіоналізмом, а найнижчі – переважно в тих учителів, які пов’язують ідеальний образ учителя з виконавською дисципліною і матеріальним благополуччям. Запропоновано сприяти розвитку Я-концепції як чинника становлення професіоналізму вчителів, що може бути реалізовано під час спеціально організованого психологічного навчання в умовах післядипломної освіти

Ключові слова


Я-концепція; вчителі закладів загальної середньої освіти; професіоналізм; залученість до роботи; ідеальний образ учителя

Повний текст:

PDF

Посилання


Т. О. Макух, «Акмеологічні виміри професіоналізму сучасного викладача закладів вищої освіти», Актуальні питання у сучасній науці, № 1(1), с. 388–396, 2022. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2022-1(1)-388-396

В. А. Семиченко, Психологія педагогічної діяльності. Київ, Україна : Вища школа, 2004.

І. І. Смагін, «Нормативний образ сучасного ідеального вчителя», Народна освіта: електронне фахове вид., № 1(37), 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5531 Дата звернення: Листоп. 05, 2023.

Т. Б. Тарасова, «Образ "ідеального викладача" в процесі професійної підготовки майбутніх педагогів», на V Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. Актуальні проблеми практичної психології. Глухів, 2018, с. 81–86. [Електронний ресурс]. Доступно: https://repository.sspu.edu.ua/bitstream/123456789/5904/1/Образ%20ідеального%20викладача.pdf Дата звернення: Листоп. 05, 2023.

J. Anitha, R. Krishnaveni, «Professional characteristics of an educator: A survey of literature», Journal of Management and Development Studies, № 25(1), р. 1–22, 2013. [Online]. Available: http://nasc.org.np/ Application date: November 05, 2023.

J. Arthur, S. R. Earl, A. P. Thompson, J. W. Ward, «The Value of Character Based Judgement in the Professional Domain», Journal of Business Ethics, № 169, р. 293–308, 2021. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04269-7

P. Bayl-Smith, B. Griffin, «Measuring work styles: Towards an understanding of the dynamic components of the Theory of Work», Journal of Vocational Behavior, р. 132–144, 2015. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.08.004

C. Carbonilla, Teaching Practices, Teachers’ Beliefs and Attitudes, in Creating Effective Teaching and Learning Environments: First Results from TALIS / OECD Publishing, 2009, р. 87–135. [Online]. Available: https://is.gd/cS1gLH Application date: November 05, 2023.

T. Davies, «Incorporating creativity into teachers practice and self-concept of professional identity», Journal of Educational Change, № 4, р. 51–71, 2013.

S. Dodillet, S. Lundin, J. O. Krüger, «Constructing professionalism in teacher education», Analytical tools from a comparative study. Education Inquiry, № 10(3), р. 208–225, 2019. https://doi.org/10.1080/20004508.2018.1529527

L. Evans, «Professionalism, professionality and the development of education professionals», British Journal of Educational Studies, № 56(1), р. 20–38, 2008.

S. Farihin, A. Muslihudin, A. A. Haqq, W. Winarso, «A skill application model to improve teacher competence and professionalism», International Journal of Educational Methodology, № 8(2), р. 331–346, 2022. https://doi.org/10.12973/ijem.8.2.331

D. E. Gibson, «Developing the Professional Self-Concept: Role Model Construals in Early, Middle, and Late Career Stages», Organization Science, № 14(5), р. 591–610, 2003. https://doi.org/10.1287/orsc.14.5.591.16767

T. Leibur, K. Saks, and, I.-A. Chounta, «Towards Acquiring Teachers’ Professional Qualification Based on Professional Standards: Perceptions, Expectations and Needs on the Application Process», Education Sciences, № 11(8), c. 391, 2021. https://doi.org/10.3390/educsci11080391

J. Möller, S. Zitzmann, F. Helm, N. Machts, &, F. Wolff, «A Meta-Analysis of Relations Between Achievement and Self-Concept», Review of Educational Research, № 90(3), р. 376–419, 2020. https://doi.org/10.3102/0034654320919354

D. Popa, M. Bazgan, &, S. Tomozii, «Personality aspects involved in professional success», Journal of Engineering Studies and Research, № 18, р. 102–109, 2017. https://doi.org/10.29081/jesr.v18i2.225

S. B. Richman, R. S. Pond, Jr, De Wall, C. N., Kumashiro, M., , E. B. Slotter, and, L. B. Luchies, «An unclear self leads to poor mental health: Self-concept confusion mediates the association of loneliness with depression», Journal of Social and Clinical Psychology, Copyright Guilford Press. Reprinted with permission of The Guilford Press, № 35(7), p. 525–550, 2016. https://doi.org/10.1521/jscp.2016.35.7.525

Teacher Education Policy and Practice in Europe: Challenges and Opportunities, Eds. A. R. Simões, M. Lourenço, N. Costa. London-New York: Routledge, 2018. ISBN: 978-1-138-30643-1.

B. L. L. Tampang, and, D. Wonggo, «Teacher Professionalism in Technical and Vocational Education», in IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 2018, vol. 306. https://doi.org/10.1088/1757-899X/306/1/012017

S. D. Maksymenko, Heneza buttia osobystosti. Kyiv, Ukrainian : KMM, 2006.

W. B. Schaufeli, A. B. Bakker, &, M. Salanova, «The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire: A Cross-National Study», Educational and Psychological Measurement, № 66(4), р. 701–716, 2006. https://doi.org/10.1177/0013164405282471

W. B. Schaufeli, &, A. B. Bakker, UWES. Utrecht Work Engagement Scale, 2004. [Online]. Available: https://www.wilmarschaufeli.nl/publications/Schaufeli/Test%20Manuals/Test_manual_UWES_English.pdf Application date: November 05, 2023.

A. S. Yeung, G. R. Craven, G. Kaur, «Teachers’ self-concept and valuing of learning: relations with teaching approaches and beliefs about students Asia-Pacific», Journal of Teacher Education, № 42(3), р. 305–320, 2014. https://doi.org/10.1080/1359866X.2014.905670


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.