Психологічні особливості переживання самотності у юнацькому віці

Олександра Брюховецька

Анотація


У статті презентовано результати теоретичного аналізу та емпіричного дослідження психологічних особливостей переживання самотності у юнацькому віці. Аналізується самотність як проблема сучасної молоді. Акцентується увага на міждисциплінарному характері наукового вивчення цієї проблеми. З’ясовано, що самотність це соціально-психологічне явище, яке характеризується глибоким суб'єктивним емоційним переживанням, пов'язаним з відсутністю близьких, позитивних емоційних зв'язків з людьми та зі страхом їх втрати в результаті вимушеної соціальної ізоляції, або ізоляції, що має психологічні причини. Наведені результати дослідження соціально-психологічних особливостей переживання самотності у юнацькому віці. На основі проведеного емпіричного дослідження рівня відчуття самотності у юнаків виявлено, що кожен третій досліджуваний відчуває стан самотності різної інтенсивності. Діагностика глибини переживання самотності у юнаків виявила, що переважній більшості досліджуваних властиве неглибоке переживання самотності. У більшості досліджуваних відсутні хронічні ознаки та тривала нездатність встановити зв'язки з іншими людьми, тобто переважає ситуативна самотність внаслідок порушення моделей соціальних зв'язків. З’ясовано, що існує широкий діапазон копінг-стратегій подолання самотності, орієнтованих на емоції чи проблему, активних або пасивних, когнітивних, емоційних, поведінкових, а також конструктивних чи деструктивних. Успішність подолання самотності залежить від вибору юнаками адекватної копінг-стратегії у момент зіткнення зі складними обставинами і проблемами.

Ключові слова


самотність; стрес; спілкування; переживання самотності; копінг-стратегії; юнацький вік.

Повний текст:

PDF

Посилання


Ð. Ð’. Барінова, О. Ð’. Пагава, «Взаємозвâ€?Ñзок проблем ÑамотноÑÑ‚Ñ– та ÑпілкуваннÑ», Ð’Ñ–Ñник ХарківÑького Ðаціонального УніверÑитету ім. Ð’. Ð. Каразіна. СеріÑ: «ПÑихологіÑ», â„– 902, Ñ. 13–18, 2010.

М. М. Василенко, «Сучасні напрями психологічних досліджень копінг-стратегій», Проблеми загальної та педагогічної психології, т. ХІ, ч. 7, с. 95–107, 2009.

Л. О. Колісник, «Емоційно-психологічна ізоляція у сучасному суспільстві», на Всеукр. наук. конф. Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства. Суми, 2012, с. 108–111.

В. Г. Лашук, «Особливості поведінки самотньої людини в соціумі», Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України; С. Д. Максименка, Ред. Київ : ГНОЗІС, т. XI, ч. 1., с. 238–246, 2009.

М. М. Мовчан, Самотність як феномен буття особистості. Полтава, Україна : РВВ ПУСКУ, 2009.

В. М. Радчук, М. П. Суруджій, Аналіз теоретичних підходів щодо вивчення феномену самотності. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14_ENXXI_2009/Psihologia/46166.doc.htm Дата звернення: Серп. 29, 2023.

Ю. М. Швалб, «Психологія самотності: консультативна робота», Психолог (Шкільний світ), № 17, с. 5–7, 2007.

C. S. Carver, M. F. Scheier, J. K. Weintraub, «Assessing coping strategies: a theoretically based approach», Journal of Personality and Social Psychology, vol. 56, р. 267–283, 1989.

R. S. Lazarus, S. Folkman, Stress, appraisal and coping. N.Y. : Springer Publishing Company, 1984.

R. H. Moss, J. A. Schaefer, «Life transitions and crises», in Coping with life crises. An Integrative Approach. N. Y. : Plenum Press, 1986, р. 3–28.

H. Weber, «Belastungsverarbeitung», Z. fur Klinische Psychologie, 1992, в. 21, н. 1, р. 17–27.

E. Wethington, R. C. Kessler, «Situations and processes of coping», in The social context of coping; Іn J. Eckenrode, Еd. N.Y. : Plenum, 1991, р. 13–29.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.