Концептуалізація поняття суб’єкта громадської думки у соціально-психологічній науці

Лариса Боброва

Анотація


У статті аналізується проблема визначення суб’єкта громадської думки, співвідношення понять суб’єкт та виразник громадської думки, а також проблема виділення груп та спільнот, думка яких є громадською. Встановлено, що людину як суб’єкта характеризують активність, здатність до розвитку й інтеграції, самодетермінації, саморегуляції, саморуху і самовдосконалення. Визначено, що людські спільноти, зокрема мала, середня, велика соціальні групи та інші соціальні об’єднання є самостійними колективними суб’єктами життєдіяльності. Найважливішою ознакою колективного суб’єкта є здатність бути активним, діяльним, інтегрованим, тобто єдиним цілим. З’ясовано, що одним із способів самоактуалізації суб’єктивних можливостей сучасної людини є її реалізація як суб’єкта громадської думки. Важливу роль в цьому відіграє інтерсуб’єктивний зміст суб’єктивної реальності, який відтворює історичний досвід колективного існування людей. Встановлено, що громадська думка – це специфічний вияв масової свідомості, що виражається в оцінках (вербальних і невербальних) і характеризує ставлення людей до суспільно значущих подій і фактів, актуальних проблем суспільного життя. Визначено, що, суб'єкт (носій) громадської думки – це суспільство, якому властива внутрішня структура, врахування якої є важливим для соціологічних досліджень. Це соціальні спільноти, класи, соціально-професійні групи тощо. В межах цих спільнот і формується громадська думка. Виразниками громадської думки можуть бути як окремі індивіди, так і групи людей. Визначено основні типи суб’єктів громадської думки, та їх потенціал у її творенні. У дослідженні розкрито роль первинних груп у формуванні та функціонуванні громадської думки. Утверджено, що саме в первинних групах формуються наріжні ідеали, які перетворюються на суспільну свідомість

Ключові слова


громадська думка; суб’єкт; колективний суб’єкт; носій; виразник; громадськість; маса; публіка; аудиторія; соціальна спільність

Повний текст:

PDF

Посилання


1 Американская социологическая мысль. Москва, 1994.

ï›2ï Л. С. ВыготÑкий, Развитие выÑших пÑихичеÑких функций. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во «Ðкадемии педагогичеÑких наук РСФСР», 1960.

3 Гидденс Е. Социология. Москва, Россия: URSS, 2005.

4 М. К. Горшков, Общественное мнение: история и современность. Москва, 1988

5 Б. А. Грушин, Мнение о мире и мир мнений. Москва, 1967.

6 Р. Дарендорф, У пошуках нового устрою: лекції на тему політики свободи у ХХІ ст. Київ, Україна: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2006.

7 О. В. Епархина, Социология общественного мнения. Москва, Россия: Академия, 2015.О.

8 В. Кузьмен, Социология общественного мнения. Новосибирск, Россия, Россия, 1996.

9 Т. В. Наливайко, «Громадський контроль в Україні як інститут громадянського суспільства: теоретико-правовий аспект», автореф. дис. канд. наук; Львівський держ. ун-т внутріш. справ. Львів, 2010.Э.

ï›10ï ÐоÑль-Ðойман, ОбщеÑтвенное мнение. Открытие Ñпирали молчаниÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. ПрогреÑÑ-ÐкадемиÑ, 1996.

11 В. Л. Оссовський, Соціологія громадської думки. Київ, Україна: ПЦ «Фоліант»; ВД «Стилос», 2005.

ï›12ï Г. Тард, «Мнение и толпа», в ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ‚Ð¾Ð»Ð¿, Г. Лебон, Кн. 1. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. «КСП+», 1998, 416 Ñ., Ñ. 257–411. [Электронный реÑурÑ]. ДоÑтупно: http://kyiv-heritage-guide.com/sites/default/files/%D0%A2%D0%90%D0%A0%D0%94%20-%20%D0%9C%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20%D0%B8%20%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%BF%D0%B0.pdf Дата зверненнÑ: Груд. 20, 2022.

13 В. Татенко Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір. Київ, Україна: Міленіум, 2017.

14 В. О. Татенко, Соціальна психологія націєтворення: суб’єктно-вчинковий підхід. 2-ге вид., перероб. і допов. Кропивницький, Україна: Імекс-ЛТД, 2021.

15 А. К. Уледов, Структура общественного сознания. Теоретико-социологическое исследование. Москва, Россия: Мысль, 1968.

ï›16ï К.-Г. Юнг, «Об архетипах коллективного беÑÑознательного» в Ðрхетип и Ñимвол. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?здательÑтво «РенеÑÑанÑ». 1991, 208 Ñ.

17 H. Blumer, «Public opinion and public opinion polling», American sociological review, Vol. 13, N 5, р. 542–549, 1948.

18 J. Habermas, «Strukturwandel der Offentlichkeit», in Untersuchungen zu einer Kategorie der burgerlichen Gesellschaft. Neuwied, Berlin, 1971, с. 252.

19 M. Heidegge, «Vremya kartiny mira», in Being and Time: articles and speeches. Moscow, Russia: Publisher «Republic». 1993, 447 p.

20 Соціологія. Освіта.UA. [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvita.ua/vnz/reports/sociology/12432/ Дата звернення: Груд. 20, 2022.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.