Formation of analytical provision of sustainable functioning of service enterprises

Oleksii Hutsaliuk, Iuliiа Bondar, Olha Kotsiurba

Анотація


The article is devoted to the theoretical substantiation and development of methodological support for the formation of analytical ground in frames of the sustainable operation of enterprises in the service sector. It is determined that analytical support of enterprises helps to study development trends, assess and investigate performance factors, justify management decisions, monitor their implementation, identify reserves to improve production efficiency, develop economic strategy for its development. The functional elements of the analytical subsystem as a component of the system of analytical support of enterprises’ sustainable development in the service sector are determined. It is proved that the formation of analytical support for sustainable operation of enterprises in the service sector depends on the organizational and technological level of financial and managerial analysis of sustainable development of the enterprise. The hotel business as the main component of the tourism industry is considered, the theoretical aspects and development of a new project of the hotel and restaurant industry are studied. It is specified that analytical support of management of the enterprises in services sphere is creation of information base, acceptance and estimation of validity of administrative decisions, revealing of degree of their implementation. The real state of the enterprise in the field of services, namely the institution of hotel and restaurant industry, including indicators of environmental and social activities; the quantitative influence of factors on the results of management is determined; identified reserves and internal capabilities of the enterprise. In particular, the competitive professions of the hotel and restaurant industry of the city are considered and the assessment of each of them is determined, as well as the characteristics of the restaurant business. The concept of eco- hotel is formed, and its main features, design, range of services, etc. are determined

Ключові слова


аnalytical support; сompetitiveness; еnterprises in the services industry; financial design; hotel and restaurant industry; sustainable development

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


1 В. А. Антонова, Ресторанный бинес: механизи и эффективность управления стратегическим развитием. Донецк, Украина: ДонНУЭТ, 2014.

2 Б. В. Буркинський, «Роль малого бізнесу в реформуванні економіки регіону», Економічні інновації, № 59, с. 6–15, 2019.

3 Ю. А. Бондар, Н. І. Легінькова "Управління екологічним туризмом в контексті сталого розвитку економічної діяльності України", в Management and administration in the field of services: selected examples. Opole, Poland: The Academy of Management and Administration in Opole, 2020, р. 26–36.

4 O. Hutsaliuk, I. Bondar, N. Sereda, O. Babych, and I. Shchoholieva, «Organization and management of the development of ecological tourism in a circular economy», and E3S Web of Conferences 255, 01026 (2021). ISCMEE, 2021. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125501026

5 Д. О. Грицишен, «Інформаційно-аналітична система управління сталим розвитком на макрорівні», Ефективна економіка, № 5, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: https://is.gd/U59o9W Дата звернення: Квіт. 18, 2022.

6 О. М. Гуцалюк, О. Ю. Коцюрба, «Теоретичні підходи до визначення сутності фінансового забезпечення діяльності підприємств ЖКГ», Бізнес Інформ, № 3, с. 141–149, 2015.

7 О. М. Гуцалюк, О. В. Якушева, Н. В. Сушко, «Ініціалізація та концепція проектування підприємств готельного бізнесу в Кіровоградському регіоні», Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Економіка і менеджмент, № 1(28), с. 168–179, 2020.

ï›8ï Ð?. Ð’. КальницкаÑ, «Учетно-аналитичеÑкое обеÑпечение ÑƒÐ¿Ñ€Ð°Ð²Ð»ÐµÐ½Ð¸Ñ ÑƒÑтойчивым развитием организации», ЭкономичеÑкий анализ: Ñ‚ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¸ практика, â„– 17(416), Ñ. 21–32, 2015.

9 Є. В. Мних, Економічний аналіз. Київ, Україна: Знання, 2011.

10 М. П. Мальська, О. М. Гаталяк, Н. М. Ганич, Ресторанна справа: технологія та організація обслуговування туристів (теорія та практика). Київ, Україна, 2013.

11 Р. М. Моторин, Т. М. Моторина, Система національних рахунків. Київ, Україна: КНЕУ, 2011.

12 І. М. Парасій-Вергуненко, «Аналіз стійкого розвитку економічних систем: теоретико-методологічні аспекти», Фінанси, облік і аудит, вип. 2(24), с. 224–234, 2014.

13 Ю. В. Ставська, «Тенденції розвитку готельного господарства України Аналітик», Економіка. Фінанси. Право, № 8(3), с. 29–32, 2017.

14 В. І. Юр'єв, А. В. Іващенко, «Проблеми формування конкурентного середовища в туристичній сфері», Економіка. Фінанси. Право, № 12/4, с. 25–30, 2017.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.