Комплексна програма психологічного супроводу професійного становлення студентів з інвалідністю у закладах вищої освіти

Альона Курбатова

Анотація


Статтю присвячено самому доленосному вибору в житті людини – вибору професії – оскільки передбачає, не тільки можливість знаходження свого місця в соціальній та професійній суспільній структурі, а й вибір стилю власного життя, уявлення та образ свого майбутнього, через самоідентифікацію, самовизначення, саморозвиток та самореалізацію особистості. Саме тому, професійний вибір особистості обумовлюється великою кількістю зовнішніх та внутрішніх факторів. Професійне самовизначення молоді з інвалідністю є предметом наукових досліджень теоретичної та практичної психології, оскільки зазначений процес є базовим з погляду включення даної категорії населення в освітню, професійну та виробничу сфери. Адекватно вибрана професія, ефективно побудований навчально-професійний та кар’єрний маршрут розширюють реабілітаційні, соціально-адаптивні можливості студентів з інвалідністю та сприяють їхній особистісній самореалізації. Проте, професійне самовизначення в умовах функціональних, сенсорних та соматичних обмежень це складний процес пов’язаний з низкою труднощів та ризиків. Науковці серед зовнішніх ризиків виділяють, насамперед, соціальну стигматизацію осіб з інвалідністю як неефективних, не здатних витримувати навантаження студентів та співробітників; бар’єри середовища, які впливають не тільки на доступність освітнього закладу та місця роботи, а й на мотивацію отримання професії, побудови професійного майбутнього. До внутрішніх труднощів відносять самостигматизацію – звикання з образом непрацездатної, слабкої, малоактивної людини. Це формує пасивну життєву стратегію, низьку освітню та професійну мотивацію. Обмежені функціональні, сенсорні та соматичні можливості, часто, звужують набір доступних для молоді з інвалідністю професій. Сучасний стан ринку праці не гарантує їм гідного та необхідного працевлаштування. Як наслідок, процес професійного самовизначення набуває стихійного характеру, відбувається відхилення в професійному виборі, що впливає на подальшу навчально-професійну діяльність. У зв’язку з цим постає необхідність застосування комплексної профорієнтаційної роботи зі старшокласниками з інвалідністю, форми та методи якої мають враховувати зазначені труднощі та ризики. Професійне самовизначення тісно пов’язане з професійною орієнтацією, як підготовкою особистості до визначення себе в професійній діяльності, та є складовою системи особистісного самовизначення. Тому, важливим завданням профорієнтаційної роботи зі старшокласниками з інвалідністю є сприяння формуванню власної активної життєвої позиції, як необхідної умови їхнього професійного самовизначення

Ключові слова


професійне самовизначення; ціннісно-смислова сфера; система особистісних смислів; професійні плани; самореабілітація; самокорекція; самокомпенсація

Повний текст:

PDF

Посилання


О. В. Бобкова, Обучение студентов-инвалидов и студентов с ограниченными возможностями здоровья. Саранск, Россия: Мордов. гос. пед. ин-т, 2001.

Л. С. Богомаз, Тренинг ÑамоÑÐ¾Ð·Ð½Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти. ВитебÑк, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во УО «ВГУ им. П. Ðœ. Машерова», 2004.

Ð’. Ð. Бодров, ÐœÐµÑ‚Ð¾Ð´Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ ÑиÑтемного и Ñубъектно-деÑтельноÑтного подходов в иÑÑледованиÑÑ… профеÑÑиональной пригодноÑти. МоÑква, РоÑÑи: Ð?н-Ñ‚ пÑихологии РÐÐ, 2005.

О. І. Вітковська, «Психологічні умови професійного самовизначення випускників середніх шкіл у процесі профконсультації», автореф. дис. канд. наук, Ін-т педагогіки і психології професійної освіти АПН України. Київ, 2002.

Е. В. Воеводина, «Риски профессионального самооопределения студентов с инвалидностью в сфере высшего образования», Профессиональное образование и рынок труда, № 4, с. 18–27, 2018.

Е. Ð’. Воеводина, «Проблемы профеÑÑионального ÑÐ°Ð¼Ð¾Ð¾Ð¿Ñ€ÐµÐ´ÐµÐ»ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð»ÑŽÐ´ÐµÐ¹ Ñ Ð¸Ð½Ð²Ð°Ð»Ð¸Ð´Ð½Ð¾Ñтью», Человек. ОбщеÑтво. Ð?нклюзиÑ, â„– 1(25), Ñ. 22–27, 2016.

Е. В. Емельянова, Психологические проблемы современных подростков и их решение в тренинге. Москва, Россия: Генезис, 2015.

В. А. Климчук, Тренинг внутренней мотивации. Программа развития: теория и методика. Санкт-Петербург: Речь, 2006.

А. О. Курбатова, «Особистісні чинники мотивації навчання студентів з інвалідністю у закладах вищої освіти», Актуальні проблеми психології, т. VI, вип. 16, с. 404–413, 2019.

Н. П. Максимчук, «Психологічні основи становлення ціннісних орієнтацій майбутнього вчителя в процесі професійної підготовки», автореф. дис. канд. наук, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. Київ, 2000.

К. Л. Мілютіна, Теорія та практика психологічного тренінгу. Київ, Україна: МАУП, 2004.

Л. З. Сердюк, Психологічні технології самодетермінації розвитку особистості. Київ, Україна: Ін-т психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2018.

Н. А. Романович, Довузовская подготовка и профориентация инвалидов и лиц с ограниченными возможностями здоровья в системе профессионального образования. Челябинск, Россия: Полиграф-Мастер, 2014.

Л. З. Сердюк, та О. І. Купрєєва, «Комплексна програма розвитку мотивації учіння та професійного становлення майбутнього фахівця у ВНЗ», Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами, № 10(12), с. 205–218, 2013.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.