Дистанційне навчання в загальній середній освіті в Україні: доступність та результативність в умовах пандемії

Тетяна Лукіна

Анотація


У статті зроблено аналітичний огляд сучасного стану забезпечення доступності загальної середньої освіти в процесі реалізації дистанційного навчання в умовах пандемії, що зумовлена поширенням COVID-19. На основі узагальнення даних державної статистики України, результатів численних опитувань учасників освітнього процесу, емпіричних досліджень зарубіжних вчених виявлено і обґрунтовано сукупність передумов, які є необхідними для забезпечення реалізації конституційного права на освіту, зокрема загальну середню, що надається у дистанційній формі. Серед них: наявність в учнів і вчителів необхідного технічного приладдя, вільного і рівного доступу до якісного і надійного Інтернет-зв’язку; достатній рівень сформованості цифрової грамотності учасників освітнього процесу; наявність адаптованого до потреб вчителів і учнів електронного освітнього середовища та якісного методичного забезпечення для проведення онлайн занять. Виявлено наявність спільних для більшості країн світу суттєвих обмежень у можливостях залучення до дистанційного навчання під час пандемії осіб з сільської місцевості, дітей з родин, що мають двох і більше дітей, а також тих, хто не мають в особистому використанні персонального комп’ютера або ноутбука, а також вчителів старшого віку. Наголошено на необхідності відновлення в Україні системи моніторингу якості освіти з розгалуженою територіальною структурою через відсутність репрезентативної інформації про актуальні проблеми реалізації дистанційного навчання. Аналіз набутого упродовж 2020–2021 років досвіду використання у закладах загальної середньої освіти дистанційної форми навчання виявив низку проблем політико-правового, технічного, технологічного, професійного та морально-етичного характеру. Сформульовано низку рекомендації відповідним органам управління центрального і місцевого рівня, спрямованих на удосконалення державної освітньої політики, посилення соціальної підтримки учасників освітнього процесу та підвищення рівня доступності для них освітніх послуг в умовах дистанційного навчання

Ключові слова


дистанційна форма навчання; рівний доступ до освіти; доступність освіти; загальна середня освіта; пандемія; державна освітня політика; публічне управління

Повний текст:

PDF

Посилання


Policy brief: education during COVID-19 and beyond. Union Nations. [Online]. Available: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf

United Nations Development Programme (UNDP). COVID-19 and human development: Assessing the crisis, envisioning the recovery. Human Development Perspectives, 2020. New York: UNDP. [Online]. Available: http://hdr.undp.org/en/hdp-covid

O. Silva, Á. Sousa, «Рerception of teachers and students about teaching and learning in the period of COVID-19 pandemic», Proceedings of ICERI 2020 Conference, 9th-10th November, 2020, PP. 4832–4838. [Online]. Available: https://repositorio.uac.pt/bitstream/10400.3/5686/1/Silva_article2_ICERI2020.pdf

N. Pensiero, A. Kelly, Ch. Bokhove, Learning inequalities during the Covid-19 pandemic: how families cope with home-schooling: Monograph (Working Paper). University of Southampton, 2020. DOI: https://doi:10.5258/SOTON/P0025

S. Lazić, T. Talić, D. Marinković, «E-Learning in Secondary Schools in the Republic of Srpska and Improvement Suggestions in COVID-19 Setting». In: S. Bauk, S. D. Ilčev; Еds. The 1st International Conference on Maritime Education and Development. Springer, Cham., 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-64088-0_32

F. V. Ferraro, F. I. Ambra, L. Aruta, M. L. Iavarone, «Distance Learning in the COVID-19 Era: Perceptions in Southern Italy», Education Sciences, Vol. 10, no. 12, р. 355, 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10120355

E. N. Maelan, A. M. Gustavsen, E. Stranger-Johannessen, Th. Nordahl, «Norwegian students’ experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic», European Journal of Special Needs Education, Vol. 36, no. 1, pp. 5–19, 2021. DOI:10.1080/08856257.2021.1872843

O. Kurok, G. Lucenko, O. Povstyn, O. Lutsenko, «Features of Distance Education in Ukraine during the Covid-19 Pandemic: Problems and Prospects», Universal Journal of Educational Research, Vol. 8, no. 11, pp. 5498–5504, 2020. DOI: 10.13189/ujer.2020.081153

Т. О. Лукіна, «Загрози реалізації державної політики протидії обмеженню рівного доступу до освіти в Україні», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Управління та адміністрування», Вип. 9(38), 100 с., с. 10–33, 2019. DOI: https://doi.org/10.32405/2522‐9958‐9(38)‐10‐33

Т. О. Лукіна, «Державна підсумкова атестація випускників гімназій в умовах карантинних обмежень освітнього процесу», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Соціальні та поведінкові науки», Вип. 13(42), с. 169–202, 2020.

DOI: https://doi.org/10.32405/2522-9931-2020-13(42)-169-202

Т. О. Лукіна, «Доступність освіти», Освіта дорослих: енциклопедичний словник; В. Г. Кремень, Ю. В. Ковбасюк, Ред. Київ, Україна, 2014, с. 114.

Т. О. Лукіна, «Доступність освіти як показник результативності державного управління освітою в Україні», Вісник НАДУ, Вип. 3, с. 114–120, 2013. [Електронний ресурс].

Доступно: http://visnyk.academy.gov.ua/wp-ontent/uploads/2014/02/2013-3-19.pdf

Т. О. Лукіна, «Реалізація освітньої державної політики України: аспект доступності освіти», Статистика України, № 4, с. 40–44, 2003.

Т. О. Лукіна, «Реалізація державної освітньої політики щодо розвитку особистісно-орієнтованої освіти», Педагогіка і психологія, № 3, с. 85–97, 2004.

Т. О. Лукіна, «Рівний доступ до освіти», Енциклопедія державного управління, у 8 т.; Ю. В. Ковбасюк, Ред. та ін. Київ, Україна: Вид-во НАДУ, Т. 4, с. 563–565, 2011.

Міністерство освіти і науки України. (2013, квіт. 25). Наказ № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» (із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки від 01.06.2013, № 761, від 14.07.2015 та № 1115 від 08.09.2020). [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Tex

Міністерство освіти і науки України. (2020, серп.11). Лист № 1/9-430 «Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році». [Електронний ресурс].

Доступно: https://drive.google.com/file/d/1Tfbfkl0WbIuOdexEU5BrygG93Vi7nH-r/view

Міністерство освіти і науки України. (2020, квіт. 16). Лист № 1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019–2020 навчального року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/72975/

А. Лотоцька, О. Пасічник, Організація дистанційного навчання в школі: метод. рек. Київ, Україна, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf

О. Сирбу, Ю. Назаренко, І. Когут, «Коронавірус та освіта: аналіз проблем і наслідків пандемії», CEDOS, 05 лист., 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://cedos.org.ua/researches/koronavirus-ta-osvita-analiz-problem-i-naslidkiv-pandemii/

М. Федорів, «Понад 5,5 мільйонів українців не можуть отримати якісний фіксований інтернет», Українська правда, 30 лип., 2020. [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.pravda.com.ua/columns/2020/07/30/7261199

Державна служба статистики України. Доступ домогосподарств України до Інтернету (за даними вибіркового опитування домогосподарств, проведеного у січні 2019 року), Статистичний збірник. Київ, Україна, 2019, 45 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publict/kat_u/2019//zb_Internet_2018.pdf

Дослідження стану реалізації дистанційного навчання в Україні (березень – квітень 2020 р.), Центр інформаційної освіти ПРО.СВІТ, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/05/Research2020_ProSvit_MF1.pdf

Дослідження щодо готовності педагогічних працівників до реалізації Концепції Нової української школи, Аналітичний звіт. МОН, Інститут освітньої аналітики. Київ, Україна, 2020, 47 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/13.-Teachers_Report_2020.pdf

Державна служба якості освіти України, Аналітична довідка щодо організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освітив умовах карантину (за результатами онлайн-анкетування учасників освітнього процесу). [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.sqe.gov.ua/images/materials

Результати опитування батьків «Навчання дітей під час карантину», Освітній омбудсмен України, 08–13 квітня 2020 р. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eo.gov.ua/wp-content/uploads/2020/04/Rezul-taty-opytuvannia-22Navchannia-ditey-pid-chas-karantynu22.pdf

Освіта в Україні: виклики та перспективи, Інформаційно-аналітичний збірник. МОН, ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2020, 293 с. [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app /media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2020/metod-zbirka-osvita-ta-covid-2020.pdf

О. Онищенко, «За дверима “дистанційки”». PO.ua. Освітній портал, 18 травня, 2020. [Електронний ресурс].

Доступно: https://dt.ua/EDUCATION/za-dverima-distanciyki-347954_.html

О. Радчук, «Навчальний рік в онлайні: про наслідки змін в освіті у період карантину», Слово і діло. Аналітичний портал, 15 січня 2021. [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.slovoidilo.ua/2021/01/15/kolonka/aleksandr-radchuk/suspilstvo/navchalnyj-rik-onlajni-pro-naslidky-zmin-osviti-period-karantynu

О. В. Овчарук, І. В. Іванюк, Результати онлайн опитування «Потреби вчителів у підвищенні фахового рівня з питань використання цифрових засобів та ІКТ в умовах карантину»: аналітичні матеріали». Київ, Україна, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/719908/

І. В. Іванюк, О. В. Овчарук, «Результати онлайн опитування готовність і потреби вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ в умовах карантину: 2021. Аналітичний звіт. Київ, Україна. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lib.iitta.gov.ua/724564/

Т. О. Лукіна, «Моніторинг як механізм інформаційного забезпечення управління якістю освіти», Тестування і моніторинг, № 12, с. 16–20, 2007.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.