Готовність викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти до розвитку рефлексії вчителів

Тетяна Палько, Борис Якимчук

Анотація


У статті представлено результати емпіричного дослідження розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти, і відповідно сприяння розвитку рефлексії вчителів викладачами закладів післядипломної педагогічної освіти, особливості розуміння викладачами закладів післядипломної педагогічної освіти сутності та ролі рефлексії в педагогічній діяльності, уявлення про чинники, які детермінують розвиток рефлексії. Окреслено психолого-педагогічні проблеми розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти, визначено когнітивну, афективно-оцінну і регулятивно-процесуальну складові розвитку рефлексії вчителя як професіонала з відповідними критеріями (усвідомленість, позитивне ставлення, дієвість) та рівневу диференціацією розвитку рефлексії. Визначено гендерно-вікові особливості розвитку рефлексії вчителів. Зауважено, що жінки мають дещо вищі, ніж чоловіки, рівні розвитку рефлексії у порівнянні з учителями-чоловіками. Виявлено відмінності в організаційно-професійних чинниках: спеціальності (мотивація до рефлексії у професійній діяльності достатньо виражена у вчителів природничо-математичних дисциплін, дещо менше у вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін, і, меншою мірою – у вчителів початкової школи), типу навчального закладу (у вчителів загальноосвітніх закладів нового типу рівень розвитку рефлексії вищий, ніж у вчителів, котрі працюють у традиційних навчальних закладах). Узагальнено дані емпіричного дослідження, проведеного на базі ДЗВО «Університет менеджменту освіти» та Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти. Вказано на проблеми сприяння розвитку рефлексії вчителів в умовах післядипломної педагогічної освіти: недостатній рівень психологічної готовності викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти до такого виду діяльності, відсутність процесуального забезпечення, особливо в умовах соціальних змін (реформування освіти на всіх рівнях, дистанційне навчання, перехід на інформаційні засоби комунікації)

Ключові слова


рефлексія; рефлексивність; післядипломна педагогічна освіта (ППО); викладачі закладів післядипломної педагогічної освіти; чинники розвитку рефлексії вчителя

Повний текст:

PDF

Посилання


1 М. М. Марусинець, Професійна рефлексія майбутнього вчителя початкових класів: теорія та практика формування: монографія. Івано-Франківськ, Україна, 2012, 420 с.

2 Н. Л. Клячкина, «Условия рефлексивного управления учебной деятельностью студентов», Среднее профессиональное образование, № 1, с. 44–45, 2006.

3 T. V. Pal’ko, «Peculiarities of reflexivity of Ukrainian teachers and its development in terms of postgraduate education», Transylvanian journal of psychology, Vol. 15, № 2, р. 223–234, 2014.

4 В. Я. Никитин, «Внешние факторы профессиональной самореализации преподавателя», Академия профессионального образования; № 3/4, с. 3–8, 2013.

5 В. В. Олейник, «Последипломное педагогическое образование в Украине в контексте среднесрочной стратегии развития ЮНЕСКО на 2014–2021 гг.» на Междунар. науч.‐практ. конф. Реализация стратегии ЮНЕСКО по подготовке педагогических кадров: проблемы и пути внедрения инновационных технологий в образовательное пространство, посвященной празднованию 70‐летия ЮНЕСКО под эгидой десятилетия сближения культур на 2013–2022 годы. Алмата, Казахстан, 2015, с. 26–29.

6 О. І. Бондарчук та ін., Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін. Київ, Україна: НАПН України, ДВНЗ «Ун‐т менедж. освіти», 2014.

7 Н. А. Левшенюк, «Психологічні чинники особистісної готовності викладача післядипломної педагогічної освіти до професійної діяльності в умовах змін», Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», Вип. 6(35), с. 92–107, 2018.

8 Є. Р. Чернишова та ін., Підготовка науково‐педагогічних кадрів у системі післядипломної педагогічної освіти: зміст, організаційні форми, технології. Київ, Україна: НАПН Украı̈ни, ДВНЗ «Ун‐т менедж. освіти», 2014.

9 Б. А. Якимчук, Основні передумови розвитку креативної складової професійного мислення майбутніх педагогів. Вісник національного університету оборони України: зб. наук. праць; В. Осьодло, Ред. Київ: НУОУ, Вип. 4(57), с. 128–135, 2020.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.