Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти».

Олександра Брюховецька

Анотація


У статті проблематизується бачення емпатії у контексті управлінської діяльності. Визначені супречності між новими вимогами суспільства та станом сучасної середньої освіти, її змістом, технологічною та організаційною структурою. Наголошено на необхідності оновлення вимог до професійно важливих якостей керівників закладів загальної середньої освіти. Відзначено, що однією з головних професійно важливих якостей керівника закладу загальної середньої освіти має бути саме управлінська емпатія, яка забезпечує конструктивну професійну взаємодію і включає в себе високий рівень розуміння, чутливості, уважності до внутрішнього світу іншого, співчуття, співпереживання. Визначено і охарактеризовано рівні сформованості управлінської емпатії у керівників закладів загальної середньої освіти: високий, середній, низький. Наведено результати емпіричного дослідження особливостей сформованості управлінської емпатії керівників закладів загальної середньої освіти. Встановлено недостатній рівень сформованості управлінської емпатії у досліджуваних керівників закладів загальної середньої освіти. Виявлено особливості сформованості управлінської емпатії у досліджуваних залежно від організаційно-психологічних чинників на макро- і мікрорівнях. Констатовано доцільність сприяння розвитку управлінської емпатії керівників закладів загальної середньої освіти у процесі професійної підготовки (здобуття вищої освіти) і в умовах післядипломної освіти (підвищені кваліфікації). Наголошено на необхідності оптимізації роботи шкільної психологічної служби та організаційних психологів щодо забезпечення розвиту зазначеної якості на рівні освітньої організації, груп, особистості. Охарактеризовано декілька найбільш дієвих методів, спрямовані на розвиток управлінської емпатії керівників закладів загальної середньої освіти

Ключові слова


емпатія; управлінська емпатія; керівник закладу загальної середньої освіти; управлінська діяльність; особливості управлінської емпатії

Повний текст:

PDF

Посилання


О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Науковий світ, 2008, 318 с.

В. В. Бойко, Коммуникативная толерантность: метод. пособие. Санкт-Петербург, Россия: МАПО, 1998, 23 с.

О. В. Брюховецька, Психологія професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів: монографія. Київ, Україна: Інтерсервіс, 2018, 360 с.

М. Е. Генсон, Керування освітою та організаційна поведінка. Львів, Україна: Літопис, 2002, 384 с.

Л. П. Журавльова, «Емпатія в системі особистісних чинників успішної управлінської діяльності», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць. Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Київ: Наук. світ, Т. I, ч. 20, с. 92–95, 2008.

Л. М. Карамушка, Психологія освітнього менеджменту. Київ, Україна: Либідь, 2004, 424 с.

А. І. Кредісов, Є. Г. Панченко, В. А. Кредісов, Менеджмент для керівників. Київ, Україна, 1999, 556 с.

А. Н. Нурмухаметова, Теоретическая модель руководителя образовательного учреждения: учеб.-метод. пособие; Москов. гуманитарно-социальная академия; каф. психологии личности и педагогики. Москва, Россия, 2002, 20 с.

Психологічний словник / В. І. Войтка; Ред. Київ, Україна: Вища шк., 1982, 214 с.

М. А. Пономарева, Эмпатия: теория, диагностика, развитие: монография. Минск, Беларусь, 2006, 76 с.

І. М. Цимбалюк, Психологія управління: навч. посіб. Київ, Україна: ВД «Професіонал», 2008, 624 с.

Формування психологічної компетентності керівників освітніх організацій в умовах післядипломної педагогічної освіти: наук.-метод. посіб. / О. І. Бондарчук, Л. М. Карамушка, О. В. Брюховецька та ін.; О. І. Бондарчук; Ред. Київ, Україна: Наук. світ, 2012, 190 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.