Державна підсумкова атестація випускників гімназій в умовах карантинних обмежень освітного процесу

Тетяна Лукіна

Анотація


У статті обґрунтовано можливість і доцільність запровадження в Україні різних організаційних моделей проведення державної підсумкової атестації випускників основної середньої школи (гімназії) в умовах дії карантинних обмежень, викликаних пандемією COVID-19. Аналіз результатів досліджень, проведених міжнародними організаціями, дозволив виявити найбільш характерні для європейських країн проблеми реалізації освітнього процесу в умовах карантинних обмежень та зробити акценти на вітчизняних особливостях. Проаналізовано наявні можливості учасників освітнього процесу і системи загальної середньої освіти щодо використання дистанційної форми складання державної підсумкової атестації. Виокремлено та обґрунтовано ключові чинники, що впливають на результативність запровадження дистанційного формату державної підсумкової атестації здобувачів освіти: технічна забезпеченість учнів і педагогів комп’ютерами та іншими цифровими гаджетами; наявність доступу до якісного Інтернету та сформованість в них необхідного рівня цифрової компетентності. Проведено SWOT-аналіз організаційних моделей державної підсумкової атестації та експертну оцінку вагомості сильних і слабких внутрішніх чинників та переваг і загроз оточуючого середовища. З’ясовано, що основними труднощами при реалізації зазначених моделей є: можливість порушення рівності доступу до освіти для менш конкурентоспроможних дітей, збільшення витрат на організацію та проведення іспитів, нестабільність епідеміологічної ситуації в регіоні, складність забезпечення безпечного середовища під час проведення іспитів, ймовірність технічних збоїв під час трансляції завдань, недостатня цифрова компетентність здобувачів освіти та правова неврегульованість окремих питань. Обґрунтовано, що з об’єктивних причин жодна з організаційних моделей не здатна забезпечити високу достовірність результатів складання державної підсумкової атестації, не є універсальною і не може бути поширена на всі без винятку заклади загальної середньої освіти та на всю територію України. Найбільш доцільним виявляється формування різних комбінацій цих моделей на розсуд органів місцевої влади, виходячи з наявної на час їх впровадження епідеміологічної ситуації у тому чи іншому районі або області. Сформульовано рекомендації щодо можливостей поширення у перспективі дистанційних форм проведення державної підсумкової атестації в системі загальної середньої освіти в Україні з урахуванням виявлених недоліків і можливих загроз їх реалізації

Ключові слова


державна підсумкова атестація; випускники гімназій; організаційна модель; дистанційна форма; карантинні обмеження; аналіз; ризики; можливості; переваги; недоліки

Повний текст:

PDF

Посилання


Міністерство освіти і науки України (2013, Квіт. 25). Наказ № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» (із змінами, внесеними згідно з наказами Міністерства освіти і науки № 660 від 01.06.2013 та № 761 від 14.07.2015). [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Tex

Т. О. Лукіна, «Загрози реалізації державної політики протидії обмеженню рівного доступу до освіти в Україні», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. Серія «Управління та адміністрування», Вип. 9(38), 100 с., с. 10–33, 2019. DOI: https://doi.org/10.32405/2522‐9958‐9(38)‐10‐33

І. Совсун, «Нова освітня реальність: які виклики ставить карантин перед школою, та як дати їм раду. П’ять кроків, необхідних для української освіти в умовах пандемії», Іnter-fax-Україна: інформаційне агентство, 10 квітня, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ua.interfax.com.ua/news/blog/653796.html

К. Хорощак, «Про дистанційне навчання, закінчення навчального року, фінансування та плани: інтерв’ю з очільницею МОН Любомирою Мандзій», Українська правда. Життя, 13 квітня, 2020. [Електронний ресурс].

Доступно: https://life.pravda.com.ua/society/2020/04/13/240555/

І. Коберник, «Оцінювання в дистанційному навчанні: запитання-відповіді». Нова українська школа, 20 березня, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/questions/otsinyuvannya-v-dystantsijnomu-navchanni-zapytannya-vidpovidi/

П. Стефаненко, «Теоретичні і методичні засади дистанційного навчання у вищій школі», дис. д-ра наук, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти АПН України. Київ, 2003.

Г. Проценко, «Проектування інформаційного простору загальноосвітнього навчального закладу», дис. канд. наук, Ін-т інформац. технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2012.

С. Литвинова, «Теоретико-методичні основи проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу», дис. д-ра наук, Ін-т інформац. технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2016.

О. Мерзлікін, «Хмарні технології як засіб формування дослідницьких компетентностей старшокласників у процесі профільного навчання фізики», дис. канд. наук, Ін-т інформац. технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2016.

О. Рибалко, «Проектування електронних освітніх ресурсів навчання математики в початковій школі з використанням систем Adobe Flash», дис. канд. наук, Ін-т інформац. технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2017.

Policy brief: education during COVID-19 and beyond. Union Nations. [Online]. Available: https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/08/sg_policy_brief_covid-19_and_education_august_2020.pdf

United Nations Development Programme (UNDP). COVID-19 and human development: Assessing the crisis, envisioning the recovery, 2020. Human Development Perspectives, 2020. New York: UNDP. [Online]. Available: http://hdr.undp.org/en/hdp-covid

UNESCO, Global Education Monitoring (GEM) Report, 2020. Inclusion and education: all means all, 2020. [Online].

Available: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373718

Educational inequalities in Europe and physical school closures during Covid-19. European Commission. [Online].

Available: https://ec.europa.eu/jrc/sites/jrcsh/files/fairness_pb2020_wave04_covid_education_jrc_i1_19jun2020.pdf

UNICEF, «How involved are parents in their children’s learning? MICS6 data reveal critical insights». Unicef connect. Evidence for action. [Online]. Available: https://blogs.unicef.org/evidence-for-action/parental-involvement-childrens-learning

UNESCO-UNICEF-World Bank joint database, May – June 2020. [Online]. Available: http://tcg.uis.unesco.org/survey-education-covid-school-closures

UNESCO. Distance learning solutions. [Online].

Available: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/solutions

UNESCO. National learning platforms and tools: Ukraine. [Online]. Available: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/nationalresponses

M. Kaffenberger, «Modeling the long-run learning impact of the COVID-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss», RISE Insight Series. 2020/017, 4 June, 2020. [Online].

Available: https://doi.org/10.35489/BSG-RISE-RI_2020/017

Matt Krents and others, «Easing the COVID-19 burden on working parents», BCG, Boston Consulting Group, 21 May, 2020. [Online]. Available: https://www.bcg.com/publications/2020/helping-working-parents-ease-the-burden-of-covid-19

Міністерство освіти і науки України (2018, Січ. 07). Наказ № 1369 «Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації» (із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки № 221 від 18.02.2019, № 246 від 19.02.2020). [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0008-19#Text

Міністерство освіти і науки України (2020, Квіт. 16). Лист № 1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019–2020 навчального року». [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/72975/

Міністерство освіти і науки України (2015. Лип. 14). Наказ № 761 «Про затвердження змін до Положення про дистанційне навчання». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0923-15#n11

А. Іванців, «Залежність від людськості. Як школа справляється з викликами карантину та онлайн-освіти», LB.ua., 01 травня 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://lb.ua/society/2020/05/01/456533_zalezhnist_vid_lyudskosti_yak_shkola.html

О. Онищенко. «За дверима "дистанційки"». OP.ua. Освітній портал, 18 травня, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://op.ua/news/osvita-v-ukraini/za-dverima-distanciyki---oksana-onischenko

«Освіта і пандемія: що українці думають про дистанційне навчання та як оцінюють ЗНО», Фонд Демократичні ініціативи імені Ілька Кучерева, 31 липня, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://dif.org.ua/article/osvita-i-pandemiya-shcho-ukraintsi-dumayut-pro-distantsiyne-navchannya-ta-yak-otsinyuyut-zno

«Профіль українського вчителя і директора: що ми про них знаємо», Медіа Освіторія, 20 травня 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://osvitoria.media/experience/profil-ukrayinskogo-vchytelya-i-dyrektora-shho-my-pro-nyh-znayemo/

В. Топол, «Освіта може стати більш суспільною справою, а не просто послугою. Засновник PISA про школи після пандемії»: конспект виступу Андреаса Шляйрера, НУШ Нова українська школа, 30 травня, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/articles/osvita-mozhe-staty-bilsh-suspilnoyu-spravoyu-a-ne-prosto-poslugoyu-zasnovnyk-pisa-pro-shkoly-pislya-pandemiyi/

«Динаміка користування Інтернет в Україні»: травень, 2017». Київський міжнародний інститут соціології: прес-реліз. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=705&page=2

Державна служба статистики України. Доступ домогосподарств України до Інтернету (за даними вибіркового опитування домогосподарств, проведеного у січні 2019 року). Статистичний збірник. Київ, Україна, 2019. 45 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/2019/zb/07/zb_Internet_2018.pdf

Проникнення інтернету в Україні: методологія дослідження. Factum Group, март, 2019. [Електронний ресурс].

Доступно: https://inau.ua/sites/default/files/file/1910/dani_ustanovchyh_doslidzhen_iii_kvartal_2019_roku.pdf

А. Лотоцька, О. Пасічник, Організація дистанційного навчання в школі: метод. рек. Київ, Україна, 2020. [Електронний ресурс].

Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita-2020.pdf

Л. Гриневич, «Освіта після пандемії. Ч. 2. Тренди майбутнього шкільної освіти», НУШ Нова українська школа, 28 квітня, 2020. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nus.org.ua/view/osvita-pislya-pandemiyi-chastyna-2-trendy-majbutnogo-shkilnoyi-osvity/

М. Скиба, «Новий навчальний рік: як може змінитися модель навчання», Слово і діло. Аналітичний портал, 3 липня, 2020. [Електронний ресурс].

Доступно: https://www.slovoidilo.ua/2020/07/03/pogljad/suspilstvo/novyj-navchalnyj-rik-yak-mozhe-zminytysya-model-navchannya


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.