Психологічні особливості взаємозв’язку емоційного інтелекту та креативності студента

Вікторія Фурман

Анотація


У статті окреслено психологічні особливості взаємозв’язку емоційного інтелекту та креативності студентської молоді. Розглянуто дефініцію ключових понять і проаналізовано результати теоретичних та емпіричних наукових розвідок представленої проблематики. Підкреслено, що на етапі свого розвитку сучасне українське суспільство перебуває у трансформаційному стані, переживаючи вплив різноманітних тригерів: політичної нестабільності, економічної кризи, пандемії COVID-19. У таких нестабільних умовах особистість намагається уникнути впливу цих тригерів, прагне стабільності існування та збереження власного психічного здоров’я. Зазначено, що ключовими аспектами позитивних трансформацій студентської молоді та її швидкої адаптації до мінливих умов сьогодення є психологічна готовність до змін, розвинутий емоційний інтелект, особистісна креативність, прагнення до збереження психічного здоров'я тощо. Все це є необхідним для успішного виконання життєвих та навчальних завдань студента. Охарактеризовано актуальність підтримки та розвитку взаємозв’язку емоційного інтелекту та креативності студента. У результаті теоретичного та практичного аналізу встановлено, що інтелектуальна здібність є основою для нових ідей, бачення проблеми з різних кутів, подолання меж повсякденної свідомості, уміння переконувати інших у цінності своєї ідеї, і інструментом цього інтелектуального процесу є креативний та емоційний потенціал особистості. Визначено, що студенти мають основу для розвитку креативного потенціалу через переживання нових емоційних станів та генерування нових емоцій та нових креативних ідей. Зазначено, що рівень такої здатності залежить від ступеня новизни, змін форм стандартних емоцій, які переживає студент в процесі навчання в університеті

Ключові слова


емоційний інтелект; креативність; рефлексивність; інтегративний рівень ЕQ; парціальний рівень EQ; емоційна обізнаність; саморегуляція

Повний текст:

PDF

Посилання


В. В. Зaрицькa, «Емоційний інтелект як складова готовності особистості до професійної діяльності», Вісник Харківського нац. пед.. ун-ту ім. Г. С. Сковороди, Психологія. Харків, Україна: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, Вип. 49, с. 80–85, 2014.

Т. В. Шиян, «Розвиток емоційного інтелекту студентів молодших курсів засобами дисципліни "Англійська мова за професійним спрямуванням"», Наукові праці Чорноморського держ. ун-ту ім. Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія», Педагогіка, Т. 199, вип. 187, с. 92–95, 2012.

С. П. Дерев’янко, «Емоційний інтелект як чинник соціально-психологічної адаптації особистості до студентського середовища», автореф. дис. канд. наук. Київ, Україна, 2009, 51 с.

Г. А. Кошонько, «Розвиток емоційного інтелекту студентів-психологів», Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України, Педагогічні та психологічні науки, Вип. 4, с. 341–350, 2013.

Д. Гоулман, Емоційний інтелект; пер. з англ. С. Л. Гумецької. Харків, Україна: Віват, 2018, 512 с.

R. Bar-On, J. G. Maree, M. J. Elias, Educating People to Be Emotionally Intelligent. Portsmouth, NH: Heinemann Educational Publishers, 2005, 344 р.

J. D. Mayer, A. T. Panter & D. R. Caruso, «Does personal intelligence exist? Evidence from a new ability-based measure», Journal of Personality Assessment, р. 124–140, 2012.

P. Salovey, D. Sluyter, Emotional Development and Emotional Intelligent: Educational Implications. New York, USA: Basic Books, 1997, 288 р.

C. Saarni, R. Thompson, The Development of Emotional Competence. The Guilford Press Paperback, 1999, 381 p.

E. Thorndike, Educational Psychology. Edition Paperback, 2015, 186 p.

Дж. Гилфорд, «Три стороны интеллекта», Психология мышления. Москва, Россия: Прогресс, 1969, с. 433–456.

К. Штайнер, Ð­Ð¼Ð¾Ñ†Ð¸Ð¾Ð½Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð³Ñ€Ð°Ð¼Ð¾Ñ‚Ð½Ð¾ÑÑ‚ÑŒ: интеллект Ñ Ñердцем. РуководÑтво по улучшению личных и профеÑÑиональных отношений. Киев, Украина: ТОВ «ÐВП «Ð?нтерÑервиÑ», 2016, 303 Ñ.

Г. Гарднер, Структура раз ума: Ñ‚ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¼Ð½Ð¾Ð¶ÐµÑтвенного интеллекта. МоÑква, РоÑÑиÑ: ООО «Ð?. Д. ВильÑмÑ», 2007, 215 Ñ.

E. Torrance, «Scientific views of creativity and factors affecting its growth», Daedalus: Creativity and Learning, 1965, р. 663–679.

F. Barron, Creative person and creative process. Holt, Rinehart and Winston, 1969, 212 р.

R. Sternberg, «Culture and intelligence», American psychologist, 59(5), р. 325–338, 2004.

S. Mednick, «The associative basis of the creative process», Psychol. Rewiew, № 2, р. 220–232, 1969.

Д. Макклеланд, Мотивация человека. Санкт-Петербург, Россия, 2007, 672 с.

C. Taylor, «Cultirating multiple creative talents in students», Journal for the Education of the Giften, Vol. 8, р. 187–198, 1985.

D. Feldman, «Creativity: Dreams, insights, and transformations», The Nature of creativity: Contemporary psychological perspectives. Cambridge University Press, 1988, р. 271–297.

Е. П. Ð?льин, ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ñ‚Ð²Ð¾Ñ€Ñ‡ÐµÑтва, креативноÑти, одаренноÑти. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Питер, 2009, 448 Ñ.

Ð. П. ФетиÑкин, Ð’. Ð’. Козлов, Г. Ðœ. Мануйлов, «ДиагноÑтика «Ñмоционального интеллекта» (Ð. Холл)», Социально-пÑихологичеÑÐºÐ°Ñ Ð´Ð¸Ð°Ð³Ð½Ð¾Ñтика Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти и малых групп. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Ð?н-та ПÑихотерапии, 2002, Ñ. 57–59.

Ð?. Ð’. БелÑнина, Ðœ. Ðœ. Крекова, Л. Ðœ. Фомичева, ТеоретичеÑкие оÑновы пÑиходіагноÑтики. МоÑква, РоÑÑиÑ, ООО ДиректМедиа, 2020, 181 Ñ.

Н. П. Фетискин, В. В. Козлов, Г. М. Мануйлов, «Диагностика личностной креативности (Е. Е. Туник)», Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. Москва, Россия, 2002, с. 59–64.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.