Механізми формування ефективної системи управління в освіті України на основі європейського досвіду

В’ячеслав Супрун

Анотація


У статті розглянуто конституційні засади державного управління освітою як галузі соціального управління і державної діяльності, проаналізовано теоретичні аспекти формування нових механізмів впливу держави на реформування освітньої галузі України, формування ефективної системи управління розвитком освіти України в сучасних умовах децентралізації та становлення державно-громадського управління на основі європейського досвіду. Окреслено основні завдання щодо розвитку партнерства органів управління освітою та організацій громадянського суспільства в сучасних умовах реформування освіти в Україні. Умовою ефективного управління освітою постає збалансований розподіл повноважень, прав та відповідальності органів освіти і науки як на загальнодержавному, так і на регіональному та місцевому рівнях, врегулювання механізму взаємовідносин органів виконавчої влади та самоврядування щодо забезпечення функціонування як системи освіти в цілому, так і конкретного закладу освіти в умовах децентралізації управління та суспільних змін щодо формування державної освітньої політики, освітньої, науково-дослідницької, методичної, фінансово-економічної діяльності у межах визначених чинним законодавством повноважень. Важливого значення набуває науково-теоретичне обґрунтування державно-громадської моделі управління в закладах освіти різних типів та підпорядкування, розробка рекомендацій з провадження та розвитку ефективного управління в освіті у цілому як пріоритет державної освітньої політики України в сучасних умовах модернізації освіти та децентралізації управління. У статті зроблено спробу аналізу наукового розуміння поняття, змісту та принципів державно-громадського управління у сфері освіти; досліджено науково-методологічні основи державно-громадського управління закладами освіти, розглянуто сутність та особливості впровадження громадського самоврядування та державно-громадського управління в діяльності сучасного закладу освіти; розглянуто сутність та особливості впровадження публічно-приватного (державно-приватного) партнерства у сфері освіти; досліджено та розглянуто можливість інституалізації процесів децентралізації управління у сфері освіти та створення відповідних механізмів їх реалізації

Ключові слова


освіта; механізми; управління; модель управління; децентралізація; оптимізація; державно-громадське управління; самоврядування; автономія

Повний текст:

PDF

Посилання


В. Андрущенко, «Державно-громадський характер управління освітою», Вища освіта України, № 3, с. 5–8, 2011.

Біла книга національної системи освіти України, В. Г. Кремень, Ред; Академія пед. наук України. Київ, Україна, 2009, 185 с.

Верховна Рада України (2017, Верес. 05). Закон України № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Л. А. Гаєвська, Становлення державно-громадської системи управління освітою на місцевому рівні (80-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.). Умань, Україна: Видавництво «Софія», 2007, 63 с.

В. А. Грабовський, «Державно-громадське управління загальною середньою освітою на районному рівні», дис. канд. наук. Київ, Україна, 2006, 233 с.

Л. М. Гриневич, «Тенденції децентралізації управління базовою освітою в сучасній Польщі», автореф. дис. канд. наук; Інститут педагогіки АПН України. Київ, 2005, 26 с.

Кабінет Міністрів України (1993, Листоп. 03). Про Державну національну програму «Освіта» (Україна ХХІ століття) № 896. [Електронний ресурс].

Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF

Г. В. Єльникова, «Теоретичні підходи до моделювання державно-громадського управління», Директор школи, № 40(280), с. 10–11, 2003.

С. В. Королюк, «Особливості громадсько-державного управління в діяльності сучасної школи». Теорія та методика управління освітою, № 3, 2010. [Електронний ресурс].

Доступно: http://tme.umo.edu.ua/docs/3/10kormsa.pdf.

В. Кремень, «Державно-громадська модель управління освітніми змінами», Директор школи, № 4, 2001.

І. П. Лопушинський, О. І. Ковнір, «Стан та перспективи реформування освіти в умовах децентралізації влади в Україні», Теорія та практика державного управління і місцевого самоврядування: електронне наук. фахове вид. Херсонського національного технічного ун-ту, № 1, 2017.[Електронний ресурс]. Доступно: http://el-zbirn-du.at.ua/.

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, Цілі сталого розвитку, Україна: Національна доповідь 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=938d9df1-5e8d-48cc-a007-be5bc60123b8&tag=TSiliStalogoRozvitku

Міністерство освіти і науки України (2001, Лют. 05). Наказ «Про затвердження Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу» № 45. [Електронний ресурс]. Доступно: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/3079/.

О. Михайленко, «Державно-громадське управління освітою», Директор школи. Київ, Україна, № 1, с. 46–51, 2007.

Н. І. Клокар, Г. Г. Науменко, Л. В. Гунько, «Освіта в ОТГ: нові підходи до управління в умовах децентралізації влади», Рідна школа. Київ, Україна, № 11/12, С. 27–31, 2017.

Л. І. Паращенко, «Механізми державного управління загальною середньою освітою в контексті національної стратегії розвитку освіти», Державне управління: удосконалення та розвиток, № 1, 2012.

К. А. Постол, «Державно-громадська модель управління освітою як напрямок сучасного державотворення в Україні», Право, Вип. 24, с. 221–226, 2014. (Серія 18 «Економіка і право»). [Електронний ресурс]. Доступно: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/7386/1/Postol.pdf.

Президент України (2002, Квіт. 17). Указ Президента України «Про Національну доктрину розвитку освіти» 347/2002. [Електронний ресурс]. Доступно: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Президент України (2013, Черв. 25). Указ Президента України «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» 344/2013. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013.

Реформування освіти в Україні: державно-управлінський аспект / Н. Г. Протасова, В. І. Луговий, Ю. О. Молчанова [та ін.]; Н. Г. Протасова, Ред. Київ – Львів, Україна: НАДУ, 2012, 456 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://academy.gov.ua/NMKD/library_nadu/Navch_Posybniky/43149163-90e1-4bdb-a2f2-d04dd0c9cbc9.pdf.

Н. Тарасенко, Децентралізація освіти в Україні: плани, проблеми, перспективи. [Електронний ресурс] Доступно: http://xn-80aid1auz.xn-80ao2a3f.xn-j1amh/160-detsentralizatsiya-osviti-v-ukrajini-plani-problemi-perspektivi-2.html.

Л. Юрчук, «Тенденції децентралізації управління освітою в Україні», Вісник Національної академії держ. управління при Президентові України. [Електронний ресурс].

Доступно: http://visnyk.academy.gov.ua/wp-content/uploads/2013/11/2009-4-36.pdf.

United Nations. Ukraine. Цілі сталого розвитку в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: http://sdg.org.ua/ua/pro-hlobalni-tsili/quality-education.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.