Теоретична операціоналізація поняття «конструктивна конфліктність» особистості

Богдан Бортун

Анотація


Статтю присвячено висвітленню методологічних основ процедури теоретичної операціоналізації поняття «конструктивна конфліктність» особистості. Операціоналізація поняття «конструктивна конфліктність» спрямована на пошук сутності і наведення емпіричних доказів існування цього словосполучення й послідовне наповнення його теоретичним змістом. Рух за лінією теоретичної операціоналізації феномена розпочато з методології, а не з конкретної теорії, яка спроможна не лише реалізувати власний пояснювальний потенціал, але й обмежити мислення дослідника вихідною аксіоматикою. Методологічним підґрунтям для визначення поняття «конструктивна конфліктність» виступає феномен конфліктності. Виявлено, що конфліктність є неодмінною властивістю особистості, яка виявляється у своєрідному емоційному тяжінні до періодичної драматизації стосунків і посиленні міжособистісного напруження. Конфліктність, як будь-яке конфліктне явище, доцільно розглядати крізь призму дихотомічного, полярного характеру. По відношенню до конфліктності можна виокремити два полюси, з одного боку це деструктивна, а з іншого конструктивна конфліктність. Численні дослідження, пов’язані з проблемами конфлікту, «підживлюють» здебільшого внутрішні передумови та прояви деструктивної конфліктності. З’ясовано, що дотепер не існує єдиного дослідницького підходу до тлумачення поняття «конструктивна конфліктність», яке не має чітких меж та означень. Суттєвим моментом операціоналізації поняття «конструктивна конфліктність» є акцент на позитивному, прагматичному аспекті конфліктності, що сприяє соціальній сміливості, здатності впевнено та аргументовано вирішувати протиріччя. Змістовий аналіз дефініцій, які мають семантичну схожість уможливив значно розширити горизонти для розуміння, а отже чіткої операціоналізації поняття «конструктивна конфліктність». Здійснений аналіз дозволив з’ясувати вузлові аспекти дослідження проблеми конструктивної конфліктності. Теоретична операціоналізація поняття «конструктивна конфліктність» уможливила розуміння її як інтегративної здатності особистості до розгорнутої категоризації предмета конфлікту і рефлексії його наслідків, генерування нових сенсів в конфліктній ситуації, трансформації будь-якого протиріччя в позитивне русло, контекстуального визначення ефективної стратегії поведінки

Ключові слова


конфліктність; теоретична операціоналізація; емпіричні індикатори; конструктивна конфліктність; інтегративна здатність

Повний текст:

PDF

Посилання


К. К. Платонов, Мои личные вÑтречи на великой дороге жизни (воÑÐ¿Ð¾Ð¼Ð¸Ð½Ð°Ð½Ð¸Ñ Ñтарого пÑихолога); Ð. Д. Глоточкина, Ð. Л. Журавлева, Ð’. Ð. Кольцовой та Ð’. Ð. ЛоÑкутова, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?н-Ñ‚ пÑихологии РÐÐ, 2005.

Н. В. Гришина, Психология конфликта. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2008.

Л. А. Петровская, К вопросу о природе конфликтной компетентности. Москва: Москов. гос. ун-т, 2007.

Ðœ. Ðœ. Кашапов, «СобытийноÑÑ‚ÑŒ Ð¼Ñ‹ÑˆÐ»ÐµÐ½Ð¸Ñ ÐºÐ°Ðº реÑÑƒÑ€Ñ ÐºÐ¾Ð½Ñтруктивной конфликтноÑти личноÑти»; ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ ÐºÐ¾Ð½Ñтруктивной конфликтноÑти личноÑти; Ð. Ð’. Карпова и Ðœ. Ðœ. Кашапова, Ред.; ЯроÑлавль, РоÑÑиÑ: Ð?ндиго, 2013, Ñ. 44–63.

В. Е. Клочко, О. М. Краснорядцева, «Особенности операционализации понятия "инновационный потенциал личности"», Вестник Томского гос. ун-та, № 339, с. 151–154, 2010. [Электронный ресурс]. Доступно: http:vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000448730

Т. В. Дуткевич, «Психологічний зміст поняття конфліктності», Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка, № 20, с. 192–200, 2013.

Т. В. Черняева, Конфликтность как учебно-важное качество студентов. Ярославль, Россия: Канцлер, 2007.

Ð. Я. Ðнцупов, Ð. Ð?. Шипилов, КонфликтологиÑ. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Питер, 2013.

Ð’. І. Ілійчук, СаморегулÑÑ†Ñ–Ñ Ð¿Ñ–Ð´Ð»Ñ–Ñ‚ÐºÑ–Ð² у подоланні конфліктної поведінки. Київ, Україна: ЛÐ?БІДЬ, 1996.

В. А. Лабунская, Ю. А. Менджерицкая та Е. Д. Бреус, Психология затрудненного общения. Москва, Россия: Академия, 2001.

Г. В. Ложкін, та Н. Ю. Волянюк, «Психологія конфліктної взаємодії у військовому колективі», Вісник Національної академії оборони України, № 3(7), с. 64–68, 2008.

Г. Г. Бекмаганбетова, «К вопросу о формировании конфликтной компетентности в младшем школьном возрасте», Начальная школа плюс До и После, № 4, с. 83–85, 2009.

Н. А. Дзараева, «Воспитание дисциплинированности у студентов 1–2 курсов медицинского вуза в педагогическом процессе как фактор формирования их конфликтной компетентности», дис. канд. наук. Пермь, 2003.

О. Н. Лукашонок, Конфликтологический этюд для учителя. Москва, Россия: Рос. пед. агентство, 1998.

M. Deutsch, Constructive Conflict Management for the World Today. 2011. doi:10.1007/978-1-4419-9994-8_13.

Г. В. Ложкін, та Н. І. Пов’якель, Психологія конфлікту: теорія і сучасна практика. Київ, Україна: Професіонал, 2007.

Ð. Ð?. Леонов, ВлиÑние Ñубъективных факторов на разрешение конфликтных Ñитуаций. МоÑква, РоÑÑиÑ: Барма, 2003.

N. I. Leonov, M. M. Glavatskikh, Changing the image of a conflict situation while training school students in mediation skills. 2017. doi:10.11621/pir.2017.0211.

Л. Ð. Козер, Функции Ñоциального конфликта. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?деÑ-ПреÑÑ, Дом интеллектуал, 2000.

Ðœ. Дойч, Разрешение конфликта (конÑтруктивные и деÑтруктивные процеÑÑÑ‹). МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд. МоÑков. пÑихолого-Ñоциального ин-та, 2005.

R. E. Walton, Managing Conflict. New York, USA: Addison-Wesley, 1987.

J. Scott, Social network analysis: а handbook. Sage Publications, Inc. 1991.

T. Peter Coleman, Constructive Conflict Resolution and Sustainable Peace. 2012. doi:10.1007/978-1-4614-3555-6_3.

Ð?. Ð’. Серафимович, та Ð?. Ð. Саидова, «ОÑобенноÑти Ð¿Ñ€Ð¾Ð³Ð½Ð¾Ð·Ð¸Ñ€Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð¸ Ñтратегии Ð¿Ð¾Ð²ÐµÐ´ÐµÐ½Ð¸Ñ Ð² проблемных, конфликтных и ÑтреÑÑовых ÑитуациÑÑ… как показатель пÑихологичеÑкой компетентноÑти у медицинÑких работников (на примере медÑеÑÑ‚Ñ‘Ñ€)», ЯроÑлавÑкий пÑихологичеÑкий веÑтник, â„– 15, Ñ. 150–157, 2005.

О. Ð?. Щербакова, КонтекÑÑ‚Ñ‹ в конфликтологии. МоÑква, РоÑÑиÑ: МГТУ им. Ðœ. Ð. Шолохова, 2003.

Ð. Ðœ. МитÑева, КонфликтологичеÑÐºÐ°Ñ ÐºÐ¾Ð¼Ð¿ÐµÑ‚ÐµÐ½Ñ‚Ð½Ð¾ÑÑ‚ÑŒ будущего ÑпециалиÑта как предмет научного иÑÑледованиÑ. Орел, РоÑÑиÑ: Орлов. гоÑ. ун-Ñ‚ им. Ð?. С. Тургенева, 2012.

А. В. Карпов, «Рефлексивность как психическое свойство и методика ее диагностики», Психологический журнал, № 24(5), с. 45–57, 2003.

М. Тевосян, «Творческое мышление в конфликтной ситуации», Wisdom, cyberleninka, 2014. [Электронный ресурс]. Доступно: https:.cyberleninka.ru/article/n/tvorcheskoe-myshlenie-v-konfliktnoy-situatsii/viewer

Б. Ð?. ХаÑан, ПÑихотехника конфликта и ÐºÐ¾Ð½Ñ„Ð»Ð¸ÐºÑ‚Ð½Ð°Ñ ÐºÐ¾Ð¼Ð¿ÐµÑ‚ÐµÐ½Ñ‚Ð½Ð¾ÑÑ‚ÑŒ. КраÑноÑÑ€Ñк, РоÑÑиÑ: ФМЗ, 2003.

Б. Д. Эльконин, Ð?дентичноÑÑ‚ÑŒ, потенциал, и перÑпектива человека в реальноÑти образованиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ, 2006.

Х. Майалла, Трансформация конфликтов: комплексная задача, Berghof Foundation, 2007. [Электронный ресурс]. Доступно: https:.www.berghof-foundation.org/fileadmin/Eds.aktion/Publications/

Handbook/Articles/russian_miall_handbook.pdf

J. P. Lederach, Preparing for Peace: Conflict Transformation Across Cultures. New York, USA: Syracuse, 1995.

R. Va¨yrynen, To Settle or to Transform? Perspectives on the Resolution of National and International Conflicts . New Directions in Conflict Theory: Conflict Resolution and Conflict Transformation. London, United Kingdom: Sage, 1991.

С. Л. Рубинштейн, Основы общей психологии. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2004.

Ф. Е. Василюк, Переживание и молитва (опыт общепсихологического исследования). Москва, Россия: Смысл, 2005.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.