Взаємозв’язок самодовіри та життєстійкості в контексті професійної підготовки майбутніх психологів

Світлана Шевченко

Анотація


У статті розглянуто проблему взаємозв’язку самодовіри та життєстійкості в контексті професійної підготовки майбутніх психологів. На основі теоретичного аналізу наукових досліджень визначено зміст понять «життєздатність» та «життєстійкість». Визначено, що самодовіра виступає як певний гіпотетичний конструкт, що дозволяє людині обрати певну ціннісну позицію стосовно самої себе, до світу і, виходячи з цієї позиції, вибудовувати власну стратегію життєдіяльності. Життєздатність і життєстійкість забезпечують внутрішню психологічну безпеку людини, що визначає її нормативну життєдіяльність. Життєздатність обумовлює несприйнятливість до складних зовнішніх впливів, вона формується і розвивається впродовж життя людини. Життєстійкість розуміється як специфічна, індивідуальна риса характеру людини, що віднесена до області підвищення результативності, успішності, адаптації особистості, подолання стресу у зв’язку з важкими життєвими обставинами. Навчальну діяльність під час оволодіння професією психолога з її академічним та інформаційним перевантаженням можна віднести до так званих «екстремальних умов», причому у таких умовах має відбуватися зростання самодовіри особистості та її впевненості у власних силах для самореалізації у майбутній професійній діяльності. У попередніх дослідженнях нами виділено найбільш важливі внутрішньо особистісні кореляти довіри до себе у майбутніх психологів: самоефективність, наполегливість, локус контролю, адаптація та подолання, духовність. Самодовіра майбутнього психолога, яка розвивається на етапі навчання, неможлива без повної включеності до освітнього процесу, здатності діяти за відсутності надійних гарантій успіху, часом на власний ризик.  У контексті цього, доопрацьовано внутрішні індивідуальні ресурси для розвитку самодовіри майбутніх психологів у процесі професійної підготовки способом поповнення її ключовими складовими життєстійкості особистості: включеністю, контролем та прийняттям ризиків.


Ключові слова


самодовіра; життєздатність; життєстійкість; життєдіяльність; включеність; контроль; прийняття ризиків; майбутні психологи

Повний текст:

PDF

Посилання


I. Arnold Goldberg, «Progress in Self Psychology», [Electronic resource], Pluralism in Self Psychology, Vol. 15. 2014. Аvailable: https://www.crcpress.com/Progress-in-Self-Psychology-V-15-Pluralism-in-Self-Psychology/Goldberg/p/book/9781138005525

Keith Lehrer, Self-Trust: A Study of Reason, Knowledge, and Autonomy. [Electronic resource]. 1st Edition, Kindle Edition. Clarendon Press, 1997. Аvailable: https://it.b-ok2.org/book/1045027/7bfd3a

Т. П. Скрипкина, «Доверие к себе как условие развития личности», Вопросы психологии, № 1, с. 95–103, 2002.

С. В. Шевченко, «Психологічні особливості розвитку довіри до себе у майбутніх психологів», дис. канд. наук, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка Нац. академії пед. наук України. Київ, Україна, 2018, 260 c.

Э. Ф. Зеер «Социально-психологические аспекты развития жизнеспособности и формирования жизнестойкости человека», [Электронный ресурс], Педагогическое образование в России, № 8, с. 69–76, 2015. Доступно: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialno-psihologicheskie-aspekty-razvitiya-zhiznesposobnosti-i-formirovaniya-zhiznestoykosti-cheloveka

Н. В. Закерничная «Теоретическое осмысление понятия жизнестойкости в отечественных и зарубежных исследованиях», Ученые записки Забайкальского гос. ун-та, Т. 11, № 5, с. 61–66, 2016.

Е. Ð?. РаÑÑказова «Динамика ÑмыÑла в процеÑÑе ÑÐ¾Ð²Ð»Ð°Ð´Ð°Ð½Ð¸Ñ Ñ Ñ‚Ñ€ÐµÐ²Ð¾Ð³Ð¾Ð¹Â», Проблема ÑмыÑла в науках о человеке (к 100-летию Виктора Франкла), на Междунар. конф., Д. Ð. Леонтьев, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: СмыÑл, 2005, Ñ. 175–189.

D. R. Evan, J. R. Pellizzari, B. J. Culbert, M. E. Metzen, «Personality, marital, and occupational factors associated with quality of life», Journal of Clinical Psychology, Vol. 49, No. 4, р. 377–475, 1993.

Г. Ð?. БориÑов, Ð. Ð. Печеркина, «ЖизнеÑпоÑобноÑÑ‚ÑŒ как уÑловие профеÑÑионального Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти», ПедагогичеÑкое образование в РоÑÑии, â„– 11, Ñ. 72–75, 2015.

Ð. Ð’. Махнач, Ð. Ð?. Лактионова, «ЖизнеÑпоÑобноÑÑ‚ÑŒ подроÑтка: понÑтие и концепциÑ», ПÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð°Ð´Ð°Ð¿Ñ‚Ð°Ñ†Ð¸Ð¸ и ÑÐ¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñреда: Ñовременные подходы, проблемы, перÑпективы. МоÑква, РоÑÑиÑ, 2007, Ñ. 290–312.

S. R. Maddi, D. M. Khoshaba, «Hardiness and Mental Health», Journal of Personality Assessment, Vol. 63, n 2, pр. 265–274, 1994.

Н. В. Закерничная «Теоретическое осмысление понятия жизнестойкости в отечественных и зарубежных исследованиях», Ученые записки Забайкальского гос. ун-та, Т. 11, № 5, с. 63, 2016.

О. С. Советова, «Ð?нновативные диÑпозиции личноÑти, их взаимоÑвÑзь и влиÑние на отношение к Ñоциальным изменениÑм», диÑ. канд. наук. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ, 1991, 188 Ñ.

І. М. Біла «Індивідуальні особливості сприймання, їх роль у конструюванні реальності», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць, Психологія творчості, Т. ХІІ, вип. 15, с. 62–68, 2012.

С. В. Шевченко, «Теоретична модель розвитку довіри до себе у майбутніх психологів», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць, Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія, Т. 1, вип. 45, с. 150–156, 2016.

О. Чиханцова, «Життєстійкість та її зв’язок із цінностями особистості», Проблеми сучасної психології, Вип. 42, с. 211–231, 2018.

Ð. Ð?. Ватолина «ОÑобенноÑти взаимоÑвÑзи Ð´Ð¾Ð²ÐµÑ€Ð¸Ñ Ðº Ñебе, жизнеÑтойкоÑти и Ñамоорганизации деÑтельноÑти у инновационно-ориентированных молодых людей», СибирÑкий пÑихологичеÑкий журнал, Ñ. 45–47, 2019.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.