Теоретичний аналіз психологічних чинників профілактики конфліктів у освітньому процесі закладів професійної (професійно-технічної) освіти

Наталія Торба

Анотація


У цій статті розглядаються теоретичні підходи до проблеми профілактики конфліктів у освітньому процесі закладів професійної (професійно-технічної) освіти ЗП(ПТ)О. Обґрунтовується актуальність проблеми профілактики педагогічних конфліктів. Для освітнього процесу ЗП(ПТ)О характерні певні особливості, пов’язані зі структурно-функціональною побудовою закладу, змістом та завданнями професійної освіти, особливостями контингенту учнів, які зумовлюють специфіку конфліктів у педагогічному процесі ЗП(ПТ)О, а також стратегію і методи їх профілактики. Психологічними чинниками конфліктів у педагогічному процесі ЗП(ПТ)О виступають: когнітивний (виявляється у неадекватних, ворожих установках, нестачі конфліктологічних знань суб’єктів педагогічного процесу; емоційний (ворожі почуття, недостатній рівень емпатії, емоційні аспекти міжособистісної взаємодії); поведінковий (неефективні стратегії поведінки у конфлікті, стереотипи поведінки); мотиваційний (нестача мотивації навчання в учнів, невисокий рівень мотивації професійної діяльності у педагогів, нерозвиненість мотивації ефективної взаємодії); особистісний (індивідуально-психологічні особливості суб’єктів педагогічного процесу як потенційні конфліктогени: імпульсивність, ригідність, агресивність тощо). Профілактика конфліктів розглядається як складова психолого-педагогічної діяльності, що полягає у своєчасному розпізнаванні, усуненні чи ослабленні дії психологічних чинників. Психологічними умовами профілактики конфліктів у педагогічному процесі ЗП(ПТ)О виступають, насамперед, орієнтація на суб’єкт-суб’єктну взаємодію у освітньому процесі, здійснення ефективної виховної роботи з учнями на основі максимального врахування індивідуальних особливостей


Ключові слова


профілактика конфліктів; конфліктологічна підготовка; конфліктоген; саморегуляція; міжособистісна сфера; психокорекція; психологічний аналіз

Повний текст:

PDF

Посилання


Г. Ðœ. Ðндреева, Ð. Ð. Богомолова, Ð. Ð. ПетровÑкаÑ, Ð¡Ð¾Ð²Ñ€ÐµÐ¼ÐµÐ½Ð½Ð°Ñ ÑÐ¾Ñ†Ð¸Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¿ÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð½Ð° Западе. ТеоретичеÑкие ориентации. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во МГУ, 1978, 269 Ñ.

Л. Анн, Психологический тренинг с подростками. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2005, 217 с.

Ð. Я. Ðнцулов, Ð. Ð?. Шипилов, КонфликтологиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: ЮÐÐ?ТÐ?, 1999, 551 Ñ.

А. Г. Большаков, М. Ю. Несмелова, Конфликтология организаций. Москва, Россия: МЗ Пресс, 2001, 182 с.

Ðœ. Ð?. БоришевÑкий, «ВлиÑние позиции подроÑтка на ÑаморегулÑцию поведениÑ», ВопроÑÑ‹ пÑихологии, â„– 5, 1972.

М. Боришевський, «Виховання громадянської свідомості особистості», Шлях освіти, № 5, 2001.

Н. В. Гришина, Психология конфликта. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2000, 464 с. (Серия «Мастера Психологии»).

С. М. Емельянов, Практикум по конфликтологии. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2001, 368 с.

Л. М. Карамушка, Т. М. Дзюба, Психологія управління конфліктами в організації (на матеріалі діяльності освітніх організацій). Київ, Україна: Наук. світ, 2009, 268 с.

Конфликтология. Ростов-на-Дону, Россия: Феникс, 2000, 320 с. (Серия «Учебники и учебные пособия»).

Конфліктологія / Л. М. Герасіна, М. І. Панов, Н. П. Осіпова та ін.; Л. М. Герасіна та М. І. Панова, Ред. Харків, Україна: Право, 2002, 256 с.

Т. Д. Кушнірук, Ю. Н. Кулюткин, «Подолання конфліктності серед педагогів. Соціально-педагогічний аспект», Практична психологія та соціальна робота, № 9, с. 38–43, 1998.

Ð. Ð?. Леонов, КонфликтологиÑ. МоÑква, РоÑÑиÑ: МоÑков. пÑихол. ин-Ñ‚; Воронеж, РоÑÑиÑ: МОДЭК, 2002, 192 Ñ.

Г. Ð’. Ложкин, Ð. Ð?. ПовьÑкель, ПрактичеÑÐºÐ°Ñ Ð¿ÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ ÐºÐ¾Ð½Ñ„Ð»Ð¸ÐºÑ‚Ð°. Киев, Украина: ÐœÐУП, 2000.

Н. І. Пов’якель, «Психологічна готовність до партнерства як передумова становлення партнерських відносин при вирішенні конфліктів», Проблеми безпеки української нації на порозі ХХІ сторіччя: на Всеукр. наук.-практ. конф. Київ; Чернівці, Україна, 1998, ч. 1, с. 26–33.

С. Л. Рубинштейн, Бытие и Ñознание. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во ÐПРСССР, 1957, 328 Ñ.

М. М. Рыбакова, Конфликт и взаимодействие в педагогическом процессе. Москва, Россия: Просвещение, 1991, 128 с.

Л. Н. Цой, «Практическая конфликтология», Социология школьной конфликтологии. Москва, Россия: Глобус, 2001, кн. 1, 231 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.