Порівняльний аналіз підходів до вивчення життєстійкості особистості як психологічного феномену

Ольга Решетник

Анотація


У статті проведено аналіз підходів до визначення сутності категорії життєстійкості, обґрунтовано потребу в синтезі теоретичних підходів для визначення цього поняття. У процесі дослідження доведено, що при концептуалізації категорії життєстійкості домінує функціональний підхід, у якому основною метою життєстійкості є досягнення ефективного результату у боротьбі зі складними життєвими обставинами, зокрема подолання складних життєвих ситуацій у напрямі особистісного зростання. Менше досліджень спрямовано на процесуальний аспект поняття життєстійкості, тобто визначення ефективних механізмів подолання та стратегій поведінки в обставинах, які сприймаються особистістю як несприятливі. Після аналізу наукових розвідок вітчизняних та зарубіжних дослідників з проблеми життєстійкості виокремлено два піднапрями щодо визначення теоретичного підґрунтя життєстійкості, зокрема розподілено підходи до дослідження життєстійкості на ті, що спираються на структурну організацію феномену, та ті, що дають розуміння змісту й ідеологічних та теоретичних основ. До перших варто віднести системний і структурно-функціональний підходи (Г. Ванакова, Т. Ларіна, С. Маддi, В. Панченко, О. Расказова, Т. Титаренко, А. Фомінова, О. Чиханцова), до других – екзистенційно-гуманістичний, ресурсний та екопсихологічний (Л. Александрова, Д. Кошаба, Т. Ларіна, Д. Леонтьєв, М. Логінова, П. Лушин, С. Мадді, В. Панченко, Т. Титаренко, Р. Харві). Указані підходи покладено в основу статті як такі, що найглибше відображають сутність феномену життєстійкості. На основі аналізу зазначених підходів до дослідження життєстійкості та виходячи з тих позицій, що лише завдяки синтезу теоретичних підходів до концептуалізації життєстійкості можна зрозуміти всю повноту, багатовекторність та складність поняття, у статті робиться спроба надати синтезоване визначення цій категорії як системного психологічного утворення, інтегральної властивості особистості, яка є цілісною особистісною установкою на подолання, що активізує властивості психіки на виконання завдання, підтримку розвитку за типом самозмінювання, сприяє виникненню нових смислів особистості, конструюванню нового образу «Я», появі нових можливостей у процесі проживання складних життєвих обставин


Ключові слова


життєстійкість; ресурс подолання; посттравматичне зростання; системний підхід; структурно-функціональний підхід; екзистенційний підхід; ресурсний підхід; екопсихологічний підхід

Повний текст:

PDF

Посилання


Б. Г. Мещеряков, и В. П. Зинченко, Большой психологический словарь. Санкт-Петербург, Россия: СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2009.

С. Е. Важинський, та Т. І. Щербак, Методика та організація наукових досліджень. Суми, Україна: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016.

В. O. Панченкo, «Життєстiйкiсть як фактoр прoфесiйнoї адаптації менеджерiв кoмерцiйних організацій», дис. канд. наук; Чернігів. нац. пед. ун-т ім. Т. Г. Шевченка. Чернiгiв, 2016.

А. Н. Фоминова, Жизнестойкость личности. Москва, Россия: МПГУ, 2012.

S. R. Maddi, Hardiness. Turning Stressful Circumstances into Resilient Growth. Irvine, CA, USA: Springer Science & Business Media, 2012.

О. А. Решетник, «Екзистенційний та екопсихологічний підходи до дослідження життєстійкості як необхідної якості особистості» на ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти, Київ, с. 90–93, 2018.

Д. Ð. Леонтьев, и Е. Ð?. РаÑÑказова, ТеÑÑ‚ жизнеÑтойкоÑти. МоÑква, РоÑÑиÑ: СмыÑл, 2006.

G. R. VandenBos, APA dictionary of psychology. Washington, DC, USA: American Psychological Association, 2007.

С. О. Микитюк, «Витоки наукових основ ресурсного підходу», Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 2, с. 83–88, 2010.

В. А. Бодров, Психологический стресс: развитие и преодоление. Москва, Россия: ПЕР СЭ, 2006. [Электронный ресурс]. Доступно: https://psy.wikireading.ru/96456.

Т. П. Рисинець, «Особистісні ресурси як фактор вибору копінг-стратегій майбутніми психологами», Питання психології. Вісник Національного ун-ту оборони України, № 1(32), с. 280–287, 2013. [Електронний ресурс].

Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnaou_2013_1_52.

М. В. Логинова, «Жизнестойкость как внутренний ключевой ресурс личности», Вестник Московского университета МВД России, № 6, с. 19–27, 2009.

М. В. Логинова, «Психологическое содержание жизнестойкости личности студентов», автореф. дис. канд. наук; Негосударственное аккредитованное частное образовательное учреждение высшего профессионального образования «Современная гуманитарная академия». Москва, Россия, 2010.

П. В. Лушин, «Парадокс эквивалентности» и самоорганизация пространства психологической помощи», Экофасилитация как направление психологической помощи, 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.ecopsyfacilitation.com/load/paradoks_ehkvivalentnosti_i_samoorganizacija_prostranstva_psikhologicheskoj_pomoshhi_ehkofasilitacija_kak_napravlenie_psikhologicheskoj_pomoshhi/1-1-0-65.

П. В. Лушин, О психологии человека в переходный период: как выживать, когда все рушится?. Київ, Україна: Наук. світ, 2007.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.