Типізація корекційних педагогів на основі професійно-особистісних якостей

Марина Омельченко

Анотація


У статті висвітлюються результати експериментальної роботи з вивчення професійно-особистісних якостей корекційних педагогів у контексті дослідження психології професійної свідомості. Автор аргументує актуальність здійснення цього напряму наукової роботи, встановлює зв’язок професійно-особистісних якостей корекційного педагога з категоріями професійної свідомості, компетентності та професійного розвитку. Аналітичний огляд наукових здобутків, присвячених проблемі типізації педагогів, дозволив виділити такі типи корекційних педагогів як корекційний педагог-«просвітник», корекційний педагог-«волонтер», корекційний педагог-«керівник», корекційний педагог-«комунікатор», корекційний педагог-«фахівець». Представлені типи зорієнтовані на ступінь та характер прояву інтелектуальних, морально-етичних, педагогічних, методичних, рефлексійних та інших якостей особистості, її ставлення до виконання професійних обов’язків. Результати дослідження професійно-особистісних якостей було отримано в ході опитування корекційних педагогів трьох категорій: студентів магістратури, молодих фахівців зі стажем до п’яти років, фахівців зі стажем 10–15 років. Результати, отримані за кожною віковою категорією досліджуваних, наочно представлено не лише у відповідній таблиці, але й на рисунку, що необхідно для простеження динаміки зміни професійно-особистісних якостей на різних етапах професійної діяльності. Виявлення не лише позитивних, але й негативних змін, обумовили необхідність порушення питання можливого виникнення професійних деформацій, шляхи їх подолання та профілактики. Представлені у статті результати дослідження професійно-особистісних якостей презентуються автором як дані, що мають бути покладені в основу розроблення програми розвитку професійної свідомості корекційного педагога, зорієнтованої на підвищення результатів фахової діяльності та професійне зростання спеціаліста

Ключові слова


професійна компетентність; корекційний педагог; професійна свідомість; професійний розвиток; професійно-особистісні якості

Повний текст:

PDF

Посилання


М. С. Омельченко, «Особливості розвитку свідомості корекційного педагога в період професійної адаптації», Теорія і практика сучасної психології, № 6, с. 22–26, 2018.

В. І. Астахова, «Ще раз про громадянську відповідальність учителя», Український соціум, № 1(6), с. 10–14, 2005.

Н. П. Бобкова-Пилипенко, «Особливості професійної підготовки економістів в університетах Великої Британії та України», Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія», Серія: Педагогіка, Т. 199, вип. 187, с. 76–80, 2012.

С. П. Миронова, «Ценностные ориентации профессиональной подготовки коррекционных педагогов», на Междунар. науч.-метод. семинаре Подготовка дефектологов в системе высшей школы: состояние, перспективы развития, Белорус. гос. пед. ун-т им. М. Танка. Минск, Беларусь, 2005, с. 85–90.

Ф. С. Аппазов та С. Д. Яковлева, Етика дефектолога. Херсон, Украина: ПП Вишемирський В. С., 2005.

Н. М. Назарова, «Системный подход к организации профессиональной подготовки учителя-дефектолога», Дефектология, № 3, с. 78–84, 1990.

Ð?. П. ПодлаÑый, ÐšÑƒÑ€Ñ Ð»ÐµÐºÑ†Ð¸Ð¹ по коррекционной педагогике. МоÑква, РоÑÑиÑ: ВладоÑ, 2002.

Н. А. Строгова, «К вопросу о гуманизации педагогической деятельности олигофренопедагога», Дефектология, № 1, с. 3, 1999.

Л. І. Акатов, Социальная реабилитация детей с ограниченными возможностями здоровья: психологические основы. Москва, Россия: Владос, 2004.

В. В. Синявський, Професіограми і психограми професій педагогічного спрямування. Кіровоград, Україна: Імекс, 2014.

Е. Ð?. Рогов, ÐаÑÑ‚Ð¾Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ ÐºÐ½Ð¸Ð³Ð° практичеÑкого пÑихолога в образовании. МоÑква, РоÑÑиÑ: ВладоÑ, 1996.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.