Формування толерантності до професійного стресу у керівників закладів середньої освіти
Анотація
Стаття присвячується проблемі професійного стресу в управлінській діяльності керівників закладів середньої освіти. Охарактеризовано особливості управлінської діяльності, які можуть стати причиною стресу. Розкрито значущість професійно важливих якостей керівника закладу середньої освіти, зокрема толерантності до професійного стресу. Проаналізовано поняття професійного стресу, визначено особистісні, поведінкові характеристики й індивідуальні особливості керівника, що впливають на виникнення професійного стресу. Підкреслено, що толерантність до професійних стресів дає змогу керівникові самоорганізуватися, протистояти сильним негативним впливам, що призводять до високого психологічного напруження, оскільки діяльність керівника супроводжується різними емоційними навантаженнями. Показано зв’язок толерантності до професійних стресів управлінців з успішністю їхньої професійної діяльності. Визначено й охарактеризовано рівні сформованості толерантності до професійних стресів у керівників закладів середньої освіти: високий, середній, низький. Наведено результати емпіричного дослідження особливостей сформованості толерантності до професійних стресів керівників закладів середньої освіти. Виявлено недостатній рівень сформованості толерантності до професійних стресів у досліджуваних керівників закладів середньої освіти. Виявлено особливості сформованості толерантності до професійних стресів досліджуваних залежно від типу закладу освіти, який вони очолюють. Констатовано доцільність сприяння розвитку сформованості толерантності до професійних стресів у керівників закладів середньої освіти у процесі професійної підготовки (здобуття вищої освіти) і в умовах післядипломної освіти (підвищенні кваліфікації). Наголошено на потреби в оптимізації роботи шкільної психологічної служби щодо забезпечення організаційно-психологічного супроводу розвитку зазначеної якості на рівні освітньої організації, груп, особистості.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Науковий світ, 2008, 318 с.
О. В. Брюховецька, Психологія професійної толерантності керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, Україна: Інтерсервіс, 2018, 360 с.
Н. Е. Водопьянова, Психодиагностика стресса. Санкт-Петербург, Россия: Питер, 2009, 336 с.
М. Е. Генсон, Керування освітою та організаційна поведінка. Львів, Україна: Літопис, 2002, 384 с.
Л. ДжоуÑл, Ð?ндуÑтриально-Ð¾Ñ€Ð³Ð°Ð½Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ð¾Ð½Ð½Ð°Ñ Ð¿ÑихологиÑ. Санкт-Петербург, РоÑÑиÑ: Питер, 2001, 720 Ñ.
Л. М. Карамушка, Психологія освітнього менеджменту. Київ, Україна: Либідь, 2004, 424 с.
Р. Л. Кричевский, Если Вы – руководитель… Элементы психологии менеджмента в повседневной работе. – 2-е изд., доп. и перераб. Москва, Россия, 1996, 198 с.
А. Б. Леонова, «Комплексная методология анализа профессионального стресса: от диагностики к профилактике и коррекции», Психологический журнал, Т. 25, № 2, с. 75–85, 2004.
Е. Л. Марковец, «Ð?ÑÑледование ÑтреÑÑовых ÑоÑтоÑний у педагогов», Ðаука Ñ– оÑвіта. ОдеÑа, Україна, â„– 4, Ñ. 61–65, 2000.
В. І. Розов, Адаптивні антистресові технології. Київ, Україна: Кондор, 2005, 278 с.
Н. В. Самоукина, Психология и педагогика профессиональной деятельности. Москва, Россия: Тандем, 1999, 352 с.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.