Зміст і складові професійної компетентності сімейного лікаря: психологічний аспект

Леся Лимар

Анотація


Реформування системи охорони здоров'я в Україні обумовлює нові вимоги до фахівців-медиків, зокрема сімейних лікарів, які полягають у формуванні професійної компетентності останніх. Питання професійної компетентності є надзвичайно важливим у контексті підвищення конкурентоспроможності наших фахівців на світовому ринку, а також конкуренції поміж самими фахівцями. У статті досліджено поняття професійної компетентності сімейного лікаря, визначено його зміст та складові з точки зору психології. Автором проаналізовано поняття компетентності та компетенції, професійної компетентності, а також визначено поняття професійної компетентності сімейних лікарів. На підставі проведеного аналізу було виокремлено наступні підвиди професійної компетентності сімейних лікарів: професійну (представлену наявними знаннями, уміннями та навичками професійної взаємодії), культурно-етично-правову (представлену деонтологічним, юридичним компонентом та світоглядом лікаря), а також індивідуальну (представлену психологічними особливостями лікаря). В межах цієї класифікації можна також виділяти релігійну, соціальну, культурну та інші компетентності. Визначено базові складові професійної компетентності сімейного лікаря: когнітивну, операційну, технологічну, етичну, соціальну та поведінкову. Виокремлено основні компоненти професійної компетентності: когнітивну (стосується системи професійних знань сімейного лікаря), мотиваційно-вольову (стосується мотивації сімейного лікаря до професійної діяльності та сукупність ціннісних орієнтацій) та організаційно-діяльнісну (охоплює навички організації роботи та професійної взаємодії), а також додаткові параметри професійної компетентності: етичну відповідальність, надійність, орієнтованість на професію, соціальні навички, саморозвиток та здатність до адаптації, культурний компонент. Автор вважає перспективним подальше дослідження компонентів професійної компетентності сімейних лікарів, а також їх емпіричне визначення відносно працюючих фахівців із метою подальшого коригування

Ключові слова


професійна компетентність; сімейний лікар; компетенція; компетентність; охорона здоров’я

Повний текст:

PDF

Посилання


R. W. White, «Motivation reconsidered: The concept of competence». Psychological Review, vol. 66(5), p. 297–333, 1959.

D. C. McClelland, «Testing for competence rather than for "intelligence"». American Psychologist, 28 (1), p. 1–14, 1973.

О. Бондарчук, «Компетентність і компетенція: основні підходи до визначення понять», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 21, 2012.

М. С. Головань, «Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду», Вища освіта України, № 3, с. 23–30, 2008.

О. В. Варецька, «„Компетенція” та „компетентність” як ключові поняття сучасної освіти», Наука та освіта: нове вимірювання. Педагогіка та психологія, № 2(12), с. 28–35, 2014.

Ð?. Ð. ЗимнÑÑ, «Ключевые компетенции – Ð½Ð¾Ð²Ð°Ñ Ð¿Ð°Ñ€Ð°Ð´Ð¸Ð³Ð¼Ð° результата образованиÑ», ЭкÑперимент и инновации в школе, â„– 2, 42 Ñ., 2009.

О. Кучай, «Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти», Рідна школа, № 11, с. 44–48, 2009.

А. Хуторской, «Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования», Народное образование, № 2, с. 15–19, 2003.

О. Є. Антонова, О. А. Дубасенюк, Т. В. Семенюк, Професійна підготовка майбутнього вчителя до педагогічної діяльності. Житомир, Україна: Житомир. держ. пед. ун-т, 2003, 193 с.

І. Б. Зарубінська, «Теоретико-методичні основи формування соціальної компетентності студентів вищих навчальних закладів економічного профілю», дис. д-ра наук. Київ, Україна, 2011, 505 с.

Л. Калініна, «Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами технології паралельного читання», Теорія та методика управління освітою, № 9, 2012.

J. Raven et al. Raven progressive matrices. Handbook of nonverbal assessment. Springer, Boston, MA, 2003, p. 223–237.

С. О. Сисоєва, «Формування психолого-педагогічної компетентності студентів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю», Проблеми освіти у Польщі та в Україні в контексті процесів глобалізації та євроінтеграції: на Міжнар. наук.-практ. конф., 2009, с. 22–24.

Г. Стечак, «Шляхи вдосконалення педагогічної підготовки майбутніх сімейних лікарів до професійної діяльності», Педагогіка і психологія професійної освіти, № 3, с. 106–112, 2014.

К. П. Хоменко, «Формування професійної компетентності майбутніх лікарів», Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького держ. пед. ун-ту ім. Григорія Сковороди, дод. 1 до вип. 36, т. 2(62), с. 321–330, 2015.

Я. А. Кульбашна, «Значущість соціальної складової у процесі формування професійної компетентності майбутніх стоматологів», Педагогічний процес: теорія і практика, № 2, с. 76–81, 2014.

М. Р. Мруга, «Структурно-функціональна модель професійної компетентності майбутнього лікаря як основа діагностування його фахових якостей», автореф. дис. канд. наук. Київ, Україна, 2017, 27 с.

D. Guerrero, I. De los Ríos, «Professional competences: a classification of international models», Procedia-Social and Behavioral Science Journal, vol. 46, p. 1290–1296, 2012.

W. R. Dunn, D. D. Hamilton, R. M. Harden, «Techniques of identifying competencies needed of doctors», Medical Teacher, vol. 7, № 1, p. 15–25, 1985.

T. W. Koenig et al., «Core personal competencies important to entering students’ success in medical school: what are they and how could they be assessed early in the admission process?» Academic Medicine, vol. 88, № 5, p. 603–613, 2013.

М. І. Балла, Новий англо-український словник: понад 140 000 слів та словосполучень. Київ, Україна: Чумацький шлях, 2006, 576 с.

Верховна Рада України. (2019, Січ. 01). Закон № 1556-VII «Про вищу освіту» [Електронний ресурс]. Доступно : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

Н. В. Чепелєва, «Формування професійної компетентності в процесі вузівської підготовки психолога-практика», Актуальні проблеми психології; С. Д. Максименка, Ред. Київ, Україна: Ін-т психології АПН України, 1999, с. 271–79.

W. B. Ventres, «Becoming a Doctor: One Physician's Journey Beyond Competence», Journal of graduate medical education, vol. 6, № 4, p. 631–633, 2014.

Е. М. Павлютенков, «Системный подход к профессиональной ориентации учащихся общеобразовательных школ», Советская педагогика, № 6, с. 76–80, 1980.

В. Ю. Кричевский, Профессиограмма директора школы. Проблемы повышения квалификации руководителей школ. Москва, Россия: Педагогика, 1987, 120 с.

Ðœ. С. Волошина, ПрофеÑÑÐ¸Ð¾Ð½Ð°Ð»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ð¸Ð½ÐºÑƒÐ»ÑŒÑ‚ÑƒÑ€Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ð² образовании: Ñ‚ÐµÐ¾Ñ€Ð¸Ñ Ð¸ практика. Ðовокузнецк, РоÑÑиÑ: Ð?ПК, 2001, 175 Ñ.

L. Lymar, S. Omelchuk, «Factors of the medical career choice within the context of Ukrainian healthcare reforms», Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland: 1960), t. 71, № 1, pt 2, р. 211–216, 2018.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.