Формування громадської думки щодо реформ методом «дослідження шляхом участі»

Галина Бевз

Анотація


У статті представлено матеріали дослідження про уявлення освітян щодо школи загальної середньої освіти після завершення реформи освіти в Україні як бачення її перспективного розвитку. У статті наголошується, що розпочатий етап реформування загальної середньої освіти передбачає участь громади у цьому процесі. Саме тому вивчення уявлень учасників освітнього процесу про очікуваний результат є визначальним. Інструментарієм для збору інформації послугував метод «дослідження шляхом участі» як такий, що надає можливість вивчати соціальні процеси через їх представленість в індивідуальних історіях їх учасників. У статті фокус уваги переміщується то на метод, то на предмет самого дослідження. Доводиться, що використаний метод «дослідження шляхом участі» може бути корисний не лише у сфері соціальної роботи, а й для проведення психологічних досліджень, а також із метою активізації громади до реалізації власних намірів та ініціатив. У статті наголошується на перевагах методу «дослідження шляхом участі» як такого, що переносить фокус уваги на громаду, як експерта, де дослідник витупає фасилітатором самого процесу. Стосовно предмета дослідження у статті доводиться, що працівники системи освіти розглядають школу загальної середньої освіти осередком громадянського суспільства, де учні і вчителі відчувають задоволення від процесу навчання, школа отримує переваги завдяки процесам децентралізації, учителі мають більше академічної свободи, а комунікація та довіра послуговують розбудові комфортності умов навчання. Описані ефекти реалізації етапів такого дослідження стосуються посилення активності учасників до реалізації власних напрацювань, ствердження толерантності щодо ймовірних чинників, що обмежують, завдяки розширенню діапазону можливостей до активності та взаємодії, наснаження та віри в оптимістичний прогноз. Констатовано доцільність застосування методу «дослідження шляхом участі» за потреби визначення перспектив розвитку й активізації учасників щодо його просування

Ключові слова


метод дослідження; участь; уявлення; бачення; школа; реформа освіти; громада; Україна

Повний текст:

PDF

Посилання


О. А. Семченко, «Внутрішній імідж України: уявлення українців про свою державу», Вісник державної академії керівних кадрів культури і мистецтва, № 4(12), с. 225–229, 2012.

М. Слюсаревський, О. Гуменюк, М. Дворник, Л. Черниш, «Соціальна ситуація в Україні: особливості відображення трасформаційних процесів у громадській думці (2016–2018)», Довідник. Київ, Україна: 2018, 261 с. [Електронний ресурс] Доступно: http://ispp.org.ua/

Maureen P. Flaherty, «Narrating the past to vision the future: Constructing civil society with women in Ukraine», University of Manitoba, A thesis submitted to the Faculty of Graduate Studies of The University of Manitoba In partial fulfilment of the reguirements of the degree of doctor of philosophy. Winnipeg, Canada, 2010.

В. В. Москаленко, Соціальна психологія. Київ, Україна: Центр навч. літ-ри, 2005.

Г. М. Бевз, Прийомна сім’я: соціально-психологічні виміри. Київ, Україна: Слово, 2010, 352 с.

Лілія Боровець, 7 міфів про реформу шкільної освіти в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: https://life.pravda.com.ua/society/2018/04/17/230338/

Р. Жиленко, «Дослідження шляхом участі як підхід у соціальній роботі в громаді». [Електронний ресурс], Науковий вісник Ужгородського нац. ун-ту, вип. 25, с. 72–74, 2012. (Серія «Педагогіка. Соціальна робота»). Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2012_25_23.

Community-based participatory research for health, Edited by Meredith Minkler and Nina Wallerstein. San Francisco, CA: Jossey Bass, 2003.

Р. Крюгер, М. Э. Кейси, Фокус-группы. Москва, Россия: Вильямс, 2003, 256 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.