Особливості уявлень керівників закладів загальної середньої освіти про професійні кризи в управлінській діяльності та способи їх подолання

Алла Москальова

Анотація


У статті розглянуто важливу проблему, вирішення якої є необхідною умовою суб’єктивного добробуту освітян, а саме: подолання й профілактики професійних криз особистості. Наголошено, що найактуальнішою темою сьогодення можна назвати проблему конструктивного подолання професійних криз особистості. Констатовано, що особливої уваги в контексті підвищення рівня ефективності управління закладами загальної середньої освіти заслуговує така характеристика фахівців, керівників закладів загальної середньої освіти, як особистісний потенціал для подолання професійних криз, що базується на їхніх уявленнях про сутність і перебіг кризових явищ. Відповідно у статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей уявлень керівників закладів загальної середньої освіти про професійні кризи в управлінській діяльності та способи їх подолання. Проаналізовано отримані результати дослідження керівників закладів загальної середньої освіти за такими показниками: розуміння сутності поняття «криза особистості» та видів криз; розуміння сутності понять «особистісна криза», «професійна криза», «професійна криза керівника закладу загальної середньої освіти»; визначення факторів, що зумовлюють професійні кризи; виявлення особистісних якостей, які характеризують професійні кризи управлінців; зміст та способи подолання професійних криз особистості; здатність класифікувати знання, уміння, навички та особистісні якості у контексті подолання професійних криз особистості. Установлено, що сутність поняття «професійна криза керівника закладу середньої освіти» трактується управлінцями як: переживання професійних проблем, що усвідомлюються як професійні перешкоди, які виникають унаслідок блокування можливості досягнення професійних цілей, що мають життєзначущий, особистісний сенс для управлінця. Констатовано, що значна кількість керівників закладів загальної середньої освіти має фрагментарні уявлення про професійні кризи в управлінській діяльності та засоби їх конструктивного подолання, що загалогм негативно позначається на їхньому суб’єктивному добробуті

Ключові слова


керівники закладів загальної середньої освіти; професійні кризи; особистісний потенціал; подолання професійних криз особистості

Повний текст:

PDF

Посилання


О. І. Бондарчук, Соціально‐психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Науковий світ, 2008, 318 с.

Н. Ю. Волянюк, Психологія професійного становлення тренера. Луцьк, Україна: Волонська обласна друкарня, 2006, 444 с.

Е. А. Донченко и Т. М. Титаренко, Личность: конфликт, гармония. Киев, Украина: Политиздат Украины, 1989, 175 с.

Э. Ф. Зеер и Э. Э. Сыманюк, «Кризисы профессионального становления личности», Психологический журнал, № 6, с. 35–44, 1997.

Л. М. Карамушка, Психологія освітнього менеджменту. Київ, Україна: Либідь, 2004, 424 с.

Л. М. Карамушка и М. В. Москальов, Психологія підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації. Київ – Львів, Україна: Сполом, 2011, 216 с.

Е. А. Климов, Как выбрать профессию. Москва, Россия: Просвещение, 1990, 159 с.

А. К. Маркова, Психология профессионализма. Москва, Россия: Международный гуманитарный фонд знание, 1996, 312 с.

Л. М. Митина, Личностное и профессиональное развитие человека в новых социально-экономических условиях, Вопросы психологии, № 4, с. 28–38, 1997.

А. С. Москальова, «Уявлення керівників закладів освіти про зміст та шляхи подолання професійних криз особистості», Психологічна допомога особистості, С. Д. Максименка, М. В. Папучі, Ред. Київ, Україна, т. 11, вип. 5, с. 245–252, 2010.

Ю. П. Поваренков, Психологическое содержание профессионального становления человека. Москва, Россия: «УРАО», 2002, 160 с.

Э. Э. Сыманюк, Психология профессионально-обусловленных кризисов. Москва – Воронеж, Россия: Модэк, 2004. 320 с.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.