Особливості психологічної готовності керівників закладів професійно-технічної освіти до маркетингу освітніх послуг

Світлана Казакова

Анотація


У статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей психологічної готовності керівників закладів професійно-технічної освіти до маркетингу освітніх послуг, а також дані про розподіл досліджуваних управлінців за рівнями складових (мотиваційної, когнітивної, операційної, особистісної) психологічної готовності до маркетингу освітніх послуг. Досліджено й охарактеризовано рівні розвитку складових і загальний рівень психологічної готовності керівників в цілому та залежно від статі, віку, типу закладу освіти (інноваційного чи традиційного), регіону та місця його розташування (місто, село). Установлено недостатній рівень як складових психологічної готовності управлінців до маркетингу освітніх послуг, так і рівень їхньої готовності в цілому. Найменш розвиненими виявилися мотиваційна та операційна складові готовності. Щодо когнітивної складової (обізнаність щодо сутності етапів, напрямів маркетингу освітніх послуг) встановлено, що переважна кількість досліджуваних керівників характеризуються середнім рівнем їхнього розвитку. Показано, що дещо більш розвиненою порівняно з іншими виявилася особистісна складова готовності, що може скласти психологічний ресурс розвитку такої готовності в управлінців. За результатами дисперсійного аналізу визначено статистично значущі відмінності у рівнях психологічної готовності керівників закладів професійно-технічної освіти залежно від статі, віку, типу закладу, а також регіону розташування закладу освіти, яким вони керують. Констатовано відсутність статистично значущих відмінностей у психологічної готовності управлінців залежно від стажу професійної діяльності управлінців та місця його розташування (центр, регіони) закладу освіти. Показано доцільність сприяння розвитку психологічної готовності керівників професійно-технічної освіти до маркетингу освітніх послуг в умовах післядипломної освіти.


Ключові слова


керівник закладу професійно-технічної освіти; маркетинг освітніх послуг; психологічна готовність; мотиваційна складова; когнітивна складова; операційна складова; особистісна складова; підвищення кваліфікації

Повний текст:

PDF

Посилання


О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Наук. світ, 2008, 318 с.

О. І. Бондарчук, С. В. Казакова, «Проблеми психологічної готовності керівників професійно-технічних навчальних закладів до маркетингу освітніх послуг» Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України; Ред. кол.: С. Д. Максименко (гол. ред.) [та ін.]. Київ, Україна, т. 1: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія; С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки, Ред., вип. 41, с. 70–75, 2014.

А. В. Бояринцева, «Мотивационно-когнитивные характеристики личности молодого предпринимателя», дис. канд. наук. Москва, Россия, 1995, 249 с.

С. В. Казакова, «Типи установки керівників закладів професійно-технічної освіти щодо інших людей як показник їх особистісної готовності до маркетингу освітніх послуг», Дев’яті Сіверянські соціально-психологічні читання: на Четвертій Міжнар. наук.-практ. конф. Чернігів, Україна: ЧНПУ ім. Т. Г. Шевченка, 2018, с. 34.

С. В. Казакова, «Психологічні особливості соціальної креативності керівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти», на Четвертій Міжнар. наук.-практ. конф.; Вісник полько-української науково-дослідницької лабораторії психодидактики ім. Яна Коменського. Умань, Україна, 2018, с. 63–66.

С. В. Казакова, «Особливості особистісної готовності керівників закладів професійно-технічної освіти до маркетингу освітніх послуг», Теоретичні і прикладні проблеми психології: зб. наук. праць. Сєвєродонецьк, Україна, т. 3, № 3(47), с. 65–73, 2018.

Л. М. Карамушка, Психологія освітнього менеджменту. Київ, Україна: Либідь, 2004, 424 с.

С. М. Каліщук, «Методика Фреда Е. Фідлера та вірогідність зміни установки особистості щодо інших», Вісник Харківського нац. пед. ун-та ім. Г. С. Сковороди «Психология», № 48, с. 112–122, 2014.

Е. Б. Карпов, «Психология продвижения образовательных услуг в системе открытого образования», дис. д-ра наук; Москов. гос. открытый пед. ун-т им. М. А. Шолохова. Москва, Россия, 2004, 503 с.

О. Креденцер, «Інноваційність як важлива психологічна характеристика підприємницької поведінки менеджерів освітніх організацій у контексті організаційного розвитку», Актуальні проблеми психології: зб. наук. праць Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Київ, Україна, т. 1, ч. 27, с. 70–78, 2010.

Ю. Ф. Пачковський, Психологія підприємництва. Львів, Україна: ПТВФ «Афіша», 2001, 275 с.

Практикум по психологии менеджмента и профессиональной деятельности; Г. С. Никифорова, М. А. Дмитриевой, В. М. Снеткова, Ред. СПб., Россия: Речь, 2001, 448 с.

Психологічна підготовка керівників освітніх організацій до діяльності в умовах змін / О. І. Бондарчук, Л. М. Карамушка, А. С. Москальова, О. О. Нежинська, Н. І. Пінчук, Г. В. Соломіна, О. В. Толков, О. А. Філь; О. І. Бондарчук, Ред. Київ, Україна, 2014, 194 с. [Електронний ресурс]. Доступно: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8298

М. В. Фадеєва, «Психологічна підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів до формування позитивного іміджу освітньої організації», автореф. дис. канд. наук; ДВНЗ «Університет менедж. освіти». Київ, Україна, 2010, 20 с.

Ð. П. ФетиÑкин, Ð’. Ð’. Козлов и Г. Ðœ. Мануйлов, Социально-пÑихологичеÑÐºÐ°Ñ Ð´Ð¸Ð°Ð³Ð½Ð¾Ñтика Ñ€Ð°Ð·Ð²Ð¸Ñ‚Ð¸Ñ Ð»Ð¸Ñ‡Ð½Ð¾Ñти и малых групп. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во Ð?н-та пÑихотерапии, 2005, 490 Ñ.

І. М. Чорна, М. М. Чорний, «Психодіагностика рівня розвитку підприємницьких здібностей у студентської молоді», Науковий часопис Національного пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки, вип. 3(48), с. 188–194, 2015.

M. Sherer, J. E. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn, B. Jacobs, R. Rogers, «The self-efficacy scale: construction and validation», Psychological reports, vol. 51, р. 663–671, 1982.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.