Психологічна програма сприяння проектуванню життєвого сценарію студентської молоді

Поліна Жебєлєва

Анотація


У статті констатовано необхідність розробки програми сприяння проектуванню життєвих завдань та висвітлено критерії соціально-психологічного проектування життєвого сценарію студентської молоді: оптимістичне ставлення до можливості проектування життєвого сценарію загалом та позитивна установка на успішне проектування життєвих завдань як одиниць життєвого сценарію, зокрема; осмислене та мотивоване на успіх проектування життєвих завдань, ефективне вміння виконувати життєві завдання. Розкрито стан дослідження проблеми соціально-психологічного проектування життєвого сценарію студентської молоді. Показано доцільність розробки програми сприяння проектуванню життєвих завдань як важливої складової соціально-психологічного проектування життєвого сценарію студентської молоді; висвітлено зміст і етапи її реалізації. Розкрито підходи вітчизняних і зарубіжних науковців на проблему життєвих завдань і визначено цей термін у рамках дослідження. Висвітлено особливості, наведено етапи (підготовчий, ознайомлюваний, основна частина, етап підведення підсумків) та інтерактивні форми й методи реалізації програми сприянню проектуванню життєвих завдань. Охарактеризовано засоби корекції життєвого сценарію особистості засобами казкотерапії через: написання та інсценування казки; написання історії за допомогою створення колажу і фотокарток; казкотерапевтичну гру, що сприятимуть ідентифікації з улюбленим персонажем, творенню власного майбутнього і переосмислення життєвих завдань. Окреслено перспективи дослідження, які полягають в експериментальній перевірці ефективності програми сприяння проектуванню життєвих завдань студентської молоді у процесі навчання в закладі вищої освіти; а також визначенні особистісної готовності психологів і науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти до сприяння студентській молоді у проектуванні життєвих завдань.


Ключові слова


соціально-психологічне проектування; проектування життєвих завдань; життєвий сценарій; студентська молодь, казкотерапія, наративний підхід

Повний текст:

PDF

Посилання


О. В. Безпалько, Соціальне проектування. Київ, Україна: Ун-т ім. Б. Грінченка, Ін-т психології та соц. Педагогіки, 2010, 127 с.

Н. І. Білик, «Самопроектування розвитку професіоналізму фахівця в системі підвищення кваліфікації регіону», Теорія та методика управління освітою: електронне наук. фахове вид., № 5, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://tme.umo.edu.ua/docs/5/11bilhqr.pdf.

Ð?. Ð’. Вачков, ОÑновы технологии группового тренинга. ПÑихотехники. МоÑква, РоÑÑиÑ: ВЛÐДОС, 2005, 326 Ñ.

П. В. Жебєлєва, «Диспозиційний оптимізм як один із індикаторів успішності соціально-психологічного проектування життєвого сценарію студентської молоді», Теоретичні і прикладні проблеми психології; Н. Є. Завацька, Ред. Сєвєродонецьк, Україна, № 3(47), с. 56‒64, 2018.

П. В. Жебєлєва, «Казкотерапія як засіб психологічної допомоги особистості», Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць, вип. 7(20), ч. 2, с. 284‒291, 2013.

П. В. Жебєлєва, «Соціально-психологічне проектування як актуальний напрям сучасної психологічної практики», Актуальні проблеми розвитку організаційної та психологічної психології; С. Д. Максименко, Л. М. Карамушка, Ред. Київ, Кам’янець-Подільський, Україна: Кам’янець-Подільський нац. ун-т імені Івана Огієнка, с. 101‒102, 2015.

П. В. Жебєлєва, «Сучасні підходи до типологізації життєвого сценарію студентської молоді», Теоретичні і прикладні проблеми психології; Н. Є. Завацька, Ред. Луганськ, Україна, № 3(35), с. 162–167, 2014.

Ð?Ð½Ñ‚ÐµÐ³Ñ€Ð°Ñ‚Ð¸Ð²Ð½Ð°Ñ Ð¿ÑÐ¸Ñ…Ð¾Ð»Ð¾Ð³Ð¸Ñ Ð¶Ð¸Ð·Ð½ÐµÐ½Ð½Ð¾Ð³Ð¾ пути / Е. Ю. Коржова, Ред. СПб., РоÑÑиÑ: ООО «Фирма «СтикÑ», 2016, 232 Ñ.

Л. М. Карамушка, «Зміст та структура тренінгу "Зміни в освітніх організаціях"», Вісник Чернігівського державного ун-ту, т. 1, № 59, с. 139–142, 2008.

Ð. Ð?. Копытин, Техники аналитичеÑкой арт-терапии: иÑцелÑющие путешеÑтвиÑ. СПб, РоÑÑиÑ: Речь, 2007, 144 Ñ.

Н. М. Огненко, Волшебная сила сказки: осуществление мечты и полцарства в придачу. СПб., Россия: Речь, 2008, 207 с.

Н. І. Пов’якель, Концептуальна модель та особливості професійного розвитку регулятивної культури мислення практичного психолога. [Електронний ресурс].

Доступно: www.psy-science.com.ua/department/texty/v8.2/poviakel.doc.

Практика сказкотерапии / Н. А. Сакович, Ред. СПб., Россия: Речь, 2004, 224 с.

Практикум по психологии жизненных ситуаций / Е. Ю. Коржова, Ред., СПб., Россия: ООО «Фирма «Стикс», 2016, 268 с.

Прогнозное социальное проектирование: Теоретико-методологические и методические проблемы / Т. М. Дридзе, Ред. 2-е изд., испр. и доп. Москва, Россия: Наука, 1994, с. 7.

Психология, В. Н. Дружинин, Ред. СПб., Россия: Питер, 2001, 656 с.

О. М. Скнар, «Коктейль желаний», Простір арт-терапії: досвід становлення: зб. наук. ст. Київ, Україна: Золоті ворота, с. 177–179, 2013.

Ð?. Ð’. Стишенок, «Дорога: пÑихологичеÑÐºÐ°Ñ Ð¸Ð³Ñ€Ð° Ð´Ð»Ñ Ð´ÐµÑ‚ÐµÐ¹ и взроÑлых», Школьный пÑихолог. Приложение к газете «Первое ÑентÑбрÑ», â„– 6, март, Ñ. 46–47, 2009.

Ð?. Ð’. Стишенок, «Бабочка: пÑихологичеÑÐºÐ°Ñ Ð¸Ð³Ñ€Ð° Ñо школьниками 8–11-Ñ… ÐºÐ»Ð°Ñ Ñов», Школьный пÑихолог. Приложение к газете «Первое ÑентÑбрÑ», â„– 5, март, Ñ. 46–47. 2009.

Ð?. Ð’. Стишенок, «Путь в Ñ‚Ñ‹ÑÑчу лье начинаетÑÑ Ñ Ð¿ÐµÑ€Ð²Ð¾Ð³Ð¾ шага: работа Ñ Ð°ÑÑоциативными фотографиÑми» ПроÑÑ‚Ñ–Ñ€ арт-терапії: доÑвід ÑтановленнÑ: зб. наук. ÑÑ‚. Київ, Україна: Золоті ворота, Ñ. 179–183, 2013.

Т. В. Ткач, «Методологія проектування соціальних систем», Інституціональний вектор економічного розвитку (Institutional Vector of Economic Development): зб. наук. праць; МІДМУ “КПУ”. Мелітополь, Україна: Вид-во КПУ, вип. 6(1), с. 205–217, 2013.

Р. Фрейджер, Дж. Фейдимен, Теории личности и личностный рост. Москва, Россия: Олма Пресс, 2004, 657 с.

Ð. Ð’. Чепелева, «Самопроектирование личноÑти в диÑкурÑивном проÑтранÑтве», Человек, Ñубъект, личноÑÑ‚ÑŒ в Ñовременной пÑихологи, на Междунар. конф., поÑвÑщен. 80-летию Ð. Ð’. БрушлинÑкого, Ð. Л. Журавлёв, Е. Ð. Сергиенко, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?зд-во «Ð?нÑтитут пÑихологии РÐл, 2013, Ñ‚. 3, Ñ. 342–345.

Н. В. Шаповалова «Особенности постановки и решения жизненных задач молодежью», Психолого-педагогический поиск, № 11, с. 113–120, 2009.

А. М. Ячный, «Содержание и перспективы социальной инженерии», Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна, Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи, вип. 21, с. 68‒71, 2008.

Як будувати власне майбутнє: життєві завдання особистості / Т. М. Титаренко [та ін.]; Т. М. Титаренко, Ред.; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соціально та політичної психології. Київ, Кіровоград, Україна: Імекс-ЛТД, 2012, 511 с.

N. Cantor, S. Zirkel, «Personality, cognition, and purposive behavior», In L. A. Pervin (Ed.), Handbook of personality: Theory and research, (p. 135–164). New York: Guilford Press, 1990.

H. H. Mosak, R. Drelkurs, «Spirituality: The fifth life task», Journal of Individual Psychology, 56(3), р. 257–265, Retrieved from EBSCOhost, 2000.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.