The features of teachers’ inner freedom with different levels of psychological safety of their educational environment

Olena Bondarchuk

Анотація


The article deals with the problem of the correlation between teachers’ inner freedom and psychological safety of the educational environment of the school. The key contradictions of the position of the Ukrainian teachers which can reduce their inner freedom and adversely affect on the psychological safety of the educational environment are determined. The essence and basic indicators of teachers’ inner freedom and psychological safety of the educational environment of secondary schools are revealed. The relationship between the inner freedom of teachers and the safety of the educational environment has been investigated. The distinctive features and factors of teachers’ inner freedom and psychological safety of their educational environment are found. As a result of the empirical study of the inner freedom of teachers of secondary school from all regions of Ukraine, are found an insufficiently high level of the inner freedom and psychological safety of educational environment for a significant number of educators. The features of manifestations of inner freedom of teachers and psychological safety of the educational environment of school depending on their gender and work experience are defined. It is shown that psychological safety of educational environment is a significant factor in the personal development of teachers, in particular, their inner freedom. There are correlations between psychological safety of educational environment and indicators of teachers’ inner freedom such as self-efficacy, the personal value of inner freedom, professional autonomy and subjective well-being. The investigation findings can be used in to elevate inner freedom Ukrainian teachers’ by means of special training courses in the system of post-graduate pedagogical training is stated

Ключові слова


teacher; inner freedom; educational environment; psychological safety; subjective well-being

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Ð?. Баева и Ð?. ЯкиманÑкаÑ, «Мониторинг пÑихологичеÑкой безопаÑноÑти образовательной Ñреды и качеÑтва Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² уÑловиÑÑ… модернизации», ПÑихолого-педагогичеÑкие иÑÑледованиÑ, â„– 1, 2013. [Электронный реÑурÑ].

Доступно: http://psyjournals.ru/psyedu_ru/2013/n1/59067.shtml

О. І. Бондарчук, «Психологічно безпечне освітнє середовище як чинник саморозвитку педагогічних працівників», Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах трансформації освіти, на ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю (м. Київ, 25 трав. 2018 р.). Київ, Українеа: ДВНЗ «Ун-т менедж. освіти», 2018, 120 с., с. 12–16. [Електронний ресурс]. Доступно: http://umo.edu.ua/konferenciji

О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Наук. світ, 2008, с. 79–82.

А. В. Бояринцева, «Мотивационно-когнитивные характеристики личности молодого предпринимателя», дис. канд. наук. Москва, Россия, 1995, 249 с.

Б. С. Братусь, «Образ человека в гуманитарной, нравственной и христианской психологии», Психология с человеческим лицом: гуманистическая перспектива в постсоветской психологии; Д. А. Леонтьева, В. Г. Щур, Ред. Москва, Россия: Смысл, 1997, с. 67–91.

О. А. Елисеева, «Субъективное благополучие подростков и психологическая безопасность образовательной среды», Психологическая наука и образование: электрон. журнал, № 3, 2011. [Электронный ресурс]. Доступно: www.psyedu.ru

Л. З. Сердюк, «Психологічні основи самодетермінації особистості в концепції внутрішньої свободи Г. О. Балла», Гуманний розум: зб. статей (присвячено пам’яті Георгія Олексійовича Балла); Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України; [О. В. Завгородня, В. Л. Зливков, Ред.; уклад. С. О. Лукомська, О. В. Федан,]. Київ, Україна: Педагогічна думка, с. 142–148, 2017.

Є. В. Тополов, Професійна агресивність особистості. Kиїв, Україна: Слово, 2011, с. 379–380.

В. А. Чернобровкіна, «Внутрішня свобода особистості: досвід психологічного дослідження», Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота, т. 175, с. 47–52, 2015.

Т. Н. Щербакова, «К вопросу о структуре образовательной среды учебных учреждений», Молодой ученый, № 5, с. 545–548, 2012.

E. Diener, Daniel Kahneman, John Helliwell, «International Differences in Well-Being», Oxford University Press, 512 р., 2010.

International Handbook of Research on Environmental Education. Eds.: R. B. Stevenson, M. Brody, J. Dillon, A. E. J. Wals. Routledge, 2014, 592 р.

Carol Graham and Stefano Pettinato, Happiness and Hardship. Opportunity and Insecurity in New Market Economies. Brookings Institution Press, 2002, 208 p.

R. M. Ryan, Edward L. Deci, «Self-Regulation and the Problem of Human Autonomy: Does Psychology Need Choice, Self-Determination, and Will?», Journal of Personality, vol. 74, Is. 6, р. 1557–1586, 2006.

A. K. Sen, «Human rights and capabilities», Journal of Human Development, № 6(2), p. 151–166, 2005.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.