Особливості самоефективності керівників закладів професійно-технічної освіти як психологічного чинника успішності їхньої професійної діяльності
Анотація
У статті наведено результати емпіричного дослідження особливостей самоефективності керівників закладів професійно-технічної освіти. Показано зв’язок самоефективності управлінців з успішністю їхньої професійної діяльності. Визначено основні розбіжності в діяльності сучасних закладів професійно-технічної освіти, що можуть негативно позначитися на рівні самоефективності їх керівників. Встановлено показники загальної, діяльнісної, соціальної самоефективності керівників закладів професійно-технічної освіти. Виявлено недостатній рівень самоефективності досліджуваних порівняно з іншими категоріями керівників освітніх організацій та суб’єктами підприємницької діяльності. Установлено особливості самоефективності керівників закладів професійно-технічної освіти залежно від статі, стажу, віку, типу закладу освіти, місця його розташування, регіону тощо. Виявлено, що у керівників-жінок показники самоефективності зі збільшенням стажу й віку є меншими, ніж в управлінців чоловічої статі. Визначено, що інноваційних закладах професійно-технічної освіти (коледжі, ВПУ) показники самоефективності керівників вище, ніж у керівників звичайних закладів професійно-технічної освіти, особливо в тих, хто розташований в центрі країни. Виявлено, що в керівників закладів професійно-технічної освіти з сільської місцевості діяльнісна самоефективність вище, а соціальна самоефективність нижче, ніж у керівників з міста. Констатовано доцільність сприяння розвитку самоефективності управлінців у процесі підвищення їхньої кваліфікації як психологічного чинника успішності професійної діяльності
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
А. Бандура, Теория социального научения; пер. с англ. СПб., Россия: Евразия, 2000, 320 с.
О. І. Бондарчук, Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності. Київ, Україна: Науковий світ, 2008, 318 с.
А. В. Бояринцева, «Мотивационно-когнитивные характеристики личности молодого предпринимателя», дис. канд. наук: 19.00.01. Москва, Россия, 1995, 249 с.
Ð. Ð’. БрушлинÑкий, «Проблема Ñубъекта в пÑихологичеÑкой науке» Сознание личноÑти в кризиÑном общеÑтве; К. Ð. Ðбульхановой-СлавÑкой, Ð. Ð’. БрушлинÑкого, Ðœ. Ð?. Воловиковой, Ред. МоÑква, РоÑÑиÑ: Ð?н-Ñ‚ пÑихологии Ð ÐÐ, 1995, Ñ. 28–42.
Ðœ. Ð?. Гайдар, «Развитие личноÑтной ÑамоÑффективноÑти Ñтудентов-пÑихологов на Ñтапе вузовÑкого обучениÑ», диÑ. канд. наук: 19.00.07. Воронеж, РоÑÑиÑ, 2008, 260 Ñ.
А. А. Деркач, и В. Г. Зазыкин, Акмеология. СПб., Россия: Питер, 2003, 256 с.
Л. М. Карамушка, Психологія освітнього менеджменту. Київ, Україна: Либідь, 2004, 424 с.
Р. Л. Кричевський, Если Вы – руководитель… Элементы психологии менеджмента в повседневной работе. – 2-е изд., доп. и перераб. Москва, Россия: Дело, 1996, 384 с.
В. В. Лук’яненко, Дослідження психологічних особливостей становлення самоефективності в юнацькому віці. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/ NiO/2009_10/psihologia/Lukyanenko.htm.
Д. Майерс, Социальная психология; пер. с англ. В. Гаврилова, С. Шпак, С. Меленовской [и др.]. СПб., Россия: Питер Ком, 1998, С. 225–267.
Л. Е. Орбан-Лембрик, Соціальна психологія. Київ, Україна: Академвидав, 2005, 448 с.
Т. Сорочан, «Підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів у системі післядипломної педагогічної освіти до роботи в умовах реформування галузі», Післядипломна освіта в Україні, № 2, с. 50–56, 2002.
В. А. Толочек, Современная психология труда. СПб., Россия: Питер, 2005, 479 с.
О. Л. Фаст, «Формування педагогічної самоефективності майбутніх учителів початкових класів у професійній підготовці», дис. канд. наук: 13.00.04; Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки. Луцьк, Україна, 2012, 235 с.
Р. Фрейджер, Джеймс Фейдимен, Личность. Теории, упражнения, эксперименты; пер. с англ. Е. Будаговой, М. Васильевой, В. Кучерявкина [и др.]. СПб., Россия: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2006, 704 с.
A. Bandura, «Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning», Educational psychologist, Vol. 28(2), р. 117–148, 1993.
M. J. Sherer, E. Maddux, B. Mercandante, S. Prentice-Dunn, B. Jacobs, R. Rogers, «The self-efficacy scale: construction and validation» Psychological reports, Vol. 51, р. 663–671, 1982.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.