Соціальна толерантність старшокласників як індикатор їхньої соціальної компетентності

Ірина Бідонько

Анотація


У статті висвітлено актуальність дослідження проблеми соціальної толерантності старшокласників, проаналізовано і розкрито особливості наявних підходів до вивчення цього питання, визначено соціальну толерантність як стійку особистісну позицію щодо представників різних соціальних груп як відмінних, шанобливе ставлення до них і готовність до партнерської взаємодії з ними. Виділено низку вікових особливостей старшокласників, що більшою чи меншою мірою позитивно і негативно впливають на формування та розвиток соціальної толерантності юнаків. Виходячи із специфіки юнацького віку, виокремлено складові (когнітивна, емоційно-оцінювальна, поведінкова) та відповідні показники (усвідомлення та прийняття багатомірності світу, емпатійність, готовність прояву до толерантного ставлення у соціальній взаємодії тощо) соціальної толерантності старшокласників. Залежно від сформованості цих складових, виокремлено рівні соціальної толерантності старшокласників (дуже низький, низький, середній, високий та дуже високий), найважливішими показниками вияву яких є знання й особистісне прийняття норм і правил толерантної соціальної взаємодії, відповідні судження, почуття та вчинки. Обґрунтовано зв’язок соціальної толерантності старшокласників з їхньою соціальною компетентністю, що є однією з ключових компетентностей випускника Нової української школи. Відповідно соціальна толерантність, як індикатор соціальної компетентності старшокласників, сприяє побудові ефективних взаємин осіб юнацького віку із самими собою і навколишнім світом, супроводжується накопиченням особистого досвіду і розвитком умінь, які забезпечують конструктивну соціальну взаємодію з іншими людьми

Ключові слова


соціальна толерантність; соціальна компетентність; старшокласники, вік ранньої юності; соціальна взаємодія

Повний текст:

PDF

Посилання


Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. [Електронний ресурс]. Доступно:

https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf.

В. А. Ковальчук. «Соціальна компетентність вчителя: проблема визначення», Наукові записки Ніжинського державного педагогічного університету імені Миколи Гоголя. Серія: «Психолого-педагогічні науки», № 4, ч. 1, с. 54–57, 2002.

М. В. Савчин, та Л. П. Василенко, Вікова психологія. Київ, Україна: Академвидав, 2005.

Р. В. Павелків. Вікова психологія. Київ, Україна: Кондор, 2011.

В. С. Мухина. Лишенные родительского попечительства. Москва, Россия: Просвещение, 1991.

Л. С. Тарасюк. «Проблема культури толерантності в сучасному суспільстві», Гуманітарний часопис, № 1, с. 39–44, 2013.

Ф. С. Бацевич. Толерантність як соціокультурний феномен: світоглядно-методологічний аспект; В. П. Мельника, Ред.; Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, Україна: ЛНУ ім. Івана Франка, 2012.

С. Д. Щеколдина, Тренинг толерантности. Москва, Россия: Ось-89, 2004.

О. В. Хижняк. «Соціальне призначення толерантності», Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент, Вип. 3, с. 41–55, 2010.

С. І. Данилейко. «Шляхи формування соціальної компетентності учнів початкової школи», на науковій конференції Соціум. Наука. Культурa. [Електронний ресурс]. Доступно: http://intkonf.org/danileyko-si-shlyahiformuvannyasotsialnoyi-kompetentnostiuchnivpochatkovoyishkoli.

В. Шахрай. «Соціальна компетентність особистості в науковій літературі», Соціальні виміри суспільства: зб. наук. пр. Київ, Україна: ІС НАН України, Вип. 11, с. 352–362, 2008.

І. І. Сергієнко, та Т. В. Кубриченко. «Комунікативна толерантність старшокласників у контексті соціально-психологічних чинників освітнього простору», Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, Серія 12: Психологічні науки, Вип. 2(47).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.