Психологічна безпека освітнього середовища закладів загальної середньої освіти та її вплив на мотивацію інноваційної діяльності вчителів

Олена Бондарчук

Анотація


У статті висвітлено проблему взаємозв’язку психологічної безпеки освітнього середовища школи та мотивації інноваційної діяльності вчителів. Розкрито сутність і основні ознаки психологічної безпеки освітнього середовища закладів середньої освіти. Показано, що психологічно безпечне освітнє середовище забезпечує суб’єктивне благополуччя учасників освітнього процесу, стимулює їх до творчості та саморозвитку.

Наведено результати емпіричного дослідження рівнів психологічної безпеки освітнього середовища закладів середньої освіти та його зв’язку з показниками мотивації інноваційної діяльності вчителів. Показано недостатній рівень психологічної безпеки освітнього середовища більш, ніж для третини вчителів. Наведено дані про гендерно-вікові та організаційно-професійні (стаж професійної діяльності, посада) особливості психологічної безпеки вчителів. Подано дані дисперсійного аналізу особливостей мотивації інноваційної діяльності вчителів залежно від рівня психологічної безпеки освітнього середовища. Доведено припущення про психологічну безпеку освітнього середовища як важливу умову інноваційної діяльності установи середньої освіти. Констатовано, що чим більш захищеними відчувають себе вчителі, тим більше вони мотивовані до інноваційної діяльності, а опір інноваціям стає значно меншим. Показано доцільність розвитку мотивації інноваційної діяльності вчителів з урахуванням необхідності створення психологічно безпечного освітнього середовища.


Ключові слова


освітнє середовище; психологічна безпека; учитель; інноваційна діяльність; мотивація; опір інноваціям

Повний текст:

PDF

Посилання


Аргайл М. Психология счастья / М. Аргайл ; пер. с англ. А. Лисицина. – 2-е изд. — СПб. : Питер, 2003. — 271 с.

Баева Ð?. Ð. ПÑихологичеÑÐºÐ°Ñ Ð´Ð¸Ð°Ð³Ð½Ð¾Ñтика безопаÑноÑти образовательной Ñреды школы: анкета-опроÑник Ð´Ð»Ñ ÑƒÑ‡Ð¸Ñ‚ÐµÐ»ÐµÐ¹ [Электронный реÑурÑ] / Ð?. Ð. Баева. — Режим доÑтупа :

http://www.edu.murmansk.ru/www/to_teacher/methodical/psiholog/baeva.doc. — Дата обращения: 27.12.2017. — Название с экрана.

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія / О. І. Бондарчук. — Київ : Наук. світ, 2008. — 318 с.

Гриневич Л. Реформа загальної середньої освіти : нова українська школа [Електронний ресурс] / Л. Гриневич. — Режим доступу : http://mon.gov.ua/%Новини%202017/04/03/newschool-presentation-new-30-03-2017-(2).pdf. — Дата звернення: 27.12.2017. — Назва з екрана.

Елисеева О. А. Субъективное благополучие подростков и психологическая безопасность образовательной среды [Электронный ресурс] / О. А. Елисеева // Психологическая наука и образование : электронный журнал. — 2011. — № 3. — Режим доступа : www.psyedu.ru. — Дата обращения: 27.12.2017. — Название с экрана.

Карамушка Л. Особливості вияву синдрому «професійного вигорання» у вчителів / Л. М. Карамушка, Т. В. Зайчикова, О. І. Бондарчук // Освіта і управління. — 2007. — № 11. — С. 57–66.

Ліщинська О. А. Профілактика психологічного насильства у сім’ї та освітньому середовищі : метод. рек. / О. А. Ліщинська ; НАПН України, Ін-т соціальної та політичної психології. — Київ : Міленіум, 2010. — 68 с.

Панченко Т. Л. Психологічна безпека інклюзивного освітнього середовища / Т. Л. Панченко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. — 2014. — Вип. 28. — С. 327–332. — (Сер. 19 «Корекційна педагогіка та спеціальна психологія»).

Психологічні аспекти створення безпечного освітнього середовища : матеріали семінару практичних психологів ЗНЗ / упоряд. : Л. В. Зюман. — Кременчук, 2012. — 64 с.

Роджерс К. Свобода учиться / К. Роджерс, Д. Фрейберг ; пер с англ. — М. : Смысл, 2002. — 527 с.

Слободчиков Ð’. Ð?. ÐžÐ±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ñ‚ÐµÐ»ÑŒÐ½Ð°Ñ Ñреда: Ñ€ÐµÐ°Ð»Ð¸Ð·Ð°Ñ†Ð¸Ñ Ñ†ÐµÐ»ÐµÐ¹ Ð¾Ð±Ñ€Ð°Ð·Ð¾Ð²Ð°Ð½Ð¸Ñ Ð² проÑтранÑтве культуры / Ð’. Ð?. Слободчиков // Ðовые ценноÑти образованиÑ: культурные модели школ. — 1997. — â„– 7. — С. 177–184.

Тополов Є. В. Професійна агресивність особистості : монографія / Є. В. Тополов. — Київ : Слово, 2011. — 400 с.

Щербакова Т. Н. К вопросу о структуре образовательной среды учебных учреждений / Т. Н.Щербакова // Молодой ученый. — 2012. — №5 . — С. 545–548.

Ясвин В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В. А. Ясвин. — М. : Смысл, 2001. — 365 с.

International Handbook of Research on Environmental Education / Eds. : Robert B. Stevenson, Michael Brody, Justin Dillon, Arjen E. J. Wals. — London – New York : Routledge, 2014. — 592 p.

Hopkins D. School Improvement for Real / David Hopkins. — London – New York : Routledge, 2003. — 256 p.

Pavot W. The Satisfaction With Life Scale and the emerging construct of life satisfaction / W. Pavot, E. Diener // Journal of Positive Psychology. — 2008. — № 3. — P. 137–152.

Ryff C. D. Eudaimonic well-being and education: Probing the connections / С. D. Ryff // Well-being and higher education: A strategy for change and the realization of education's greater purposes ; D. W. Harward (Ed.). — Washington, DC : Bringing Theory to Practice, 2016. — P. 37–48.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.