Формування емпатійного освітнього середовища закладу освіти: навички міжособистісного спілкування та управління аудиторією

Лариса Сергеєва

Анотація


У статті аналізується необхідність формування емпатійного освітнього середовища закладу освіти. Робітничі професії становлять основу української економіки, що особливо актуально в період повоєнного відновлення країни, тому саме емпатія виступає як важлива професійна якість. Володіння навичками міжособистісного спілкування та управління аудиторією набувають першочергової ваги, оскільки роль викладача полягає в тому, щоб управляти освітнім середовищем, яке дозволить всім досягти успіху. Для успіху в даній роботі потрібно створити емпатійне освітнє середовище, яке буде підтримувати як викладачів, так і здобувачів освіти, оскільки сприяє створенню всіх можливостей для використання ресурсів (просторових, методичних, матеріальних, інформаційних) середовища закладу освіти. Робиться акцент на важливості врахування саме громадянської науки, яка є важливим інструментом для відновлення громад, формування нових форматів співпраці між академічним середовищем, громадськими організаціями, органами влади та громадянами, важливості інноваційних, комплексних та системних рішень з відновлення, які мають бути засновані на даних та громадській участі. Проаналізовано результати анкетування педагогічних працівників закладів професійної та фахової передвищої освіти «Обґрунтування моделі емпатійного «зеленого» освітнього середовища закладу освіти», що відбулось у квітні-травні 2025 р. до якого були залучені керівні та педагогічні працівники, серед яких: директори, заступники директора, методисти, викладачі та майстри виробничого навчання (всього 1003 респондентів, 515 осіб експериментальної групи (ЕГ) та 488 – контрольної групи (КГ)).Результати дослідження свідчать про те, що педагогічні працівники усвідомлюють важливість формування у молоді «зелених» навичок; стрімким розгортання процесів цифровізації та платформізації, тобто необхідність розвивати створення нової якості здорового стилю життя, конкурентоспроможної праці, креативного дозвілля та бережливого ставлення до людини та дикої природи; готувати молодь до розумного споживання, до екоінновацій та креативних індустрій і циркулярних виробництв.

Ключові слова


емпатійне освітнє середовище; «зелені» навички; міжособистісне спілкування; управління аудиторією; соціальні навички.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

О. Адамчук, Н. Вічалковська, Емпатійність як чинник професійного самовизначення. ІNFORUM.IN.UA [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.inforum.in.ua/conferences/26/84/648Дата звернення: Трав. 11, 2025.

В. В. Бур’янов, «Інноваційне освітнє середовище ЗВО як чинник професійного становлення майбутніх педагогів», на V Всеукр. наук.-практ. конф. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій. Глухів : Глухівський НПУ ім. О. Довженка, 2025, 324 с., с. 40–42. [Електронний ресурс]. Доступно: https://tpgnpu.ho.ua/images/kafedra_SG/2024-2025/konf%204-04-2025/MATERIAL%20V-Vseukr_nauk_prakt_konf_4-04-2025.pdf Дата звернення: Трав. 11, 2025.

З. І. Єрмакова, Емпатійна складова комунікативної компетентності. Вісник Запорізького національного університету»,Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, № 2(13), с. 156‒167,2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2010_2_32 Дата звернення: Трав. 11, 2025.

Д. Косенко, Новий освітній простір; А. Седоченко, Ред. 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf Дата звернення: Трав. 11, 2025.

Міністерство освіти і науки України. (2024, Груд. 12). Наказ № 1761 «Про завершення експерименту на всеукраїнському рівні за темою «Організаційно-педагогічні умови формування в учнів м’яких навичок шляхом соціально-емоційного та етичного навчання» на базі закладів загальної середньої освіти України в листопаді 2019 – років грудні 2024». [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/npa/pro-zavershennia-eksperymentu-na-vseukrainskomu-rivni-za-temoiu-orhanizatsiino-pedahohichni-umovy-formuvannia-v-uchniv-miakykh-navychok-shliakhom-sotsialno-emotsiinoho-ta-etychnoho-navchannia

Р. І. Недух, «Удосконалення освітнього простору в контексті надбань теорії поколінь», V Всеукр. наук.-практ. конф. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій.Глухів :Глухівський НПУ ім. О. Довженка, 2025, 324 с., с. 204–207. [Електронний ресурс]. Доступно: https://tpgnpu.ho.ua/images/kafedra_SG/2024-2025/konf%204-04-2025/MATERIAL%20V-Vseukr_nauk_prakt_konf_4-04-2025.pdf Дата звернення: Трав. 11, 2025.

Логістика формування навичок успішності: матеріали наук.-метод. вебінару учасників педагогічного експерименту регіонального рівня з теми «Формування м’яких навичок (soft skills) майбутніх кваліфікованих робітників в освітньому середовищі закладу професійної (професійно-технічної) освіти»; Л. М. Сергеєва, Ред. Чернівці, Україна : Видав. дім «Букрек», 2023.

Т. Д. Перепелюк, «Емоційний інтелект: емпатійний дискурс», Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права, вип. 3, с. 98–102, 2023. https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.3.15

Л. М. Сергеєва, А. О. Молчанова, О. В. Пащенко, Практикум педагогічної майстерності; В. В. Олійник, Ред., вид. друге, перероб. і допов. Київ, Україна : «Арт Економі», 2011.

Ти як? Всеукраїнська програма ментального здоров’я. [Електронний ресурс]. Доступно: https://howareu.com/ Дата звернення: Трав. 11, 2025.

У столиці запрацювала сучасна майстерня кліматичних технологій, відкриваючи нові горизонти для профтехосвіти. Освіта в Україні. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.op.ua/news/osvita-v-ukraini/u-stolici-zapracyuvala-suchasna-maysternya-klimatichnih-tehnologiy-vidkrivayuchi-novi-gorizonti-dlya-proftehosviti Дата звернення: Черв. 18, 2025.

С. Фокша, «Освітнє середовище Нової української школи (базова середня освіта)», Нова українська школа у базовій середній освіті: впевнені кроки Запорізької області; Т. Гура, Ред. Запоріжжя, Україна : ЗОІППО, 2022, ч. 1, с. 107–114. [Електронний ресурс]. Доступно: https://drive.google.com/file/d/1wvMSWgURwmwNCzz-niXR-Mw87OgaifXc/view Дата звернення: Черв. 18, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

O. Adamchuk, N. Vichalkovska, Empatiinist yak chynnyk profesiinoho samovyznachennia. INFORUM.IN.UA [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.inforum.in.ua/conferences/26/84/648 Data zvernennia: Trav. 11, 2025. (in Ukrainian).

V. V. Burianov, «Innovatsiine osvitnie seredovyshche ZVO yak chynnyk profesiinoho stanovlennia maibutnikh pedahohiv», na V Vseukr. nauk.-prakt. konf. Rozvytok pedahohichnoi maisternosti maibutnoho pedahoha v umovakh osvitnikh transformatsii. Hlukhiv : Hlukhivskyi NPU im. O. Dovzhenka, 2025, 324 s., s. 40–42. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://tpgnpu.ho.ua/images/kafedra_SG/2024-2025/konf%204-04-2025/MATERIAL%20V-Vseukr_nauk_prakt_konf_4-04-2025.pdf Data zvernennia: Trav. 11, 2025. (in Ukrainian).

Z. I. Yermakova, «Empatiina skladova komunikatyvnoi kompetentnosti. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu», Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, № 2(13), s. 156‒167, 2010. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2010_2_32 Data zvernennia: Trav. 11, 2025. (in Ukrainian).

D. Kosenko, Novyi osvitnii prostir; A. Sedochenko, Red. 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf Data zvernennia: Trav. 11, 2025. (in Ukrainian).

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2024, Hrud. 12). Nakaz № 1761 «Pro zavershennia eksperymentu na vseukrainskomu rivni za temoiu «Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v uchniv miakykh navychok shliakhom sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia» na bazi zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy v lystopadi 2019 – rokiv hrudni 2024». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://mon.gov.ua/npa/pro-zavershennia-eksperymentu-na-vseukrainskomu-rivni-za-temoiu-orhanizatsiino-pedahohichni-umovy-formuvannia-v-uchniv-miakykh-navychok-shliakhom-sotsialno-emotsiinoho-ta-etychnoho-navchannia (in Ukrainian).

R. I. Nedukh, «Udoskonalennia osvitnoho prostoru v konteksti nadban teorii pokolin», V Vseukr. nauk.-prakt. konf. Rozvytok pedahohichnoi maisternosti maibutnoho pedahoha v umovakh osvitnikh transformatsii. Hlukhiv : Hlukhivskyi NPU im. O. Dovzhenka, 2025, 324 s., s. 204–207. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://tpgnpu.ho.ua/images/kafedra_SG/2024-2025/konf%204-04-2025/MATERIAL%20V-Vseukr_nauk_prakt_konf_4-04-2025.pdf Data zvernennia: Trav. 11, 2025. (in Ukrainian).

Lohistyka formuvannia navychok uspishnosti: materialy nauk.-metod. vebinaru uchasnykiv pedahohichnoho eksperymentu rehionalnoho rivnia z temy «Formuvannia miakykh navychok (soft skills) maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv v osvitnomu seredovyshchi zakladu profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity»; L. M. Serheieva, Red. Chernivtsi, Ukraina : Vydav. dim «Bukrek», 2023. (in Ukrainian).

T. D. Perepeliuk, «Emotsiinyi intelekt: empatiinyi dyskurs», Dniprovskyi naukovyi chasopys publichnoho upravlinnia, psykholohii, prava, vyp. 3, s. 98–102, 2023.https://doi.org/10.51547/ppp.dp.ua/2023.3.15 (in Ukrainian).

L. M. Serheieva, A. O. Molchanova, O. V. Pashchenko, Praktykumpedahohichnoimaisternosti; V. V. Oliinyk, Red., vyd. druhe, pererob. idopov. Kyiv, Ukraina : «Art Ekonomi», 2011. (in Ukrainian).

Ty yak? Vseukrainska prohrama mentalnoho zdorovia. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://howareu.com/ Data zvernennia: Trav. 11, 2025. (in Ukrainian).

U stolytsi zapratsiuvala suchasna maisternia klimatychnykh tekhnolohii, vidkryvaiuchy novi horyzonty dlia proftekhosvity. Osvita v Ukraini. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://www.op.ua/news/osvita-v-ukraini/u-stolici-zapracyuvala-suchasna-maysternya-klimatichnih-tehnologiy-vidkrivayuchi-novi-gorizonti-dlya-proftehosviti Data zvernennia: Cherv. 18, 2025. (in Ukrainian).

S. Foksha, «Osvitnie seredovyshche Novoi ukrainskoi shkoly (bazova serednia osvita)», Nova ukrainska shkola u bazovii serednii osviti: vpevneni kroky Zaporizkoi oblasti; T. Hura, Red. Zaporizhzhia, Ukraina : ZOIPPO, 2022, ch. 1, s. 107–114. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://drive.google.com/file/d/1wvMSWgURwmwNCzz-niXR-Mw87OgaifXc/view Data zvernennia: Cherv. 18, 2025. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.