Нейромережеві технології в саморозвитку життєвих навичок дорослої людини

Олена Пехота, Сергій Бєляєв, Олена Купенко

Анотація


У статті досліджується проблема інтеграції нейромережевих технологій у процес саморозвитку життєвих навичок дорослої людини. Актуальність теми зумовлена стрімким розвитком штучного інтелекту та потребою адаптації освітніх процесів до вимог цифрового суспільства. Автори відзначають дефіцит комплексних педагогічних моделей, які б дозволяли ефективно використовувати потенціал ШІ для освіти дорослих. Виходячи з аналізу сучасних досліджень, автори визначили, що життєві навички дорослої людини в цифрову епоху є динамічним інтегративним комплексом. Він включає навички самонавчання і управління знаннями; цифрову грамотність; навички цифрової взаємодії; креативність та інноваційне мислення; критичне мислення і цифрову етику; емоційну компетентність і стресостійкість. Розглянуто педагогічний потенціал нейромережевих технологій, що проявляється у кількох ключових напрямах: персоналізація навчальних траєкторій, розвиток цифрової компетентності, формування навичок роботи в умовах невизначеності, стимулювання творчості та підвищення мотивації до неперервного навчання. Зазначені можливості створення інтелектуальних наставників для адаптивного розвитку кар’єри та особистісного зростання. Водночас, виявлено низку бар’єрів, що перешкоджають повноцінній інтеграції нейромережевих технологій в освіту дорослих. До них належать недостатній рівень цифрової грамотності, психологічний опір змінам, етичні та правові дилеми, брак кваліфікованих педагогічних кадрів та інфраструктурні обмеження. Пропонується комплексний підхід для подолання цих бар’єрів. Ключовим результатом дослідження є розробка робочої моделі застосування нейромережевих технологій у магістерській програмі. Ця модель включає цільовий, змістовий, процесуальний, організаційний та оцінювальний компоненти. Вона демонструє, як інтеграція ШІ може сприяти формуванню індивідуальної освітньої траєкторії та саморозвитку. Модель деталізована на прикладі вибіркового курсу «Технології освіти дорослих» магістерської освітньої програми «Педагогіка вищої школи».

Ключові слова


людина; саморозвиток; життєві навички; освіта дорослих; магістерська програма; нейромережеві технології.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

В. Г. Кремень, «Діяльність національної академії педагогічних наук України з цифрової трансформації освіти і науки», у Освіта для цифрової трансформації суспільства. В. Г. Кремень, Н. Г. Ничкало, Л. Б. Лук’янова, Н. І. Лазаренко, Ред. Київ, Україна : ТОВ «Юрка Любченка», 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://surl.li/srkizs Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

Кремень В. Г. «Філософія людиноцентризму в системі сучасних цінностей», Вісник Національної академії педагогічних наук України, т. 5, № 1, 2023. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/HNAESU_2023_5_1_30 Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

M. Milana, U. Brandi, S. Hodge & T. Hoggan-Kloubert, «Artificial intelligence (AI), conversational agents, and generative AI: implications for adult education practice and research», International Journal of Lifelong Education, vol. 43, іs. 1, 2024. https://doi.org/10.1080/02601370.2024.2310448

V. A. Storey, A. Wagner, «Integrating Artificial Intelligence (AI) Into Adult Education: Opportunities, Challenges, and Future Directions», International Journal of Adult Education and Technology (IJAET), vol. 15, іs. 1, р. 15, 2024. https://doi.org/10.4018/IJAET.345921

M. C. Laupichler, A. Aster, J. Schirch, T. Raupach, «Artificial intelligence literacy in higher and adult education: A scoping literature review», Computers and Education: Artificial Intelligence, vol. 3, 2022. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100101

E. R. Mollick, L. Mollick, «New modes of learning enabled by AI chatbots: Three methods and assignments». Wharton School of the University of Pennsylvania & Wharton Interactive. 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm?abstractid=4300783 Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

Освіта для цифрової трансформації суспільства. В. Г. Кремень, Н. Г. Ничкало, Л. Б. Лук’янова, Н. І. Лазаренко, Ред. Київ, Україна : ТОВ «Юрка Любченка», 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://surl.li/srkizs Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

Т. Сорочан, Л. Карташова, «Управління професійним розвитком педагогів: адаптивне навчання на основі штучного інтелекту», на ІІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф. Формування цифрового освітнього середовища професійного розвитку фахівців в умовах відкритого університету. Київ, 2024, с. 67–72. [Електронний ресурс]. Доступно: https://surl.li/mrcams Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

О. М. Пєхота, Л. В. Старовойт, І. В. Середа, Твоє життя – твій головний проект: технологія самовиховання. Миколаїв, Україна : Іліон, 2011.

Технології освіти дорослих; О. М. Пєхота, Ред. Миколаїв, Україна : Іліон, 2021.

Маніфест про навчання дорослих у ХХІ столітті: Сила та радість від навчання. Європейська асоціація освіти дорослих. 2019. [Електронний ресурс]. Доступно: https://eaea.org/wp-content/uploads/2019/05/eaea_manifesto_ukraina_2019_web.pdf Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

О. М. Пєхота, «Навчання дорослої людини миру на засадах розвитку її життєвих навичок», у Освіта для миру = Edukacja dla pokoju; В. Г. Кремень та ін., Ред. Київ, Україна : Вид-во ТОВ «Юрка Любченка», 2019, т. 2, с. 444–454. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ipood.com.ua/data/UAPLForum2019/volume_2_2019.pdf Дата звернення: Квіт. 10, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

V. H. Kremen, «Diialnist natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy z tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky», u Osvita dlia tsyfrovoi transformatsii suspilstva. V. H. Kremen, N. H. Nychkalo, L. B. Lukianova, N. I. Lazarenko, Red. Kyiv, Ukraina : TOV «Iurka Liubchenka», 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://surl.li/srkizs Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

Kremen V. H. «Filosofiia liudynotsentryzmu v systemi suchasnykh tsinnostei», Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, t. 5, № 1, 2023. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: http://nbuv.gov.ua/UJRN/HNAESU_2023_5_1_30 Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

M. Milana, U. Brandi, S. Hodge & T. Hoggan-Kloubert, «Artificial intelligence (AI), conversational agents, and generative AI: implications for adult education practice and research», International Journal of Lifelong Education, vol. 43, іs. 1, 2024. https://doi.org/10.1080/02601370.2024.2310448 (in English).

V. A. Storey, A. Wagner, «Integrating Artificial Intelligence (AI) Into Adult Education: Opportunities, Challenges, and Future Directions», International Journal of Adult Education and Technology (IJAET), vol. 15, іs. 1, р. 15, 2024. https://doi.org/10.4018/IJAET.345921 (in English).

M. C. Laupichler, A. Aster, J. Schirch, T. Raupach, «Artificial intelligence literacy in higher and adult education: A scoping literature review», Computers and Education: Artificial Intelligence, vol. 3, 2022. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100101 (in English).

E. R. Mollick, L. Mollick, «New modes of learning enabled by AI chatbots: Three methods and assignments». Wharton School of the University of Pennsylvania & Wharton Interactive. 2022. [Електронний ресурс]. Доступно: https://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm?abstractid=4300783 Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in English).

Osvita dlia tsyfrovoi transformatsii suspilstva. V. H. remen, N. H. Nychkalo, L. B. Lukianova, N. I. Lazarenko, Red. Kyiv, Ukraina : TOV «Iurka Liubchenka», 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://surl.li/srkizs Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

T. Sorochan, L. Kartashova, «Upravlinnia profesiinym rozvytkom pedahohiv: adaptyvne navchannia na osnovi shtuchnoho intelektu», na III Vseukr. nauk.-prakt. Internet-konf. Formuvannia tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha profesiinoho rozvytku fakhivtsiv v umovakh vidkrytoho universytetu. Kyiv, 2024, s. 67–72. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://surl.li/mrcams Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

O. M. Piekhota, L. V. Starovoit, I. V. Sereda, Tvoie zhyttia – tvii holovnyi proekt: tekhnolohiia samovykhovannia. Mykolaiv, Ukraina : Ilion, 2011. (in Ukrainian).

Tekhnolohii osvity doroslykh; O. M. Piekhota, Red. Mykolaiv, Ukraina : Ilion, 2021. (in Ukrainian).

Manifest pro navchannia doroslykh u ХХI stolitti: Syla ta radist vid navchannia. Yevropeiska asotsiatsiia osvity doroslykh. 2019. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://eaea.org/wp-content/uploads/2019/05/eaea_manifesto_ukraina_2019_web.pdf Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).

O. M. Piekhota, «Navchannia dorosloi liudyny myru na zasadakh rozvytku yii zhyttievykh navychok», u Osvita dlia myru = Edukacja dla pokoju; V. H. Kremen ta in., Red. Kyiv, Ukraina : Vyd-vo TOV «Iurka Liubchenka», 2019, t. 2, s. 444–454. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://ipood.com.ua/data/UAPLForum2019/volume_2_2019.pdf Data zvernennia: Kvit. 10, 2025. (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.