Сенйорність працівників ІТ-компаній та післядипломна освіта ІТ-фахівців

Максим Олейко

Анотація


У статті розглянуто актуальність проблеми оцінювання професійної зрілості (сенйорності) працівників ІТ-компаній та запропоновано новий інструмент для її визначення на прикладі ролі Project Manager Operations (PMO). Запропонована матриця сенйорності дозволяє об’єктивно класифікувати фахівців за рівнями Junior, Middle та Senior і водночас виявляти прогалини у знаннях і навичках. Вона побудована на основі поєднання тестових завдань для діагностики hard skills та soft skills, а також індивідуального зворотного зв’язку з керівником. Такий підхід не лише підвищує точність оцінювання, а й робить процес планування професійного розвитку більш адресним та ефективним. Емпіричне дослідження охопило 28 спеціалістів PMO. Більшість учасників продемонстрували рівень Middle, а коефіцієнт внутрішньої узгодженості тесту (α-Кронбаха = 0,89) підтвердив його високу надійність. Встановлено, що розроблена матриця може застосовуватися не лише у PMO, а й в інших ІТ-напрямах, зокрема Business Analysis, Delivery Management і Product Management. Це відкриває можливість формування персоналізованих освітніх траєкторій, які враховують як сильні сторони фахівців, так і їхні індивідуальні потреби. Особливу увагу приділено значенню розвитку soft skills, які є критичними для переходу від технічної компетентності до вищих рівнів управлінської зрілості. Зазначено, що виключно тестові завдання не здатні повністю охопити комунікативні та лідерські компетентності, тому доцільним є поєднання тестування з іншими методами – спостереженням, інтерв’ю, 360°-зворотним зв’язком. Систематичне використання такого комплексного підходу сприяє формуванню культури безперервного навчання в компанії, підвищує мотивацію працівників до професійного вдосконалення та посилює їхню залученість у внутрішні освітні програми. Крім того, відзначено мотиваційний ефект застосування матриці сенйорності: усвідомлення власного рівня зрілості та отримання конкретних рекомендацій стимулює фахівців до активнішого розвитку й участі у післядипломній освіті. Таким чином, матриця сенйорності постає не лише як інструмент вимірювання, але і як засіб формування індивідуальних траєкторій навчання, що підвищує конкурентоспроможність як окремих працівників, так і організації в цілому.

Ключові слова


матриця сенйорності; управління проєктами; професійна зрілість; сенйорність; ІТ-компанія; післядипломна освіта; Project Manager Operations; soft skills; hard skills.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

H. L. Dreyfus, S. E. Dreyfus, «Mind over Machine», in The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer. New York, USA : Free Press, 1986, р. 50. [Online]. Available: https://yourdigitalaid.com/wp-content/uploads/2022/01/Skill-acquisition-Dreyfus-model-Mind-over-machine.pdf Application date: January 05, 2025.

C. Bredillet, S. Tywoniak, & M. Tootoonchy, «Exploring the dynamics of project management office and portfolio management co-evolution: A routine lens», International Journal of Project Management, vol. 36, is. 1, рр. 27–42, 2018. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0263786316304483?via%3Dihub Application date: January 05, 2025.

A shared language for digital, data and technology skills (Skills Framework for the Information Age version 8, 2021). SFIA: The global skills and competency framework for the digital world. [Online]. Available: https://sfia-online.org. Accessed: Jan. 5, 2025.

G. Lee, &W. Xia, «Toward Agile: An Integrated Analysis of Quantitative and Qualitative Field Data on Software Development Agility», MIS Quarterly, vol. 34, is. 1, pp. 87–114, 2010. [Online]. Available: https://www.jstor.org/stable/20721416 Application date: January 05, 2025.

M. Eraut, «Informal learning in the workplace», Studies in Continuing Education, vol. 26, is. 2, pp. 247–273, 2004. [Online]. Available: https://eric.ed.gov/?id=EJ681307; https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/158037042000225245 Application date: January 05, 2025.

A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide); Project Management Institute, 7th ed. Newtown Square, PA, USA : PMI, 2017. [Online]. Available: https://www.pmi.org/standards/pmbok Application date: January 05, 2025.

D. Guest, The hunt is on for the Renaissance Man of computing; Managersin focuis as the skiils gap closes. The Independent, London, U.K., 1991. [Online]. Available: https://wow.agiledata.io/wp-content/uploads/2022/10/David-Guest-1991-The-hunt-is-on-for-the-Renaissance-Man-of-computing.pdf Application date: January 05, 2025.

D. A. Kolb, Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ, USA : Prentice Hall, 1984. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/235701029_Experiential_Learning_Experience_As_The_Source_Of_Learning_And_Development Application date: January 05, 2025.

K. Illeris, «Transformative Learning and Identity», Journal of Transformative Education, vol. 12(2), рр. 148–163, 2014. [Online]. Available: https://portals-assets.najah.edu/wesi/media/filer_public/3d/e5/3de5ddc7-3a3e-4f10-9f9b-06369d973d5e/transformative_learning_2014.pdf Application date: January 05, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

H. L. Dreyfus, S. E. Dreyfus, «Mind over Machine», in The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer. New York, USA : Free Press, 1986, р. 50. [Online]. Available: https://yourdigitalaid.com/wp-content/uploads/2022/01/Skill-acquisition-Dreyfus-model-Mind-over-machine.pdf Application date: January 05, 2025. (in English).

C. Bredillet, S. Tywoniak, & M. Tootoonchy, «Exploring the dynamics of project management office and portfolio management co-evolution: A routine lens», International Journal of Project Management, vol. 36, is. 1, рр. 27–42, 2018. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0263786316304483?via%3Dihub Application date: January 05, 2025. (in English).

A shared language for digital, data and technology skills (Skills Framework for the Information Age version 8, 2021). SFIA: The global skills and competency framework for the digital world. [Online]. Available: https://sfia-online.org. Accessed: Jan. 5, 2025..

G. Lee, &W. Xia, «Toward Agile: An Integrated Analysis of Quantitative and Qualitative Field Data on Software Development Agility», MIS Quarterly, vol. 34, is. 1, pp. 87–114, 2010. [Online]. Available: https://www.jstor.org/stable/20721416 Application date: January 05, 2025. (in English).

M. Eraut, «Informal learning in the workplace», Studies in Continuing Education, vol. 26, is. 2, pp. 247–273, 2004. [Online]. Available: https://eric.ed.gov/?id=EJ681307; https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/158037042000225245 Application date: January 05, 2025. (in English).

A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide); Project Management Institute, 7th ed. Newtown Square, PA, USA : PMI, 2017. [Online]. Available: https://www.pmi.org/standards/pmbok Application date: January 05, 2025. (in English).

D. Guest, The hunt is on for the Renaissance Man of computing; Managersin focuis as the skiils gap closes. The Independent, London, U.K., 1991. [Online]. Available: https://wow.agiledata.io/wp-content/uploads/2022/10/David-Guest-1991-The-hunt-is-on-for-the-Renaissance-Man-of-computing.pdf Application date: January 05, 2025. (in English).

D. A. Kolb, Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ, USA : Prentice Hall, 1984. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/235701029_Experiential_Learning_Experience_As_The_Source_Of_Learning_And_Development Application date: January 05, 2025. (in English).

K. Illeris, «Transformative Learning and Identity», Journal of Transformative Education, vol. 12(2), рр. 148–163, 2014. [Online]. Available: https://portals-assets.najah.edu/wesi/media/filer_public/3d/e5/3de5ddc7-3a3e-4f10-9f9b-06369d973d5e/transformative_learning_2014.pdf Application date: January 05, 2025. (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.