Основні ризики для закладів фахової передвищої освіти в контексті реформування системи професійної освіти України

Сергій Бажан

Анотація


У статті здійснено аналіз ключових ризиків для закладів фахової передвищої освіти (ЗФПО) в умовах реформування освітньої системи України та впровадження Закону України «Про професійну освіту». Актуальність дослідження зумовлена потребами ринку праці, демографічними змінами, наслідками воєнних дій та євроінтеграційними процесами. У воєнних умовах функціонування освітньої системи ускладняється внаслідок руйнування інфраструктури, внутрішньої та зовнішньої міграції здобувачів і викладачів, скорочення фінансування та необхідності оперативної підготовки фахівців для відновлення економіки та соціальної сфери. У статті виокремлено та проаналізовано основні ризики, що виникають перед закладами ЗФПО у процесі реалізації освітніх реформ, а також визначення можливих наслідків для системи освіти загалом. У ході дослідження використано системний і порівняльний підходи, аналіз нормативно-правової бази України, а також вивчення міжнародного досвіду (Німеччини, Польщі, країн Балтії та США). Результати дослідження дозволили визначити шість основних груп ризиків: інституційну невизначеність (загроза злиття ЗФПО з закладами професійної освіти), оптимізацію та укрупнення мережі (ліквідація малих коледжів і зниження регіональної доступності освіти), виокремлення закладів зі складу університетів (втрата інтеграції з наукою та вищою школою), фінансову залежність від місцевих бюджетів, соціально-правову невизначеність статусу студентів, а також ослаблення освітньої вертикалі «школа – коледж – університет». Особлива увага приділяється впливу війни, яка посилює уразливість ЗФПО через демографічні зміни, евакуацію закладів, скорочення контингенту здобувачів освіти та зростання потреби у нових програмах, спрямованих на відбудову держави. Необхідним є законодавче розмежування повноважень між професійною та фаховою передвищою освітою, гарантування фінансової автономії коледжів, збереження їхньої інтеграції в систему вищої освіти та адаптація освітніх програм до умов післявоєнної модернізації. Використання позитивного міжнародного досвіду сприятиме підвищенню стійкості та конкурентоспроможності української системи фахової передвищої освіти (ФПО).

Ключові слова


фахова передвища освіта; професійна освіта; освітня реформа; ризики; інституційна невизначеність; фінансування освіти; оптимізація мережі; університетська інтеграція; освітня вертикаль; міжнародний досвід; Європейський Союз; освітня політика України.

Повний текст:

PDF

Посилання


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ / REFERENCES

Верховна Рада України. (2017, Верес. 05). Закон № 2145-VIII «Про освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Верховна Рада України. (1998, Лют. 10). Закон № 103/98-ВР «Про професійну (професійно-технічну) освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text

Верховна Рада України. (2025, Квіт. 11). Проєкт Закону «Про професійну освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/56179

Верховна Рада України. (2019, Черв. 06). Закон № 2745-VIII «Про фахову передвищу освіту». [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text

Bundesministerium der Justiz. Berlin. (2020, 4, Mai). Berufsbildungsgesetz (BBiG). [Online]. Available: https://www.gesetze-im-internet.de/bbig_2005/

National Education Systems: Germany, Poland, Lithuania. Eurydice. European Commission, 2022. [Online]. Available: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia Application date: July 05, 2025.

T. Kozma, «Comparative Education in Hungary: From Soviet Influence to European Integration», Unpublished manuscript, preprint, 2024. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/384684789_Comparative_Education_in_Hungary_From_Soviet_Influence_to_European_Integration Application date: July 05, 2025.

J. Zajda, Globalisation and Education Reforms: Creating Effective Learning Environments. Cham : Springer, 2021. [Online]. Available: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-71575-5 Application date: July 05, 2025.

Education Policy Outlook 2021: Shaping Responsive and Resilient Education in a Changing World. Paris, France : OECD Publishing, 2021. [Online]. Available: https://www.oecd.org/en/publications/education-policy-outlook-2021_75e40a16-en.html Application date: July 05, 2025.

В. О. Радкевич, «Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України», на методологіч. семінарі НАПН України Розвиток національної професійної освіти в умовах війни, повоєнного відновлення та євроінтеграції України; Вісник Національної академії педагогічних наук України, вип. 6(2), с. 1–19, 2024. [Електронний ресурс]. Доступно: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/511 Дата звернення: Лип. 05, 2025.

J. Han, M. Kamber, J. Pei, Data Mining: Concepts and Techniques. 3rd ed. Waltham, MA : Morgan Kaufmann, 2012. [Online]. Available: https://shop.elsevier.com/books/data-mining-concepts-and-techniques/han/978-0-12-381479-1 Application date: July 05, 2025.

E. Triantaphyllou, Multi-Criteria Decision Making Methods: A Comparative Study. Dordrecht : Springer, 2000. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-3157-6

A Guide to the Project Management Body of Knowledge. 6th ed. Newtown Square, PA : PMI, 2017. [Online]. Available: https://trainupinstitute.com/wp-content/uploads/2022/03/Project-Management-Institute-A-Guide-to-the-Project-Management-Body-of-Knowledge-PMBOK%C2%AE-Guide%E2%80%93Sixth-Edition-Project-Management-Institute-2017.pdf Application date: July 05, 2025.

The Orange Book: Management of Risk – Principles and Concept. London : HM Treasury, 2020. [Online]. Available: https://www.gov.uk/government/publications/orange-book Application date: July 05, 2025.

A. O’Hagan, C. E. Buck, A. Daneshkhah et al. Uncertain Judgements: Eliciting Experts’ Probabilities. Chichester : John Wiley & Sons, 2006. https://doi.org/10.1002/0470033312

Guide for Conducting Risk Assessments. SP 800-30 Rev. 1. Gaithersburg, MD : National Institute of Standards and Technology, 2012. [Online]. Available: https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/Legacy/SP/nistspecialpublication800-30r1.pdf Application date: July 05, 2025.

Risk management – Guidelines. ISO 31000:2018. Geneva : International Organization for Standardization, 2018. [Online]. Available: https://www.iso.org/standard/65694.html Application date: July 05, 2025.

Risk management – Risk assessment techniques. IEC 31010:2019. Geneva : International Organization for Standardization/IEC, 2019. [Online]. Available: https://www.iso.org/standard/72140.html Application date: July 05, 2025.

Vocational education and training in Europe: Germany. CEDEFOP. An Agency of the European Union. 2024. [Online]. Available: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/germany-u3 Application date: July 05, 2025.

The German Qualifications Framework for Lifelong Learning. Federal Ministry of Research, Technology and Space. [Online]. Available: https://www.bmbf.de/EN/Education/Dqr/dqr_node.html Application date: July 05, 2025.

Universities of Applied Sciences (HAW). DAAD – German Academic Exchange Service. [Online]. Available: https://www.daad.de/en/studying-in-germany/universities/haw/ Application date: July 05, 2025.

Hochschulzugang für beruflich qualifizierte Bewerber ohne schulische Hochschulzugangsberechtigung, аn Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 06.03.2009. [Online]. Available: https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2009/2009_03_06-Hochschulzugang-erful-qualifizierte-Bewerber.pdf Application date: July 05, 2025.

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. (2018, 20 lipca). Ustawa № 1668 «Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce». [Online]. Available: https://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2018/1668

Higher education – Lithuania. Brussels : European Commission; Eurydice EACEA, 2023. [Online]. Available: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/lithuania/higher-education Application date: July 05, 2025.

Short-cycle higher education – Latvia. Brussels : European Commission; Eurydice EACEA, 2024. [Online]. Available: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/latvia/short-cycle-higher-education Application date: July 05, 2025.

COE Glossary: Associate’s degree. National Center for Education Statistics (NCES). [Online]. Available: https://nces.ed.gov/programs/coe/glossary Application date: July 05, 2025.

Resources for Transfer Students. Federal Student Aid, U.S. Department of Education. [Online]. Available: https://studentaid.gov/resources/transfer-students Application date: July 05, 2025.

International Standard Classification of Education ISCED 2011. Montreal : UNESCO Institute for Statistics. 2012. [Online]. Available: https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf Application date: July 05, 2025.

ПЕРЕКЛАД, ТРАНСЛІТЕРАЦІЯ / TRANSLATED AND TRANSLITERATED

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017, Veres. 05). Zakon № 2145-VIII «Pro osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (1998, Liut. 10). Zakon № 103/98-VR «Pro profesiinu (profesiino-tekhnichnu) osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2025, Kvit. 11). Proiekt Zakonu «Pro profesiinu osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/56179 (in Ukrainian).

Verkhovna Rada Ukrainy. (2019, Cherv. 06). Zakon № 2745-VIII «Pro fakhovu peredvyshchu osvitu». [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text (in Ukrainian).

Bundesministerium der Justiz. Berlin. (2020, 4, Mai). Berufsbildungsgesetz (BBiG). [Online]. Available: https://www.gesetze-im-internet.de/bbig_2005/ (in English).

National Education Systems: Germany, Poland, Lithuania. Eurydice. European Commission, 2022. [Online]. Available: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia Application date: July 05, 2025. (in English).

T. Kozma, «Comparative Education in Hungary: From Soviet Influence to European Integration», Unpublished manuscript, preprint, 2024. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/384684789_Comparative_Education_in_Hungary_From_Soviet_Influence_to_European_Integration Application date: July 05, 2025. (in English).

J. Zajda, Globalisation and Education Reforms: Creating Effective Learning Environments. Cham : Springer, 2021. [Online]. Available: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-71575-5 Application date: July 05, 2025. (in English).

Education Policy Outlook 2021: Shaping Responsive and Resilient Education in a Changing World. Paris, France : OECD Publishing, 2021. [Online]. Available: https://www.oecd.org/en/publications/education-policy-outlook-2021_75e40a16-en.html Application date: July 05, 2025. (in English).

V. O. Radkevych, «Rozvytok natsionalnoi profesiinoi osvity v umovakh viiny, povoiennoho vidnovlennia ta yevrointehratsii Ukrainy», na metodolohich. seminari NAPN Ukrainy Rozvytok natsionalnoi profesiinoi osvity v umovakh viiny, povoiennoho vidnovlennia ta yevrointehratsii Ukrainy; Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, vyp. 6(2), s. 1–19, 2024. [Elektronnyi resurs]. Dostupno: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/511 Дата звернення: Лип. 05, 2025. (in Ukrainian).

J. Han, M. Kamber, J. Pei, Data Mining: Concepts and Techniques. 3rd ed. Waltham, MA : Morgan Kaufmann, 2012. [Online]. Available: https://shop.elsevier.com/books/data-mining-concepts-and-techniques/han/978-0-12-381479-1 Application date: July 05, 2025. (in English).

E. Triantaphyllou, Multi-Criteria Decision Making Methods: A Comparative Study. Dordrecht : Springer, 2000. https://doi.org/10.1007/978-1-4757-3157-6 (in English).

A Guide to the Project Management Body of Knowledge. 6th ed. Newtown Square, PA : PMI, 2017. [Online]. Available: https://trainupinstitute.com/wp-content/uploads/2022/03/Project-Management-Institute-A-Guide-to-the-Project-Management-Body-of-Knowledge-PMBOK%C2%AE-Guide%E2%80%93Sixth-Edition-Project-Management-Institute-2017.pdf Application date: July 05, 2025. (in English).

The Orange Book: Management of Risk – Principles and Concept. London : HM Treasury, 2020. [Online]. Available: https://www.gov.uk/government/publications/orange-book Application date: July 05, 2025. (in English).

A. O’Hagan, C. E. Buck, A. Daneshkhah et al. Uncertain Judgements: Eliciting Experts’ Probabilities. Chichester : John Wiley & Sons, 2006. https://doi.org/10.1002/0470033312 (in English).

Guide for Conducting Risk Assessments. SP 800-30 Rev. 1. Gaithersburg, MD : National Institute of Standards and Technology, 2012. [Online]. Available: https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/Legacy/SP/nistspecialpublication800-30r1.pdf Application date: July 05, 2025. (in English).

Risk management – Guidelines. ISO 31000:2018. Geneva : International Organization for Standardization, 2018. [Online]. Available: https://www.iso.org/standard/65694.html Application date: July 05, 2025. (in English).

Risk management – Risk assessment techniques. IEC 31010:2019. Geneva : International Organization for Standardization/IEC, 2019. [Online]. Available: https://www.iso.org/standard/72140.html Application date: July 05, 2025. (in English).

Vocational education and training in Europe: Germany. CEDEFOP. An Agency of the European Union. 2024. [Online]. Available: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/germany-u3 Application date: July 05, 2025. (in English).

The German Qualifications Framework for Lifelong Learning. Federal Ministry of Research, Technology and Space. [Online]. Available: https://www.bmbf.de/EN/Education/Dqr/dqr_node.html Application date: July 05, 2025. (in English).

Universities of Applied Sciences (HAW). DAAD – German Academic Exchange Service. [Online]. Available: https://www.daad.de/en/studying-in-germany/universities/haw/ Application date: July 05, 2025. (in English).

Hochschulzugang für beruflich qualifizierte Bewerber ohne schulische Hochschulzugangsberechtigung, аn Beschluss der Kultusministerkonferenz vom 06.03.2009. [Online]. Available: https://www.kmk.org/fileadmin/veroeffentlichungen_beschluesse/2009/2009_03_06-Hochschulzugang-erful-qualifizierte-Bewerber.pdf Application date: July 05, 2025. (in English).

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. (2018, 20 lipca). Ustawa № 1668 «Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce» [Online]. Available: https://www.dziennikustaw.gov.pl/du/2018/1668 (in Polish). (in English).

Higher education – Lithuania. Brussels : European Commission; Eurydice EACEA, 2023. [Online]. Available: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/lithuania/higher-education Application date: July 05, 2025. (in English).

Short-cycle higher education – Latvia. Brussels : European Commission; Eurydice EACEA, 2024. [Online]. Available: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/latvia/short-cycle-higher-education Application date: July 05, 2025. (in English).

COE Glossary: Associate’s degree. National Center for Education Statistics (NCES). [Online]. Available: https://nces.ed.gov/programs/coe/glossary Application date: July 05, 2025. (in English).

Resources for Transfer Students. Federal Student Aid, U.S. Department of Education. [Online]. Available: https://studentaid.gov/resources/transfer-students Application date: July 05, 2025. (in English).

International Standard Classification of Education ISCED 2011. Montreal : UNESCO Institute for Statistics. 2012. [Online]. Available: https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf Application date: July 05, 2025. (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.